هوندا CB1300، موتورسیکلتی قدرتمند و محبوب

وقتی حرف از موتورسیکلت هوندا می‌شود، به ذهن ما ایرانی‌ها موتورهای قدیمی و پرسروصدای طرح هوندا 125 به ذهن می‌آید، یعنی موتورهایی که فقط در ظاهر شبیه هوندا هستند و از قطعات فنی هندی و چینی استفاده می‌کنند؛ اما برای طرفداران موتورهای سنگین در ایران، نام هوندا مترادف با موتورسیکلت محبوب سی بی 1300 یا Honda CB1300 است.

در ادامه به‌طور کامل با این موتورسیکلت اصیل ژاپنی در پلاس موتو آشنا خواهیم شد.

تاریخچه سری CB هوندا و سی بی ۱۳۰۰

سری CB خانواده قدیمی و گسترده ای از موتورسیکلت‌های هوندا است که شامل مدل‌های بسیار متنوعی در کلاس‌های مختلف می‌شود.

این سری در سال 1959 با مدل CB62 متولد شد.

این موتورسیکلت از یک پیشرانه 125 سی‌سی دو سیلندر با 11 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد اما طی سال‌ها و دهه‌های بعد، حجم پیشرانه‌ها افزایش یافت و به 1000 سی‌سی رسید.

همچنین تنوع مدل‌های این خانواده نیز به‌مرور بیشتر شد و حتی سری موتورهای اسپرت خیابانی CBR نیز به زیرمجموعه این خانواده تبدیل شد.

موتورهای سری CB هوندا که اکثراً مدل‌های جاده‌ای و کروز هستند و همگی از ابتدا تاکنون از پیشرانه‌های خطی استفاده می‌کنند، عمدتاً در کلاس نیکد قرار می‌گیرند اما به آن‌ها موتورهای کلاس استاندارد هم گفته می‌شود زیرا اکثر اعضای این خانواده همچنان همان ظاهر کلاسیک خود را حفظ کرده‌اند که چراغ‌های گرد جلو، صفحه کیلومتر دو دایره‌ای نمایان و اگزوزهای کاملاً قابل‌مشاهده از ویژگی‌های آن است.

هوندا CB1300

در سال 1998 هوندا مدل جدیدی از خانواده CB را با نام CB1300 Super Four برای جایگزینی با مدل CB1000 Supoer Four معرفی کرد که از سال 1992 در حال تولید بود.

این موتورسیکلت از پیشرانه 1284 سی‌سی چهار سیلندر خطی آب خنکی استفاده می‌کرد که یک سال قبل در هوندا X4 ارائه شده بود.

X4 موتورسیکلتی در کلاس کروزر بود که برای رقابت با مدل‌های هارلی دیویدسون در نظر گرفته شده بود و پیشرانه آن با یک سری تغییرات جزئی در CB1300 هم استفاده شد.

در سال 2003، پیشرانه هوندا CB1300 تغییراتی تجربه کرد و قوی‌تر شد و سپس در سال 2005 هوندا نسخه جدیدی از این موتورسیکلت را با نام Super Bol D’Or معرفی کرد که به پانل‌های بدنه جدید و چراغ جلوی متفاوتی مجهز شده و ظاهر کاملاً مدرن‌تری نسبت به CB1300 معمولی پیدا کرده بود.

این نسخه در اروپا با نام CB1300S عرضه شد. هوندا CB1300 همچنان در حال تولید است و حتی در سال 2021 به دریچه گاز برقی و کروز کنترل مجهز شد.

هوندا CB1300 در ایران

سری CB هوندا از دهه‌ها پیش در کشورمان حضور داشته و یکی از دلایل محبوبیت بالای CB1300 در ایران همین سابقه و خوش‌نامی خانواده مدل‌های CB است.

این مدل‌ها از همان ابتدا در بین ایرانیان محبوب بودند و حضور پررنگی در کشورمان داشتند و به همین دلیل، CB1300 نیز جایگاه خاصی در ایران پیدا کرد و به‌نوعی به پادشاه مطلق این کلاس تبدیل شد.

