بنلی TNT 150 نیوفیس یک موتورسیکلت جذاب و با کیفیت است اما بهتر است قبل از بررسی مشخصات فنی آن کمی در مورد برند نام آشنایی بنلی بپردازیم.
هرچند سالها است که برندهای موتورسیکلتسازی مشهور دنیا در کشورمان دیده نمیشوند اما طی چند سال اخیر، برندهای مختلف عمدتاً چینی و هندی توانستهاند تنوعی به بخش موتورسیکلتهای ارزانقیمت و میان قیمت بازار ببخشند و خریداران ایرانی هم نسبتاً روی خوشی به آنها نشان دادهاند؛ اما در بین همه این برندها، یک نام مشهور و باسابقه هم به چشم میخورد. این نامی نیست جز برند ایتالیایی بنلی، که پیشینه آن به سال 1911 بازمیگردد و باوجود اینکه در سال 2005 توسط چینیها خریداری شد و اکثر تولیدات آن در چین صورت میگیرد اما از دانش و تجربه بالایی برخوردار است.
یکی از محصولات نسبتاً پرطرفدار بنلی در بازار کشورمان مدل TNT150 است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
اگر شک در خرید بین بنلی TNT300s و TNT249s دارید مقایسه این دو مدل را پلاس موتو حتما ببینید.
کلاس و طراحی بنلی TNT 150
TNT150 موتورسیکلتی در کلاس نیکد (Naked) است و یکی از ضعیفترین اعضای خانواده موتورسیکلتهای سری TNT بنلی محسوب میشود.
این موتورسیکلت ظاهر جذاب و چشمگیری دارد که نمیتوان ایراد خاصی به آن گرفت.
شاید تنها انتقادی که بتوان به طراحی TNT150 وارد دانست، شباهت زیاد آن به مدل TNT25N باشد که ظاهر آن را تکراری جلوه میدهد اما از سوی دیگر، این را میتوان ویژگی مثبتی هم تلقی کرد زیرا موتورسیکلت TNT150 شبیه مدلهای گرانتر به نظر خواهد رسید.
درهرحال، طراحی تهاجمی فلاپهای بدنه به همراه فرم عضلانی باک، رینگهای ششپر، فریم نمایان قرمزرنگ و منبع اگزوز مشکیرنگ ظاهر جذاب و جوانپسندی به این موتورسیکلت بخشیدهاند.
بنلی TNT150 به صفحه آمپر تمام دیجیتالی مجهز است که شاید حس نوستالژیک نمونههای آنالوگ یا ترکیبی را نداشته باشد اما اطلاعات کامل و دقیقی را در اختیار راکب قرار میدهد.
رنگ بندی بنلی TNT150 نیو فیس
موتور در رنگهای قرمز مشکی، سفید و تمام مشکی عرضه میشود.
مشخصات فنی بنلی TNT150
این موتورسیکلت همانطور که از نامش مشخص است، از یک پیشرانه 150 سیسی تک سیلندر چهارزمانه چهار سوپاپ با ضریب تراکم یک به 9.8 استفاده میکند که 13 اسب بخار قدرت و 12 نیوتن متر گشتاور دارد.
موتور 150 سی سی چهار زمانه و تک سیلندر آن دارای تزریق سوخت الکترونیکی به وسیله ECU کنترل میگردد.
سبکی و راحتی که نتیجه نداشتن قالب پلاستیکی و فیبر کربنی است باعث شده توانایی حرکتی فوق العاده عالی بخصوص در جاده های آسفالت داشته باشد.
این پیشرانه به یک گیربکس پنج سرعته دستی با کلاچ خیس صفحه روغنی متصل است که نیرو را از طریق زنجیر انتقال میدهد.
سیستم خنککننده پیشرانه از نوع رادیاتور روغنی و سیستم سوخترسانی آن انژکتوری برقی است درحالیکه احتراق موتور از طریق دو شمع صورت میگیرد.
روشن کردن پیشرانه نیز از طریق استارت برقی انجام میشود.
ابعاد و ویژگیهای بنلی TNT150
وزن خالص این موتورسیکلت 134 کیلوگرم است و باک سوخت آن 13.5 لیتر ظرفیت دارد.
TNT150 بنلی 2,050 میلیمتر طول، 8,10 میلیمتر عرض و 1,065 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 1,360 میلیمتر است.
