شرکت نیکران موتور پاسارگاد که نمایندگی شرکت چینی ایتالیایی بنلی را در ایران در اختیار دارد، موتورسیکلتهای مختلفی از این شرکت را در کلاسهای گوناگون به بازار عرضه میکند که یکی از آنها اسکوتر بنلی VZ 125 است. این اسکوتر که شباهت زیادی به هوندا ویو دارد و باید آن را یکی از کپیهای پرشمار این موتورسیکلت محبوب ژاپنی دانست، در سال 2018 وارد بازارهای آسیایی مثل بنگلادش، فیلیپین و مالزی شده و تاکنون تغییر خاصی نداشته است.
جالب اینکه بنلی VZ125 با برند کی وی (Keeway) و با نام K-Blade 125 هم در برخی بازارها عرضه میشود. داستان از این قرار است که مالک بنلی یعنی شرکت چینی Qianjiang برند کی وی را هم در اختیار دارد و درنتیجه، اسکوتر VZ 125 را با دو برند مختلف خود به بازار عرضه میکند. این دو مدل بهجز برچسبهای روی بدنه تفاوت دیگری باهم ندارند. با این مقدمه سراغ بررسی بنلی VZ 125 میرویم.
طراحی بنلی VZ 125
بنلی VZ125 برای یک اسکوتر ارزانقیمت طراحی جذاب و زیبایی دارد و طراحان بنلی بهخوبی از هوندا ویو الگوبرداری کردهاند. چراغهای جلوی اسکوتر نمایی تهاجمی دارد و برچسبهای روی پانلها به همراه لوگوی شیر بنلی هم جالب به نظر میرسد. ازجمله دیگر ویژگیهای ظاهری این موتورسیکلت هم میتوان به راهنماهای ادغام شده با بدنه، آینههای آشنا و طراحی اسپرت و زیبای اگزوز اشاره کرد.
مقابل راکب یک نمایشگر LCD بزرگ و خوانا قرار گرفته که اطلاعاتی مثل سرعت، دور موتور، کامپیوتر سفری، ساعت و میزان بنزین را به نمایش درمیآورد. کمی پایینتر هم دو فضای جیب مانند بدون درب در طرفین ستون فرمان تعبیه شده که میتوان از آن برای قرار دادن اشیاء کوچک استفاده کرد. زیر زین هم فضایی برای قرار دادن یک کلاه ایمنی نیمه وجود دارد. اندازه زین اسکوتر خوب و نسبتاً بزرگ بوده و راحتی مناسبی را فراهم میکند.
ازجمله دیگر تجهیزات VZ 125 میتوان به قفل ضد سرقت، چراغهای تمام LED و پورت شارژ USB اشاره کرد اما متأسفانه این پورت USB زیر زین نصب شده که هوای این محفظه هنگام رانندگی داغ میشود و مکان مناسبی برای قرار دادن گوشی نخواهد بود.
همچنین از استارت کیلس هم خبری نیست که البته در این محدوده قیمتی انتظار دیدن آن را نداریم. VZ125 با 1,820 میلیمتر طول، 700 عرض و 1,060 ارتفاع، اسکوتر جمعوجوری است که تردد در ترافیک و از بین خودروها را آسان میکند. فاصله زین از زمین نیز 137 میلیمتر بوده و رینگها 14 اینچی آلیاژی هستند.
مشخصات فنی بنلی VZ 125
این اسکوتر همانطور که از نامش مشخص است از یک پیشرانه تک سیلندر 124 سیسی دو سوپاپ چهارزمانه استفاده میکند. این پیشرانه 8.5 اسب بخار قدرت در 7,500 دور در دقیقه و 9.2 نیوتن متر گشتاور در 6 هزار دور در دقیقه تولید میکند که نسبت به برخی رقبا اعداد چندان بالایی نیستند. نسبت تراکم این موتور 9.1 و سیستم سوخترسانی آن انژکتوری است. انتقال نیروی پیشرانه به چرخ عقب هم از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT صورت میگیرد.
