بررسی نقاط قوت و ضعف موتور سیکلت بنلی 180 S

بنلی 180 S یکی از مدلهای برند ایتالیایی که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ساخت موتورسیکلت محسوب می‌شود است و این روزها تحت تملک چینی‌ها است، از سال 1394 با شرکت نیکران موتور پاسارگاد وارد بازار کشورمان شد و به لطف پیشینه ایتالیای خود موردتوجه خریداران قرار گرفت.

حدود چهار سال بعد یعنی در شهریور سال 1398 نیکران موتور از سه محصول جدید بنلی برای بازار ایران رونمایی کرد که گل سرسبد آن‌ها بنلی 180S بود.

این موتورسیکلت به لطف طراحی جوان‌پسند و جذاب بیشتر موردتوجه قرار گرفت و فروش بالایی را تجربه کرد.

در ادامه در پلاسموتو به بررسی بنلی 180S می‌پردازیم.

مطالعه مقاله مرتبط: داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی

طراحی بنلی 180S

این موتورسیکلت در کلاس نیکد قرار دارد و با خطوط بدنه تیز، اشکال سه‌بعدی و پانل‌های تهاجمی، ظاهر بسیار جذاب و چشمگیری دارد که می‌تواند نظر جوانان را به خود جلب کند.

همچنین ارائه رنگ‌های متنوع مثل سبز و قرمز هم در افزایش جذابیت ظاهری این موتورسیکلت نقش داشته‌اند.

چراغ جلوی موتورسیکلت با دی‌لایت‌های زیبا طراحی جذابی دارد و نمای مدرن و درعین‌حال خشنی به بنلی 180S بخشیده است.

همچنین طراحی باک، پانل‌های جانبی، اگزوز و رینگ‌ها نیز بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

برخلاف دیگر اجزاء چراغ عقب اما بسیار ساده به شکل یک مستطیل باریک با شش لامپ LED داخل آن طراحی شده است.

مقابل راکب یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی LCD تک‌رنگ قرار گرفته است که نسبتاً ساده بوده اما اطلاعات را با خوانایی مناسبی در اختیار راننده آن قرار می‌دهد.

در طرفین این نمایشگر نیز چراغ‌های روغن، بنزین، راهنما و… جای گرفته‌اند.

فرمان موتورسیکلت هم طراحی مناسبی داشته و فرم مناسبی را برای راکب هنگام رانندگی فراهم می‌کند.

اما یکی از مشکلات بزرگ این موتورسیکلت زین آن است که هرچند شکل دوتکه آن نمای جذابی دارد اما راحتی آن پایین بوده و به دلیل پهنا و طول کم، در سواری‌های طولانی هم برای راکب و هم سرنشین کاملاً آزاردهنده خواهد بود.

همچنین دستگیره‌های ترک‌نشین هم کوچک بوده و کارایی چندانی ندارند.

مشخصات فنی بنلی 180S

این موتورسیکلت از یک پیشرانه 175 سی‌سی تک سیلندر چهار زمانه چهار سوپاپ استفاده می‌کند که نزدیک به 18 اسب بخار قدرت در 9,500 rpm و 14 نیوتن متر گشتاور در 7 هزار rpm تولید می‌کند.

سیستم سوخت‌رسانی این پیشرانه از نوع انژکتوری برقی است و احتراق آن از طرق سه شمع صورت می‌گیرد که هرچند بازدهی و عملکرد پیشرانه را بهبود می‌بخشد و تولید آلایندگی را کم می‌کند اما می‌تواند داغ شدن بیش از حد موتور را به دنبال داشته باشد.

داغ شدن ضعف اکثر مدلهای بنلی با توجه به آب و هوای کشور است.

همچنین ضریب تراکم این پیشرانه هم بالا بوده و برابر با 11 به یک است که این موارد می‌تواند باعث ناک زدن پیشرانه و افزایش استهلاک آن شود؛ بنابراین، استفاده از بنزین باکیفیت در این موتورسیکلت ضروری خواهد بود.

البته سیستم خنک‌کننده این پیشرانه از نوع آب خنک است که کارایی نسبتا مناسبی دارد.

نیروی پیشرانه بنلی 180 از طریق یک گیربکس شش سرعته و زنجیر به چرخ عقب منتقل می‌شود و می‌تواند این موتورسیکلت 147 کیلوگرمی را به حداکثر سرعت حدود 120 کیلومتر بر ساعت برساند و شتاب صفرتاصد حدود 12 ثانیه را برای آن فراهم کند.

