
موتورسیکلت TVS Apache RTR 160 (یا همان آپاچی ۱۶۰ نیوفیس) یکی از گزینههای محبوب بین دوستداران موتورهای اسپرت نیکد است؛ ترکیبی از طراحی تهاجمی، عملکرد قابل توجه و امکانات فنی که آن را در بازار به انتخابی منطقی تبدیل کرده است. این موتور سیکلت با طراحی عضلانی، صدای بلند اگزوز و هندلینگ تهاجمی، نهتنها برای دوستداران شتاب و قدرت جذاب است، بلکه برای موتورسواران روزمره هم انتخاب خوبی به نظر میرسد. در حالی که بسیاری از موتور سیکلتهای اسپرت قدرت را فدای اقتصادی بودن میکنند، در آپاچی ۱۶۰ نیوفیس بین عملکرد و مصرف سوخت تعادل ایجاد شده است.
طراحی و مشخصات فنی TVS Apache 160
نسخه نیوفیس یا “آپاچی ۱۶۰ جدید” تغییراتی قابل توجه نسبت به مدلهای قبلی دارد. این مدل به موتور ۱۵۹.۷ سیسی مجهز است که توسط TVS طراحی شده است. این پیشرانه تکسیلندر و ۴ زمانه طراحی شده است و از نوع تزریق سوخت (FI) است.
گیربکس این موتورسیکلت ۵ سرعته است. نسبت فشردهسازی (compression ratio) حدود ۹٫۵:۱ است که برای یک موتور ۱۶۰ سیسی اسپرت، تعادل خوبی بین قدرت و دوام ایجاد میکند. نمایشگر مدل جدید نیز ارتقا یافته است: یک صفحه TFT پنج اینچی که امکان تغییر بین حالتهای رانندگی را دارد. سه حالت رانندگی (“Ride Modes”) پیشبینی شدهاند: Sport، Urban و Rain که موتور و سیستم ترمز را متناسب با سبک رانندگی تنظیم میکنند.

طراحی، شاسی و سیستم تعلیق
شاسی موتور اپاچی 160 نیوفیس طوری طراحی شده که تعادل مناسبی میان استحکام، هندلینگ و وزن داشته باشد؛ تعلیق جلو تلسکوپی و کمکفنر گازی میباشد.
وزن خشک این موتور تقریباً ۱۳۷ کیلوگرم است که باعث میشود به عنوان یک موتور سبک کلاس ۱۶۰، چابکی خوبی در پیچها داشته باشد. ارتفاع زین آن نیز نزدیک به ۷۹۰ میلیمتر میباشد، که برای رانندگان با قد متوسط گزینه نسبتاً مناسب است.
عملکرد، مصرف سوخت و حداکثر سرعت
یکی از نقاط قوت موتور آپاچی ۱۶۰ نیوفیس، مصرف سوخت و سیستم کنترل کشش آن است. مصرف اعلامی آن حدود ۴۷ کیلومتر در لیتر است، اما در استفاده واقعی در شهر ممکن است این عدد کمی پایینتر باشد، مثلاً ۴۰–۴۵ کیلومتر در لیتر. حداکثر سرعت آپاچی 160 ، حدود ۱۱۲ کیلومتر در ساعت گزارش شده است که این سرعت برای یک موتور ۱۶۰ سیسی کاملاً معقول است بدون اینکه فشار بیش از حد روی انجین باشد.

سیستم خنک کننده موتور در آپاچی ۱۶۰ نیوفیس
یکی از ویژگیهای فنی بسیار مهم در آپاچی ۱۶۰ نیوفیس، سیستم خنکشوندگی انجین آن است. این موتور از طراحی Oil-Cooled (خنکشده با روغن) بهره میبرد تا دمای موتور در فشار کاری بالا ،کنترل شود. با این حال، تجربه موتورسواران این مدل نشان میدهد که در ترافیکهای سنگین، دمای موتور گاه به گاهی بالا میرود.
ترمزهای TVS Apache RTR 160
وجود سیستم ABS در مدلهای ۱۶۰ نیوفیس مزیت بزرگی است، مخصوصاً در ترمز گیری شدید یا شرایط مسیرهای لغزنده برای ایمنی عالی است. در ABS دو کاناله، ترمز عقب و جلو هر دو تحت کنترل ABS هستند که ریسک قفل شدن چرخها را کاهش میدهد. در سرعتهای بالا مثلاً در حالت Sport، دیسک بزرگ جلو (۲۷۰ میلیمتر) به خوبی عمل میکند و باعث میشود ترمز جلو بتواند فشار بالا را تحمل کند اما باید شیوه فشار دادن کلاچ/ترمز را دقت داشته باشد تا از قفل شدن چرخ عقب جلوگیری شود و راننده باید بداند چگونه در شرایط مختلف (ترافیک، سرعت بالا، سطح لغزنده) ترمز بگیرد.

