بررسی کویر C2 249 کروزری نامناسب برای آب و هوای ایران

موتورسیکلت‌های کروزر موتورسیکلت‌هایی با سبک طراحی خاص و کلاسیک هستند که برای راحتی در مسافت‌های طولانی ساخته می‌شوند. این موتورسیکلت‌ها طرفداران خاصی در جای جای دنیا دارد و معمولاً باب سلیقه همه نیستند. همچنین کروزرها ازآنجایی‌که برای مسافت‌های طولانی ساخته می‌شوند، خیلی برای استفاده در شهرهای شلوغ مناسب نخواهند بود. به همین دلایل، در کشورمان هم موتورسیکلت‌های کروزر خیلی کم عرضه می‌شوند و نمونه‌های زیادی از این مدل‌ها در بازار نمی‌بینیم. بااین‌حال، کویر موتور از حدود دو سال پیش، عرضه موتورسیکلتی در این کلاس را بنام کویر C2 249 آغاز کرده است که به لطف ظاهر برگرفته از نماد کروزرهای جهان یعنی هارلی دیویدسون، توانسته توجهات را به خود جلب کند. این موتورسیکلت ساخت یک شرکت چینی بنام لانگجیا (Longjia) است که در برخی کشورها با نام موندیال 250 یا نوادا 250 عرضه می‌شود. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این موتورسیکلت خواهیم پرداخت.

طراحی کویر C2 249

همان‌طور که گفته شد، این موتورسیکلت با الهام از محصولات مشهورترین سازنده موتورسیکلت‌های کروزر در جهان یعنی شرکت آمریکایی هارلی دیویدسون طراحی شده و ظاهری کلاسیک و جذاب دارد؛ بنابراین در کویر C2 250 شاهد ویژگی‌هایی مثل چراغ جلوی گرد، باک پهن و اگزوزهای کشیده در سمت راست هستیم که این عناصر در هماهنگی کامل با یکدیگر طراحی شده و نمای جذابی را ایجاد کرده‌اند.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های ظاهر این موتورسیکلت هم پیشرانه دو سیلندر V شکل هوا خنک است که با قاب هواکش کرومی، نقش بسزایی در جذابیت ظاهری 249 C2 داشته است ولی از بعد فنی معایب مهمی داشته که در بخش موبوطه وادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

جلوی پیشرانه، قطعه محافظی تعبیه شده که عمدتاً چنین چیزی را برای محافظت از رادیاتور آب در موتورسیکلت‌ها می‌بینیم اما ازآنجایی‌که پیشرانه C2 کویر موتور هوا خنک است و رادیاتور ندارد، این قطعه در اینجا بیشتر جنبه تزئینی خواهد داشت. در عقب هم شاهد یک چراغ دایره‌ای ایستاده هستیم که در عین سادگی نمای زیبایی دارد.

در همین حال، دور چراغ جلو هم یک حلقه LED به‌عنوان دی‌لایت کار شده که نمای جذابی را ایجاد می‌کند و با روشن شدن چراغ اصلی، کم‌نور خواهد شد.

زین این موتورسیکلت به‌صورت دوتکه طراحی شده که برای راکب بسیار راحت است هرچند که زیر پایی‌های جلو کوچک به نظر می‌رسند و پا از روی آن‌ها لیز می‌خورد.

فضای نشستن سرنشین عقب هم چندان خوب طراحی نشده و اگر بخواهید این موتور سیکلت را برای سفرهای دو نفره بخرید شما حتماً نیاز به نصب پشتی صندلی خواهد داشت زیرا همسفر شما مدام حس افتادن از روی موتور را داشته و اصلاً راحت نخواهد بود.

مقابل راکب، یک صفحه آمپر آنالوگ دیجیتال دایره‌ای معمولی نصب شده که قسمت آنالوگ آن دور موتور را نشان می‌دهد و صفحه دیجیتالی پایینی آن اطلاعات دیگری مثل سرعت، کارکرد، دنده درگیر، آمپر بنزین و… را به نمایش درمی‌آورد.

