هوندا سی بی آر 1000 آر – CBR 1000RR یک سوپر موتورسیکلت مسابقهای است که در سال 2004 بهعنوان نسل هفتم سری CBR هوندا که از سال 1990 آغاز شده بود معرفی شد. توسعه این موتورسیکلت توسط تیم موتوجیپی هوندا صورت پذیرفته، در همین راستا سیبیآر 1000R از تکنولوژیهای پیشرفته ای بهره میبرد.
این موتورسیکلت تاکنون چندین بار مورد بازنگری و بهروزرسانی قرار گرفته و در قسمتهای فنی و ظاهری تغییراتی را تجربه کرده است. آخرین بازطراحی و بهروزرسانی CBR1000RR در سال 2020 صورت گرفته است. در ادامه بیشتر به بررسی ویژگیها و مشخصات این سوپربایک ژاپنی میپردازیم.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
تاریخچه هوندا CBR1000RR
نسل هفتم CBR درواقع جانشین CBR954RR بود که تا سال 2003 تولید میشد. بااینحال، CBR1000RR قطعات کمی را از CBR954RR قرض گرفت و بسیاری از قطعات آن مثل پیشرانه با قطر سیلندر و کورس پیستون متفاوت، گیربکس شش سرعته برگرفته از مسابقه و سیستم تزریق سوخت دومرحلهای کاملاً جدید بودند. همچنین شاسی این موتورسیکلت هم کاملاً جدید بود و شامل فریم آلومینیومی و سیستم تعلیق عقب پرو لینک میشد. علاوه بر این، در CBR1000RR برای اولین بار سیستم کمکفنر الکترونیکی فرمان هوندا معرفی شد که هدف آن بهبود پایداری و کاهش لرزش بود.
طراحی هوندا CBR1000RR
طراحی هوندا CBR 1000RR بر اساس معیارهای یک موتور اسپرت صورت گرفته و ابعاد نسبتاً بزرگی هم دارد. فلاپهای بزرگ، باک حجیم، رنگآمیزیهای جذاب بدنه و موارد دیگر از مهمترین ویژگیهای طراحی آن هستند. بهعلاوه اینکه اصول موردنیاز برای به وجود آمدن بهترین عملکرد آیرودینامیکی هم در آن در نظر گرفته شده است.
در این موتورسیکلت همچنین طول بازوی چرخ عقب 34 میلیمتر نسبت به CBR954RR افزایش پیدا کرد تا 41.6 درصد از کل فاصله محوری موتورسیکلت به این بازو اختصاص پیدا کند. علاوه بر این، فاصله محوری هم با 5 میلیمتر افزایش به 1,405 میلیمتر رسید.
پیشرانه هوندا CBR1000RR
این موتورسیکلت ابتدا با یک پیشرانه چهار سیلندر خطی 998 سیسی آب خنک با چهار سوپاپ در هر سیلندر معرفی شد. این پیشرانه 172 اسب بخار قدرت و 103 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد تا موتورسیکلت بتواند به حداکثر سرعت 290 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. به دلیل بازوی عقبی کشیدهتر در CBR1000RR امکان استفاده از پیشرانه CBR954RR وجود نداشت زیرا حالا طول بدنه اصلی خود موتورسیکلت کوتاهتر شده و نمیشد از پیشرانه خطی معمولی استفاده کرد. به همین دلیل، مهندسان میللنگ، میل تعادل و شافت اصلی پیشرانه را در یک ترکیب مثلثی جای دادند و میل تعادل زیر شافت اصلی قرار گرفت. با این کار، طول پیشرانه به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد و بازوی عقب به میللنگ نزدیک شد.