سواری و رانندگی بنلی VZ125
هرچند خروجی پیشرانه VZ125 چندان زیاد نیست و با وجود وزن خشک 97 کیلوگرمی اسکوتر، به دلیل تولید گشتاور مناسب در دورهای پایین، شتاب مناسب بوده و نیرو به شکلت یکنواخت در دورهای مختلف پیشرانه در دسترس خواهد بود. همچنین هنگام رانندگی میتوان فهمید که لرزش بهخوبی کنترل شده زیرا صرفاً لرزش اندکی در زیر زین احساس میشود درحالیکه سروصدای پیشرانه و اگزوز هم کم بوده و همان چیزی است ک از یک اسکوتر شهری انتظار میرود. پیشرانه و گیربکس نیز هماهنگی خوبی داشته و شتاب گیری نرمی را فراهم میکند. حداکثر سرعت اسکوتر بنلی 90 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن حدود 2.2 لیتر در هر صد کیلومتر است که یعنی به لطف باک 4.9 لیتری، با هر بار سوختگیری کامل میتوان کمی بیش از 200 کیلومتر را پیمود.
سیستم تعلیق VZ 125 از کمکفنرهای تلسکوپی 55 میلیمتری در جلو و یک کمکفنر تلسکوپی 82 میلیمتری گازی در عقب تشکیل شده است. این سیستم اما سواری خیلی نرمی را فراهم نمیکند زیرا تنظیم سیستم تعلیق بیشتر به سمت هندلینگ بهتر تمرکز داشته و از نرمی سواری کاسته است. بااینحال، از سوی دیگر سیستم ترمز که شامل تک دیسک 220 میلیمتری با کالیپر دو پیستونه در جلو و ترمز کاسهای 130 میلیمتری در عقب میشود عملکرد خیلی خوبی داشته و اسکوتر را بهراحتی متوقف میکند.
قیمت و رقبا بنلی VZ125
در آشفتهبازار این روزهای کشور، قیمت همهچیز افزایش داشته و قطعاً موتورسیکلت هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل، اکثر تولیدکنندگان موتورسیکلت داخلی قیمت رسمی محصولات خود را از وبسایت خود برداشتهاند و برای اطلاع از قیمتها باید به بازار مراجعه کرد. در حال حاضر، بنلی VZ125 در بازار نزدیک به صد میلیون تومان قیمت دارد که نسبت به حدود یک سال پیش دقیقاً دو برابر شده است. درهرحال، رقبای اصلی این اسکوتر در بازار کشورمان مدلهای فراوان طرح هوندا کلیک و طرح یاماها ایروکس مثل S2 ADV 150 کویر موتور هستند.
نقاط قوت VZ125
- طراحی زیبا
- ابعاد جمعوجور
- چابکی در ترددهای شهری
- ترمزهای قدرتمند
- نمایشگر بزرگ و خوانا
- سروصدای کم
نقاط ضعف VZ 125
- محل نصب پورت USB
- سواری خشک
- قدرت کمتر از رقبا
- کیفیت پایین برخی قطعات پلاستیکی
جدول مشخصات فنی بنلی VZ 125
نام موتور | بنلی VZ 125 |
---|---|
پیشرانه | تک سیلندر چهار سوپاپ |
حجم موتور | 124 سیسی |
قدرت | 8.5 اسب بخار |
گشتاور | 9.2 نیوتن متر |
ضریب تراکم | یک به 9.1 |
سوخترسانی | انژکتوری برقی |
سیستم خنککننده | هوا خنک |
گیربکس | CVT |
نوع انتقال نیرو | تسمهای |
طول | 1,820 میلیمتر |
عرض | 700 میلیمتر |
ارتفاع | 1,060 میلیمتر |
فاصله محوری | 1,280 میلیمتر |
وزن خالص | 97 کیلوگرم |
ترمز جلو | دیسکی 220 میلیمتری |
ترمز عقب | کاسهای |
مصرف سوخت | 2.2 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 4.9 لیتر |
حداکثر سرعت | 90 کیلومتر/ساعت |
قیمت بازار | حدود 100 میلیون تومان |
این اسکوتر از یک پیشرانه تک سیلندر دو سوپاپ هوا خنک استفاده میکند که 8.5 اسب بخار قدرت و 9.2 نیوتن متر گشتاور داشته و به یک گیربکس CVT متصل است.
مدلهای طرح هوندا کلیک و طرح یاماها ایروکس که با نامهای مختلف بطور گستردهای در ایران عرضه میشوند رقبای اصلی این اسکوتر بنلی هستند.