مشخصات فنی کویر C2 249

همان‌طور که اشاره شد، کویر C2 249 به یک پیشرانه 249 سی‌سی دو سیلندر V شکل با دو سوپاپ در هر سیلندر مجهز است که می‌تواند 20 اسب بخار قدرت در 8,750 rpm تولید کند. این پیشرانه با وجود نما و صدای جذابی که دارد، متاسفانه هوا خنک است که این بزرگ‌ترین ضعف برای کویر C2 محسوب می‌شود زیرا این پیشرانه هوا خنک خصوصاً در ترافیم شهر و سفرهای جاده‌ای در کشور ما که بیش از دو سوم آن را بیابان تشکیل می‌دهد بسیار داغ می‌شود و باعث افت کارایی فنی انجین شده و برای راکب آزاردهنده خواهد بود.

نیروی این پیشرانه پر حرارت از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی و زنجیر به چرخ عقب منتقل می‌شود و ترمزها در هر دو چرخ دیسکی 280 میلی‌متری با استفاده ار سیستم ترمز CBS هستند.

یکی دیگر از معایب c2 250 کویر موتور نداشتن ترمز ABS موتور در هر دوچرخ دیسکی آن برای موتورسیکلتی که می‌خواهد در شرایط مختلف آب‌وهوایی مخصوصا جاده‌های لغزنده حرکت کند است.

مصرف سوخت این کروزر حدود 3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده و باک سوخت آن 18 لیتر ظرفیت دارد که شعاع حرکتی 600 کیلومتری را در شرایط استاندارد برای آن محیا می‌کند. رینگ جلو 17 اینچی و عقب 16 اینچی است و تعلیق موتورسیکلت هم از کمک‌فنرهای تلسکوپی هیدرولیکی در جلو و فنرهای مارپیچ قابل تنظیم در عقب تشکیل شده است.

سواری و رانندگی کویر C2 250

چیزی که پیش از همه در مورد این موتورسیکلت جلب‌توجه می‌کند اندازه بزرگ آن با 2,220 میلی‌متر طول، 895 میلی‌متر عرض و 1,108 میلی‌متر ارتفاع است که در کنار وزن 163 کیلوگرمی، می‌تواند کنترل موتورسیکلت را خصوصاً برای کسانی که مهارت کافی ندارند در شهرهای شلوغ و فضاهای تنگ دشوار کند و این هم یکی دیگر از معایب این موتور برای استفاده در شهرهای پر ترافیک کشور است.

همچنین، کمترین ارتفاع C2 کویر موتور از زمین هم تنها 17 سانتی‌متر است و به همین دلیل، هنگام عبور از روی دست‌اندازها و سرعت‌گیرهای بزرگ می‌تواند به زمین گیر کند. بااین‌حال، به لطف ارتفاع 72 سانتی‌متری زین تا زمین، با وجود اندازه موتورسیکلت، حتی کسانی که قد چندان بلندی هم ندارند موقعیت راحتی خواهند داشت و می‌توانند به‌راحتی موتورسیکلت را کنترل کنند.

برسی مزایا و معایب اصلی

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه C2 250 برخلاف نداشتن رادیاتور برای آن و ترمز ABS صدای بسیار جذاب اگزوز آن است که قطعاً می‌تواند برای علاقه‌مندان لذت‌بخش باشد و آنها را اغفال کند تا معایب این موتور را نبینند و آنرا بخرند.

در رانندگی هم موتورسیکلت سواری نرمالی دارد که برای مسافت‌های طولانی برای یک نفر مناسب خواهد بود و همانطور که گفتیم این داستان برای نفر دوم سخت خواهد بود.

بااین‌حال، C2 به دلیل اندازه بزرگ، وزن سنگین و چابکی پایینی که دارد، برای ترددهای شهری و ترافیک چندان مناسب نخواهد بود. علاوه بر این، مشکل بزرگ دیگری که در شهر و ترافیک یا جاده های بیابانی از خود را نشان می‌دهد، داغ شدن پیشرانه هوا خنک است که پای راست راکب را می‌سوزاند و واقعاً آزاردهنده خواهد بود.

همچنین با نداشتن ترمز ABS تردد در جاده‌های خیس و لغزنده باعث پایین آمدن ایمنی آن خواهد شد و احتمال زمین خوردن و لغزش این موتور 163 کیلوگرمی بدون درنظر گرفتن وزن راکب و بار همرایش بالا می‌برد.

علاوه بر این، جانمایی باطری و سیم‌های موتورسیکلت هم مناسب نیست و در معرض حرارت پیشرانه قرار دارد که یعنی سیم‌ها خیلی زود آسیب خواهد دید و باید تعویض شود.