این ترکیب اولین بار توسط یاماها با مدل YZF-R1 در سال 1998 با موفقیت معرفی شده بود و در سالهای بعد دیگر شرکتها هم از آن در سوپربایکهای خود الهام گرفتند. در CBR1000R نصب این پیشرانه جمعوجورتر در قسمت جلوتر شاسی باعث افزایش تمرکز وزن در جلوی موتورسیکلت شد که روشی مؤثر برای کاهش تکچرخ زدن هنگام شتاب گیریهای سریع در موتورسیکلتهای قدرتمند محسوب میشود؛ اما این ترکیب فضای بسیار کمی را بین پیشرانه و چرخ جلو برای نصب رادیاتور بزرگ باز میگذاشت. مهندسان هوندا این مشکل را هم با دادن زاویه 28 درجه به پیشرانه حل کردند. همچنین فیلتر روغن هم از جلوی پیشرانه به سمت راست آن منتقل شد.
در نمایشگاه بینالمللی موتورسیکلت پاریس در سال 2007 هوندا نسخه جدید CBR1000RR را برای مدل 2008 معرفی کرد. این مدل به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی 999 سیسی کاملاً جدید با ردلاین 13 هزار rpm مجهز شده بود.
در این پیشرانه قطر سیلندرها افزایش و کورس پیستون کاهش پیدا کرده بود. این پیشرانه همچنین به بلوک کاملاً جدید، پیستونها و میللنگ سبکتر و سوپاپهای آلومینیومی مجهز شده بود و نسبت تراکم آن به 12.3 رسید.
پیشرانه جدید CBR1000RR حالا 175 اسب بخار قدرت و 106 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. با این نیرو، موتورسیکلت ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت 304 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
در آخرین بهروزرسانی CBR1000R قدرت پیشرانه آن به رقم چشمگیر 214 اسب بخار رسیده است ولی نمونههایی که وارد ایران شدهاند بیشتر از مدل 2016 به قبل هستند.
تغییرات سال 2017
در سال 2017 هوندا این موتورسیکلت را با بدنه جدید و ویژگیهایی مثل دریچه گاز برقی و سیستم کنترل کشش بروز کرد.
قدرت پیشرانه نیز به 189 اسب بخار افزایش یافت و به لطف استفاده از منبع اگزوز تیتانیومی که 14 کیلوگرم سبکتر بود، وزن CBR1000RR با مایعات به 196 کیلوگرم رسید. سیستم تعلیق نیمه فعال، کالیپرهای ترمز جلوی چهار پیستونه، باک سوخت تیتانیومی و نسبت تراکم 13 هم از دیگر ویژگیهای CBR1000RR سال 2017 بودند.
جوایز هوندا CBR1000RR
این محصول هوندا در سالهای 2008 و 2009 جایزه موتورسیکلت بینالمللی سال که توسط ژورنالیستهای حوزه موتورسیکلت اهدا میشود را از آن خود کرد. CBR1000RR همچنین در سال 2009 برنده جایزه بهترین موتورسیکلت اسپرت جهان شد. علاوه بر این، سوپربایک هوندا در سال 2008 در کلاس موتورسیکلتهای اسپرت با حجم موتور بالای 750 سیسی پیروز شد و تیمهای مختلف در مسابقه استقامتی هشتساعته سوزوکا بین سالهای 2003 تا 2014 با آن 9 بار پیروز شدند.
قیمت هوندا CBR1000RR
هوندا CBR1000R هماکنون در بازارهای جهانی با قیمت پایه 20 هزار یورو عرضه میشود که این رقم در تیپهای بالاتر به 23,500 یورو میرسد
مشخصات فنی هوندا CBR1000RR مدل 2008 تا 2016
نام موتور سیکلت | CBR 1000R |
---|---|
پیشرانه | 999 سیسی 4 سیلندر خطی |
سوپاپ | 16 |
نسبت تراکم | 12.3 |
خنککننده | آب خنک |
قدرت | 175 اسب بخار |
گشتاور | 106 نیوتن متر |
حداکثر سرعت | 304 کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | 6 سرعته |
فاصله محوری | 1,410 میلیمتر |
وزن با مایعات | 200 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 18 لیتر+4 لیتر رزرو |
شتاب صفر تا 96 | 2.9 ثانیه |
مصرف سوخت | 6.1 لیتر |
این موتورسیکلت به یک پیشرانه 1 لیتری چهار سیلندر خطی آب خنک با چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز است که 175 اسب بخار قدرت دارد
این موتورسیکلت ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت 304 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند