موتورسیکلت مسابقه‌ای یا اسپرت Sport Bike

موتورسیکلت مسابقه‌ای Sport Bike دارای سرعت، شتاب، قدرت ترمز گیری و قدرت مانور بالایی هستند. در طراحی این نوع موتور عملکردهای در اولویت ویژه‌ای داشته تا کاهش هزینه ها برای تولید انبوه و فروش قرار دارد.

به همین دلیل رانندگی با این وسیله نیاز به هوش و سرعت عمل بالا دارد.

تعریف

سوئیچیرو هوندا موسس Honda در کتابچه راهنمای موتورسیکلت CB92 Benly Super Sport 1959 می‌گوید “در درجه اول، ضروریات این مدل موتورسیکلت شامل سرعت و هیجان است” در حالی که به تعریف کوین کامرون تحلیلگر این حوزه از وب سایت Cycle World می‌گوید: “موتورسیکلت مسابقه‌ای یا اسپرت باید لذت رانندگی آن شامل توانایی آن در عملکردش در انواع بزرگراه‌ها آسفالت‌ شده با هندلینگ مناسب به همراه شتاب و قدرت ترمز هیجان‌انگیز آن در کنار سرعت آن داشته باشد.”

اولویت‌های طراحی و ظاهری

موتورهای اسپرت یا مسابقه‌ای معمولاً دارای فلاپ‌ و شیشه هستند تا بتوانند با رعایت قوانین فیزیک و شکستن باد و انحراف آن از موتورسوار خواص آیرودینامیک را بهبود بخشند.

فرمان کوتاه با قابلیت گردش بسیار محدود (بین 10 تا 15 درجه!) ارتفاع زین بیشتر و طول کمتر موتورسیکلت نسبت به دیگر مدل‌های رایج موتورسیکلت و عقب بودن جاپایی باعث می‌شود که راکب قدری روی موتور خمیده شده و شکلی آیرو دینامیکی به خود می‌گیرد.

ترمزها، لاستیک‌ها، سیستم انتقال نیرو و سیستم تعلیق موتورسیکلت مسابقه‌ای Sport Bike نیز از بهترین عملکرد زمان طراحی و ساخت خود برخوردارند.

معمولا بر روی این نوع موتورسیکلت‌ها انجین‌هایی (موتور) با حجم 125 سی سی تا 1300 سی سی نصب می‌گردد و وزن تقریبی آنها معمولا بین 125 کیلوگرم تا 235 کیلوگرم است.

سیستم انتقال نیرو در این موتورها در دو نوع زنجیری و شفت است و آنها فاقد جک بغل یا وسط بوده و برای پارک کردنشان از خرک‌های مخصوص که در زیر چرخ عقب نصب می‌گردند استفاده می‌شود.

انواع موتورسیکلت مسابقه‌ای Sport Bike

موتورهای مخصوص مسابقه در انواع مختلفی از جمله تک سرنشین و به ندرت دو نفره تولید می‌گردند.

جالب اینجاست که هیچ مرجع رسمی برای بخش بندی این نوع موتورها در دنیا وجود ندارد و اغلب دسته بندی‌های موجود مروبط به مسابقات و قوانین مربوطه آنها انجمن موتورسواران آمریکا (AMA) و فدراسیون بین‌المللی موتورسواری (FIM) است.

نسبت به اندازه موتورسیکلت و حجم موتور بکار رفته در این گروه از موتورسیکلت آنها معمولا به 3 تا 5 زیرگروه تقسیم می‌کنند.

موتورسیکلت مسابقه‌ای از نظر وزن و اندازه:

  • سبک وزن (Lightweight)
  • وزن متوسط (Middleweight)
  • ابر موتور (Superbike)

موتورسیکلت اسپرت از نظر حجم موتور

  • موتور اسپرت با ظرفیت کوچک Small Capacity Sport Bikes :125- 400 Cc
  • موتورهای سوپر اسپرت Super Sport Bikes : 500-800 Cc
  • ابر موتورسیکت Super Bikes 800-1100 Cc
  • موتورسیکلت جهانگردی اسپرت Sport Touring : 1100

 

انواع کلاس موتورسیکلت
نظرات (1)
افزدون نظر
  • امیرحسن هادیانی

    آرزو میکنم به روزی شرایط لذت سواری از موتورسیکلت دلخواهت رو در هر کجایی از ایران داشته باشی محمدحسین خان گرامی.