ترمزهای TNT150 در هر دو چرخ از نوع دیسکی با قطر 260 میلیمتر در جلو و 240 میلیمتر در عقب هستند.
قیمت و جمعبندی
بنلی TNT150 هماکنون (آذر 1401) با قیمتی بین 75 تا 80 میلیون تومان به فروش میرسد و با توجه به ویژگیهایی که دارد، یکی از بهترین گزینهها در این بازه قیمتی محسوب میشود.
با نگاهی به نظر خریدادان این موتو در سایتهای اینترنتی تنها ایرادی که آنها به بنلی TNT150 گرفته اند این است که چرا جنس لاستیکهای آن است که بر خلاف دیگر قطعات آن از برندهای معتبر ایرانی تامین شده است.
طراحی جذاب، برند معتبر، کیفیت مناسب و راحتی سواری ازجمله ویژگیهای مثبت این موتورسیکلت دورگهی چینی ایتالیایی هستند.
جدول مشخصات فنی بنلی TNT150 یا بنلی TNT150 نیو فیس | |
پیشرانه | تک سیلندر چهار سوپاپ |
حجم موتور | 150 سیسی |
قدرت | 13 اسب بخار |
گشتاور | 12 نیوتن متر |
ضریب تراکم | یک به 9.8 |
سوخترسانی | انژکتوری برقی |
سیستم خنککننده | رادیاتور روغنی |
گیربکس | پنج سرعته دستی |
نوع انتقال نیرو | زنجیر |
طول | 2,050 میلیمتر |
عرض | 8,10 میلیمتر |
ارتفاع | 1,065 میلیمتر |
فاصله محوری | 1,360 میلیمتر |
وزن خالص | 134 کیلوگرم |
روشنکننده | استارتی |
قیمت | 75 تا 80 میلیون تومان |
اگر به برند بنلی و تاریخچه این برند علاقه دارید در پلاس موتو مقاله:
داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی
بخوانید.
مزایا و معایب درج شده در دیجیکالا
مزایا اعلام شده از کاربران
- شباهت بسیار زیاد با ۲۵۰ سی سی تک سیلندر نیو
- تیوپلس بودن
- سنسور جک بغل
- دو شمع بودن و آلایندگی پایین
- اصطحلاک پایین
- چراغ با روشنایی مناسب در شب
- جک دوبل
- باک بزرگ
- فیس جذاب و استایل عالی
- هندلینگ بسیار خوب
- ترمز های دیسکی مناسب (دو دیسک)
- مصرف سوخت پایین
- صدای عالی
- سواری نرم
- گارانتی خوب
معایب اعلام شده از کاربران
- وزن کم نسبت به حجم سنگین موتور
- استفاده از لاستیکهای ایرانی
- ضعف نسبی در ترمز عقب
- شتاب اولیه پایین در ۱۰۰۰ کیلومتر اولیه کارکرد
- ارتفاعش اگه بالاتر بود عالی بود
- قطعات گران قیمت و سرویس گران
- روغن و فیلتر روغن خیلی خیلی گران
دانلود فایلهای PDF خدمات نیکران موتور برای بنلی TNT 150 | ||
کاتالوگ بنلی نیوفیس TNT150 | دفترچه راهنما بنلی TNT150i | دانلود جدول سرویس دورهای بنلی TNT150i |
سلام دوستان موتور سوار حرفه ای عذر خواهم بنده قصد خرید موتور برای کار مداوم را دارم ممنون میشم راهنمایی کنید بین دو موتور سیکلت بنلی ۱۵۰نیوفیس و دینو z2 200 کدوم از لحاظ استهلاک وعمر موتور و هزینه های نگهداری و خدمات و خلاصه یه موتور پوست کلفت چ کاری وکم هزینه وراحتی بیشتر پیشنهاد میکنین؟
درضمن اگه پیشنهاد موتور دیگه ای رو که امتحان پس داده دارین معرفی کنین البته به زیبایی همین دو موتور باشه بهتره!
اولویت بنده (زیبایی ،عمر و استحکام زیاد ،واستهلاک پایین واز همه مهمتر قیمت عادلانه)هست!
در انتها متشکرم از همه شما خصوصا عزیزانی که ارزش قائل شده و بنده رو راهنمایی کنند!
انشا… پایدار و سلامت باشین!