این موتورسیکلت ژاپنی که در کشورمان در دسته موتورهای سنگین قرار می‌گیرد، از مدل 2008 به بعد با شرایط خاص و البته در تعداد قابل‌توجهی وارد بازار ایران شد.

مشخصات هوندا CB1300

این موتورسیکلت همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، به یک پیشرانه 1.3 لیتری (حجم دقیق 1284 سی‌سی) چهار سیلندر خطی آب خنک با چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز است و ضریب تراکم آن 9.6 به یک است.

این پیشرانه 114 اسب بخار قدرت و 117 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که لااقل در کشورمان ارقام بسیار چشمگیری به‌حساب می‌آیند.

نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس پنج سرعته با کلاچ چندصفحه‌ای خیس انتقال پیدا می‌کند که هرچند شاید نسبت به گیربکس‌های شش سرعته کمی قدیمی به نظر برسد اما به دلیل گشتاور بالای پیشرانه که حداکثر آن در دور موتور نه‌چندان بالای 5,500 rpm ارائه می‌شود، کم بودن تعداد دنده‌ها نه‌تنها آزاردهنده نیست بلکه سرعت و شتاب گیری در هر دنده‌ای واقعاً لذت‌بخش خواهد بود.

ترکیب صفحه کیلومتر دیجیتالی و آنالوگ موتور سی بی

CB1300 با 230 کیلوگرم وزن، موتورسیکلت بسیار سنگینی است اما قدرت بالای پیشرانه کاملاً جواب گوی این وزن بوده و حتی با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت در دنده پنج نیز با چرخاندن دسته‌گاز مانند موشک شلیک می‌شود و به‌راحتی چرخ جلوی موتور به آسمان بلند می‌شود.

به همین دلیل، CB1300 مسافت 400 متر یا همان درگ را ظرف تنها 11.1 ثانیه طی می‌کند که چیزی در حد خودروهای اسپرت قدرتمند است.

حداکثر سرعت این هوندا نیز به رقم چشمگیر 230 کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما علاوه بر شتاب در خط مستقیم، هندلینگ این موتورسیکلت نیز فوق‌العاده بود و می‌توان با آن مانورهایی در حد موتورهای اسپرت را تجربه کرد.

دلیل چنین عملکرد چشمگیری را باید در فاصله محوری 1515 میلی‌متری آن و البته تقسیم وزن بسیار دقیق سی بی 1300 جستجو کرد.

بوق دوبل و طراحی کلاسیک جذاب جلوی CB1300

سیستم ترمز موتورسیکلت سی بی 1300 از دو دیسک 310 میلی‌متری و کالیپر چهار پیستونه در جلو یک دیسک 256 میلی‌متری در عقب به همراه سیستم ABS تشکیل شده است که به‌خوبی این ژاپنی چموش را مهار می‌کنند.

دیگر ویژگی‌های قابل‌ذکر سی بی 1300 سیستم تعلیق آن است که از کمک‌های قابل تنظیم SHOWA بهره می‌برد و در بهترین حالت برای یک سواری ایده‌آل جاده‌ای تنظیم شده‌اند.

این موتورسیکلت در هر صد کیلومتر به حدود 6.2 لیتر بنزین نیاز دارد که با توجه به حجم و قدرت پیشرانه و همین‌طور وزن سنگین موتورسیکلت رقم قابل‌قبولی است و باک 21 لیتری نیز به‌خوبی کفاف آن را می‌دهد.

سیستم تعلیق و زنجیر چرخ عقب
سیستم تعلیق و ترمز چرخ جلو
فضای زیر زیرن موتور سیکلت
چراغ عقب و نمایی از سیستم تعلیق سی بی 1300

جمع‌بندی

به‌طورکلی، شاید CB1300 بهترین موتورسیکلت این کلاس نباشد و حتی مدل‌های کم‌حجم‌تر سری CB بهتر از آن عمل کنند اما ظاهر کلاسیک و طراحی هوشمندانه این موتورسیکلت آن را به گزینه بسیار محبوبی نه‌فقط در ایران بلکه در کل جهان تبدیل کرده است تا جایی که CB1300 همچنان با همین ظاهر ویژگی‌ها در حال تولید است.

