بررسی سیستم کنترل پایداری یا سیستم کنترل کشش در موتورسیکلت – TCS

Traction Control System به اختصار TCS به معنی سیستم کنترل پایداری یا سیستم کنترل کشش یکی از آپشن های ایمنی بسیار پرکاربرد در صنعت خودرو و موتورسیکلت است.

اساس کار این سیستم پایدار کردن وسیله نقلیه موتوری (خودرو و موتورسیکلت) در شرایط نامناسب جوی لغزنده روی جاده است. اما امروزه اکثر برندها در دنیای موتورسیکلت همچون در حال نصب آپشن‌های ایمنی مثل CBS،  TCSو ABS بر روی محصولات خود هستند.

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

بطور مثال هوندا با تکنولوژی H-Smart برای بالابردن ایمنی موتورسیکلت های خود چهار زیر سیستم هوشمند به نام‌های HSTC ،HSA ،HST و HIS به محصولات خود اضافه می‌کند.

اما اهمیت این نوع تکنولوژی‌های مدرن در وسایل نقلیه دو چرخ با توجه به نوع ساختارشان همچون موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها به علت تعادل کم‌تر، راکب که همواره در معرض خطر بیش‌تری قرار دارند خود را نشان می‌دهد که شرایط جوی و لغزنده جاده‌ها برای موتورسیکلتی که به این سیستم‌های ایمنی مجهز نباشند، تأثیر مستقیمی روی جان انسانها دارد که در ادامه به توضیح عملکرد این سیستم در پلاس موتو می‌پردازیم.

سیستم  TCS چیست؟

سیستم  TCS (مخفف Traction Control System) به معنی سیستم کنترل کشش است و باعث می­‌‌شود که خودرو یا موتورسیکلت در جاده‌­‌های لغزنده و خیس، تعادل خود را حفظ کند. دقیقاً به همین دلیل ویژگی است که این سیستم در دنیای موتورسیکلت‌ها به سیستم کنترل پایداری یا TCS مشهور است،

TCS با جلوگیری از هرزگردی چرخ‌ها با توجه به شرایط جاده و میزان لغزندگی سطوح با کمک سنسورها و رایانه مرکزی خود، به پایداری بیش‌تر موتورسیکلت در این شرایط و کنترل چرخ‌ها، با کمک ترمز و قوای خروجی انجبن کمک می‌کند.

این تکنولوژی با کمک سنسورهایی متعددی که دارد قسمت‌های مختلف از حمله انجین و گیبرکس و سرعت چرخ‌ها را تحت نظر قرار می‌دهد؛ مثلا دریچه گاز، درگیری گیربکس و … را با توجه به نحوه کارکردشان، فعال یا غیر فعال نگه می‌دارد.

به‌کارگیری این خاصیت در کنار ترمز ضد قفل، سبب توانایی حرکتی بسیار خوبی برای موتورسیکلت شما می‌شود و به این ترتیب، در سطوح خیس نیز تعادل راکب و موتر به آسانی بر هم نمی‌خورد.

البته بابد این مورد را در نظر داشته باشید که آپشن کنترل کشش یا گشتاور (TCS)، در موتورسیکلت‌های شرکت‌های مختلف اسامی دیگری داشته باشد. مثلا شرکت هوندا نام این آپشن را HSTC (Honda Selectable Torque Control) گذاشته و اتفاقاً روی موتور PCX 160 نیز استفاده شده و یاماها همان TSC شناخته می‌شود و در روی اسکوتر NMAX از آن بهره برده است و شرکت KTM اسم آن‌را (Motorcycle Traction Control) MTC گذاشته است.

نحوه عملکرد سیستم کنترل کشش

سیستم کنترل کشش یا بصورت دقیقتر بخواهیم بگویین سیستم کنترل گشتاور باعث کنترل گشتاور یا هرزگردی اضافه‌ی چرخ می‌شود. این شرایط ممکن است در مواقع مختلفی برای وسیله نقلیه شما رخ دهد مثل زمان گاز خوردن و هرز چرخیدن لاستیک عقب موتورسیکلت شما روی زمین خیس یا شن و ماسه‌ای یا گِلی … یا مثلاً در زمان شروع حرکت سریع که به آن اصطلاحا بُکس و باد گفته می‌شود رخ دهد.

دلیل این اتفاق دقیقا قدرت خروجی انجین موتورسیکلت شما است، زیرا قدرتی که باید لاستیک با توجه به شرایط زمین برای ایجاد اصطکاک و حرکت به زیر چرخ وارد کند بالاتر از حد استاندارد و نرمال رفته و نهایتاً چرخ شما به صورت هرز می‌چرخد. در اصل اصلیترین دلیل حرکت وسیله شما ایجاد اصطکاک مشخص بین لاستیک و زمین است.

اینجاست که سیستم کنترل گشتاور یا همان TCS وارد عمل میشود و میزان قدرت و گشتاور وارد شده به چرخ‌های شما را با حرکت موتورسیکلت شما یکی می‌کند و باعث می‌گردد تا چرخ شما هرز نچرخد و به راحتی بتواند نیروی چرخشی خودش را با سطح زمین هماهنگ کند.

سخن پایانی

امروزه اهمیت استفاده از این سیستم فقط مختص موتورهای اسکوتری نیست و سازندگان را مجاب کرده که از آن در سبک‌های دیگر مثل نِیکد، ریس، ادونچر و … برای بالابردن ایمنی بهره ببرند.

اهمیت استفاده از TCS در کنار تکنولوژی ABS باعث می‌شود تا از تصادف و زمین خوردگی‌های احتمالی موتورسیکلت شما بصورت حداکثری جلوگیری کند.

در پایان باید گفت، به‌کارگیری اینگونه تکنولوژی‌هایی در موتورسیکلت‌ها سبب سواری مطمئن‌تر و ایمن‌تری برای این وسایل نقلیه پرکاربرد و محبوب، به‌خصوص در کلان شهرها می‌شود.

نظرات (0)
افزدون نظر