سیستم برق، چراغ ها و طراحی اگزوز در آپاچی ۱۶۰ جدید
در مدل نیوفیس Apache 160 برای ایمنی، سیستم برق و طراحی چراغ پیشرفت قابل توجهی داشته است. باتری موتور از نوع ۱۲ ولت، ۶ آمپر ساعت (MF) است که برای سیستم برقی موتور به خوبی پاسخگوست. طرح چراغ جلو نیز بهروزرسانی شده است: مدل جدید از چراغ پروژکتور LED با دیلایت DRL (روشنایی روز) بهره میبرد و ظاهری مدرنتر به موتور داده است. چراغ عقب نیز LED است که هم زیبایی دارد و هم مصرف برق پایینتری دارد.
در بخش اگزوز، طراحی “bull-pup” دیده میشود که علاوه بر ظاهر اسپرت، صدای اگزوز را نیز خاصتر کرده، البته این طراحی میتواند تأثیر مثبت روی وزن و مرکز ثقل موتور داشته باشد.
معایب آپاچی ۱۶۰ نیوفیس
با وجود تمام نقاط قوت، موتور اپاچی ۱۶۰ جدید هم معایبی دارد که خریداران باید آنرا در نظر بگیرند:
سیستم خنککننده ترکیبی: استفاده از روغن برای خنککاری به خوبی عمل میکند، اما در دمای بسیار بالا یا کار مداوم سنگین ممکن است چالش برانگیز باشد.
قدرت محدود در مقایسه با حجمهای بالاتر: آپاچی ۱۶۰ نیوفیس با این که قدرت خوبی دارد، اما برای کسانی که به دنبال شتاب بیشتر هستند یا قصد تردد با شتاب دارند، شاید گزینههای با حجم انجین بیشتر جذابتر باشند.
ارتفاع زین نسبتاً زیاد: برای برخی موتورسواران با قد کوتاهتر، موقعیت رانندگی و تعادل در توقف ممکن است کمی سخت باشد.
مقایسه آپاچی ۱۶۰ با رقبا
| مدل | مزایا نسبت به آپاچی ۱۶۰ نیوفیس | معایب نسبت به آپاچی ۱۶۰ نیوفیس |
| TVS Apache RTR 180 | قدرت بیشتر، گشتاور بالاتر، شتاب قویتر | مصرف سوخت بیشتر، وزن بالاتر، هزینه نگهداری ممکن است بالاتر باشد |
| Bajaj Pulsar N160 | برخی نسخهها ترمز بهتر، طراحی متفاوت، ممکن است ارزانتر در نگهداری باشد | قدرت یا پاسخگویی کمتر در دور بالا بسته به تیپ، امکانات پیشرفته (Ride Mode) ندارد |

به طور خلاصه، اگر قدرت، امکانات فنی مثل Ride Mode و ABS دو کانال و طراحی اسپرت برایتان مهم است، آپاچی ۱۶۰ نیوفیس انتخاب بسیار قدرتمندی است. اما اگر اولویتتان مصرف پایینتر، نگهداری سادهتر یا ترمز قویتر است، رقبایی مثل N160 یا حتی مدلهای دیگر ۱۸۰ ممکن است گزینههای بدی نباشند.
چند نکته درباره آپاچی ۱۶۰ نیوفیس
اگر در فکر خرید این موتور هستید، این نکات را در نظر بگیرید:
- کاربری شما چیست؟
- اگر استفاده روزمره شهری دارید + گاهی جاده، آپاچی ۱۶۰ نیوفیس انتخاب منطقی است.
- اگر به دنبال موتور کاملاً مسابقهای یا قدرت بالا دارید، مدلهای بزرگتر را بررسی کنید.
- ارتفاع زین نسبتاً زیاد است، پس اگر تازهکار هستید یا قد کوتاهتری دارید، قبل از خرید حتماً تست سواری انجام دهید.
- سرویس و نگهداری در ایران: اطمینان حاصل کنید نمایندگی یا تامینکننده لوازم یدکی معتبر دارید، چون برخی قطعات (مثل USD، ABS) هزینه سرویس زیادی دارند..
اما هیچ موتوری کامل نیست ،معایبی مثل ارتفاع زین، لرزش در سرعت بالا یا هزینه نگهداری برخی قطعات پیشرفته را نباید نادیده گرفت. در مقایسه با رقبا، آپاچی ۱۶۰ مزیت رقابتی خوبی در عملکرد دارد، ولی اگر اولویت شما مصرف پایینتر یا نگهداری سادهتر است، گزینههای دیگر نیز قابل بررسی هستند.