شاید CB1300 نقاط ضعفی هم داشته باشد اما آن‌قدر ویژگی‌های جذاب و قابل‌توجه دارد که آن‌ها را کاملاً کمرنگ می‌کند.

مشخصات فنی سی بی 1300

مشخصات فنیHonda CB1300
پیشرانه1.3 لیتری چهار سیلندر
تعداد سوپاپ16
سیستم خنک‌کنندهآب خنک
سیستم سوختانژکتوری
نسبت تراکم9.6 به یک
قدرت114 اسب بخار
گشتاور117 نیوتن متر
گیربکس5 سرعته
مصرف سوخت6.2 لیتر/100 کیلومتر
ظرفیت باک21 لیتر
وزن خشک230 کیلوگرم
فاصله محوری1,550 میلی‌متر
طول2,220 میلی‌متر
عرض790 میلی‌متر
ارتفاع1,120 میلی‌متر
حداکثر سرعت230 کیلومتر/ساعت

سوالات متداول در مورد هوندا سی بی 1300

مشخصات فنی هوندا CB1300 چیست؟

این موتورسیکلت به یک پیشرانه 1.3 لیتری چهار سیلندر آب خنک با 114 اسب بخار قدرت مجهز است

هوندا سی بی 1300 در چه سالی به ایران آمد؟

این موتورسیکلت از مدل 2008 به بعد تحت شرایط خاصی و در تعداد قابل‌توجهی وارد ایران شد.

Honda CB1300 در چه سالی معرفی شد؟

این موتورسیکلت در سال 1998 به‌عنوان جایگزین مدل CB1000 معرفی شد

موتور هوندا
نظرات (29)
افزدون نظر
  • جابر

    سلام یکی از کشته مرده های سی بی خودمنم ولی با این اوضاع نمیشه ۴۰۰هم خریدولی یه روزی خواهم خرید.

  • سعید ارکیان

    عالیه

  • تیمور

    ایکاش بتونیم ازادسوارش بشیم

  • احسان

    اسمش باید گذاشت موتور ملی ایرانیان ???
    از بس طرفدار داره و فروانه
    فکر کنم بیش از 50% از موتورهای 1300تو ایران باشه

  • حسین

    عشق ۱۳۰۰

  • شب رو تراک

    البته برای دیگران اگه مزاحمت ایجاد نکنین!
    جمعه ها اتوبانهای اطراف تهران اعصاب برای کامیونها نمیذارین!

  • علی عابدی

    عجب موتوریه ارسلان من عاشقشه میخام ماشینما بفروشم براش بخرم

  • رضارحمانی

    عشق منه…ولی هنوز بدستش نیاوردم و عمرم داره تموم میشه ….بااینکه 60 سال سن دارم تنها آرزوم یدونه cb 1300 هستش….خدا قسمت عاشقاش کنه….آمین

  • رسول

    یک عدد کلیه جهت خرید cb بفروش میرسد

  • بردیا

    تو چ مملکتی داریم زندگی میکنیم
    موتوری ک ی وسیله نقلیه و کشورهای دیگه ی چیز معمولیه واصلا بهش اهمیت نمیدن باید آرزوی جونوای ما (یکیش خود من) باشه آخه کجای دنیا میان ممنوع کنن وجریمه بزارن و بگیرن خودشون استفاده کنن…ی منبع درآمدی برای خودشون درست کردن…
    ب امید روزی ک همه داشته باشن..

    • مسعود

      دوست عزیز ما همیشه باید حسرت خور جوان های کشور های دیگه باشیم .یکی بگه مردک تو که میدونی این موتور دل همه را از پیر مثل من تا جوون میبره و نمیتونی سوار شی چرا مرتب با روح و روان مردم بازی میکنی .بقول معروف گوشت را جلو گربه میزاری ور میداری .