مسیر های خنک جاده‌ای جایی است که کویر C2 250 برای آن ساخته شده و در اینجاست که شما سواری راحتی را با آن خواهید داشت. از همین رو دمای پیشرانه هم پایین می‌آید و خبری از آن حرارت آزاردهنده نخواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این کروزر هم پیشرانه دو سیلندر V شکل آن است که لرزش کمتری نسبت به نمونه‌های تک سیلندر دارد و خستگی راکب را در پیمایش‌های طولانی کاهش می‌دهد.

همچنین ترمزها هم عملکرد نسبتا خوبی داشته و نبود ABS در آن احساس می‌شود. بااین‌حال، از چنین موتوری سنگینی نباید انتظار شتاب زیادی را داشت و بقول موتورسواران حرفه‌ای لش بودن آن بیش از حد است و هرچند حداکثر سرعت آن به 120 کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت حدود 14 ثانیه زمان می‌برد که نشان می‌دهد 20 اسب بخار برای آن کافی نیست و اگر رادیاتور در این انجین تعبیه می‌شد قدرت بالاتری را به چرخ عقب آن منتقل می‌کرد.

نقاط قوت کویر C2 249

  • ظاهر کلاسیک زیبا و عرضه 4 تیپ مختلف
  • لرزش پایین پیشرانه دو سیلندر
  • سواری راحت در مسیرهای خنک
  • صدای اگزوز جذاب
  • شعاع حرکتی با هر باک پر حدودا 600 کیلومتر

نقاط ضعف کویر C2 250

  • نبود رادیاتور هوا خنک بودن پیشرانه
  • نبود ترمز ABS
  • داغ شدن پیشرانه در شهر و مسیرهای بیابانی و سوختن پای راکب و آب شدن سیم کشی
  • کیفیت مونتاژ پایین
  • شتاب پایین صفر تا صد 14 ثانیه‌ای
  • وزن بالا بدون محاسبه بنزین موجود در باک و راکب و بار آن
  • قدرت پایین نسبت به وزن و چابکی پایین در شهر
  • سواری سخت با دو راکب
  • کمبود قطعات و کیفیت پایین پشتیبانی و گارانتی کویر موتور

قیمت و جمع‌بندی

C2 249 توسط کویر موتور در چهار تیپ مختلف شامل فرمان کوتاه، فرمان بلند، فرمان کوتاه با ساید باکس و فرمان بلند با ساید باکس به بازار عرضه می‌شود که اختلاف قیمت جزئی باهم دارند. به‌طورکلی قیمت این موتورسیکلت حدود 220 میلیون تومان در زمان نگارش این مقاله می‌باشد و اصلی‌ترین رقبای آن در بازار کشورمان باجاج اونجر 220 و هیوسانگ آکوئیلا 250 هستند که هردو تقریباً در همین بازه قیمتی قرار دارند.

در نهایت اصل مطلب را به شما می‌گوییم که اگر شما می‌خواهید با موتورسیکلت کویر C2 249 در جای جای کشور رانندگی کنید، توقعی نداشته باشید در صورت خراب شدن قطعات یدکی آنرا حتی نمایندگی خدمات پس از فروش کویر موتور داشته باشند و شما باید چند روز سفر خود را به تعویق بیاندازید تا تازه قطعات در صورت موجود بودن از تهران به دست شما برسد.

جدول مشخصات فنی کویر C2 249

نام موتور سیکلتکویر موتور C2 249
پیشرانهدو سیلندر V شکل
حجم موتور249 سی‌سی
قدرت20 اسب بخار
سوخت‌رسانیانژکتوری
سیستم خنک‌کنندههوا خنک
مصرف سوخت2.8 لیتر/100 کیلومتر
گیربکس5 سرعته
نوع انتقال نیروزنجیر
حداکثر سرعت120 کیلومتر بر ساعت
طول2,220 میلی‌متر
عرض895 میلی‌متر
ارتفاع1,108 میلی‌متر
وزن خالص بدون محتوا باک بنزین163 کیلوگرم
ظرفیت باک18 لیتر
حدول مشخصات فنی کویر موتور C2 250
کویر موتور
نظرات (0)
افزدون نظر