  • مجید

    اگر ایزد کند یاری خواهی خرید cb

  • Mirmohanna

    موتور سنگین عشق منه ولی اول سوزوکی 1000 gs
    ولی سی بی ۱۳۰۰۰دیگه آخر عشقه
    چی میشه فرهنگ داشتن و سوار شدنشو خدا برامون محیا کنه

  • سلطان

    هونداخیلی‌هم‌خوبه‌چه۱۲۵‌چه۱۳۰۰‌حرف‌بی‌خودهم‌نزن

  • روح اله

    چه فایده با وجود اینکه حاضریم علیرغم میل باطنی چندین برابر قیمت پرداخت کنیم ولی باز ماها از داشتن انواع موتور وماشینهای به روز محرومیم تا چین انواع موتور وماشینهای آشغالش را به کشورمون سرازیر کنه

  • صفا فداکار

    انشاالله همه بخرن منم آرزو دارم یکی cb1300داشته باشم

  • مجید

    خدا رو شکر که برای موتور سنگین ها محدودیت گذاشتن و گرنه دیگه واسمون اعصاب نمی ذاشتن ساعت 3 نصف شب یارو شروع میکنه گاز دادن که چیه؟ موتور سنگین سوار شده

  • امرالله

    دارم فروشی تو نمایشگاه ام برا فروش گذاشتم

  • سعید

    خوب یک جایی پیش بینی کنن، مجازش کنن تا همه تو روز بیان بیرون مجبور نشویم شب بیایم بیرون که اعصابتون خورد بشه به امید آن روز که تمام عزیزانی که عشق داشتن این موتور رو دارن خدا یک دونه صفر کیلومترش رو بهشون بده

  • رضا

    منکه پولم به موتور ۱۲۵ هم نمیرسه چه فاید موتور سنگین میخری

  • حمیدرضا حیدری

    یکی از موتور های پرطرفدار محبوب ایران

  • علیرضا

    عاشق سی بی ام . ندارمش ولی خداوکیلی هم صفحه قفل گوشیم سی بی هست . هم صفحه اصلی

    ولی چون ی جون ۳۲ ساله ایرانیم فقط باید عکس داشته باشم

    چون ایرانیم

  • مهدی

    من تو فکر تعمیرشم تا سواری چون تعمیرکار موتور ماشینم خیلی خوبه روش کار کنی همشو باز کنم یک تعمیر اساسی بکنم سوار بشن حال کنن

  • Mobin

    به نظر من بهترین موتور ایران سی بی ۱۳۰۰هس و آرزو میکنم حسرت این موتور به دل هیچ کدوم از دوس داران سی بی ۱۳۰۰نمونه

    • مسعود

      ۱۳۰۰نه حرف داره نه حریف، هم هندا و هم بقیه شرکت‌های بزرگ در دنیا موتورهای پرشتاب تر و سریعتراز سلطان تولید کردن ولی سی بی۱۳۰۰ یه چیز دیگست. فقط باید سوار بشی تابوهای چی میگم ? و متاسفانه تو ایران کاری ب سند و سوئیچ ندارن همه را میگیرن. مال من سند داره از پارسال خوابیده هنوز تاااااا ?????

  • مجتبی

    موتور فقط honda m4 , موتور سوار می‌دونه چیه
    برای کسی که نمیدونه ، کراس است

  • هژیر

    چنان تعریف می‌کنند انگار همه تو خانه هایشان یکی دارند بابا جا اینجا ایرانه ایران چرا متوجه نیستید یه دوچرخه شده آرزو لطفاً اینقدر روی اعصاب جوانان این مملکت راه نرید تبلیغ یا تعریف یه چیز بکنید که شاید یه روزی یه جون ایرانی بتونه بخره مثلاً دوچرخه ۲۸یا موتور گازی ایران ۱۰۰سال از دنیا عقب هست ایرانی جون میکنه فقط زنده بمانه این تعریف از موتور برای جوون ایرانی نیست

  • عباس نوری

    آرزوی چندین و چند سالمه که یه سی بی ۱۳۰۰ داشته باشم……

  • سياوش

    عاشقش كه باشي نصفه شبا از صداشم لذت ميبري و برات نوازشه نه سوهان روحت
    سنگينا همه دوست دارند ولي فهم عشقش كار اندكي هست
    خدا به همه اهل دلاش بده