ترمزهای 180S در هر دو چرخ دیسکی با اندازه 260 میلی‌متری در جلو و 220 میلی‌متری در عقب هستند که متأسفانه از سیستم‌های ABS یا CBS بی‌بهره‌اند اما توان کافی برای متوقف کردن این موتورسیکلت نسبتاً سبک‌وزن را دارند.

سیستم تعلیق این موتورسیکلت در جلو از دو کمک‌فنر تلسکوپی و در عقب از یک تک کمک روغنی تشکیل شده است.

یکی از دیگر از ویژگی‌های مثبت بنلی 180S هندلینگ عالی آن است که به لطف طراحی و مقاومت خوب شاسی حاصل شده است.

بااین‌حال، همان‌طور که اشاره شده به دلیل طراحی نامناسب زین، سواری موتورسیکلت چندان راحت نیست و راکب و سرنشین هردو خیلی زود خسته خواهند شد.

ظرفیت باک سوخت این موتورسیکلت 10 لیتر است و مصرف سوخت آن بین 2.5 تا 3 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود که این یعنی با هر بار سوخت‌گیری کامل، بسته به نوع و شرایط رانندگی می‌توان حدود 300 تا 350 کیلومتر را پیمود.

قیمت و رقبای بنلی 180 S

زمانی که بنلی 180S در سال 1398 راهی بازار کشورمان شد، موتورسیکلت‌های هندی آپاچی 180 و پالس 180 از رقبای اصلی آن محسوب می‌شدند اما در حال حاضر اصلی‌ترین رقیب آن موتورسیکلت گلکسی NA180 محصول شرکت تایوانی SYM است که توسط نیرو موتور در کشورمان عرضه می‌شود.

با توجه به تورم شدید در کشور و قیمت‌هایی که روزانه افزایش پیدا می‌کنند، هم‌اکنون نمی‌توان قیمت دقیقی برای بنلی 180 S ذکر کرد اما برای خرید آن در اواخر سال 1401 باید بیش از صد میلیون تومان هزینه کنید.

نقاط قوت:

  • طراحی بسیار جذاب
  • طراحی شاسی مناسب و مقاوم
  • رنگبندی متنوع
  • شتاب مناسب
  • هندلینگ عالی

نقاط ضعف:

  • نبود سیستم ترمز ABS یا CBS
  • زین نامناسب و ناراحت
  • داغ شدن احتمالی پیشرانه در آب و هوای اکثر مناطق ایران
  • فقدان جک وسط
  • ضریب تراکم بالا و احتمال ناک زدن و درنتیجه استهلاک بالای انجین

جدول مشخصات فنی بنلی 180 S

پیشرانهتک سیلندر چهار سوپاپ
حجم موتور175 سی‌سی
قدرت18 اسب بخار
گشتاور14 نیوتن متر
ضریب تراکمیک به 11.1
سوخت‌رسانیانژکتوری برقی
احتراق3 شمع
سیستم خنک‌کنندهآب خنک
گیربکس6 سرعته
نوع انتقال نیروزنجیر
طول2,030 میلی‌متر
عرض780 میلی‌متر
ارتفاع1,070 میلی‌متر
فاصله محوری1,345 میلی‌متر
وزن خالص148 کیلوگرم
روشن‌کنندهاستارتی
ظرفیت باک10 لیتر
قیمتبیش از 100 میلیون تومان
مشخصات فنی بنلی 180
مشخصات فنی بنلی 180S چیست؟

این موتورسیکلت از یک پیشرانه 175 سی‌سی تک سیلندر چهار زمانه چهار سوپاپ استفاده می‌کند که 18 اسب بخار قدرت و 14 نیوتن متر گشتاور دارد.

شرایط قیمت و رقبای بنلی 180 S چطور است؟

این موتورسیکلت هم‌اکنون چیزی در حدود صد میلیون تومان قیمت دارد و اصلی‌ترین رقیب آن گلکسی NA180 محصول شرکت تایوانی SYM است.

موتور بنلینیکران موتور پاسارگاد
نظرات (10)
افزدون نظر
  • SADRA

    اصلا خوب نیستش پیشنهاد نمیشه اصلا
    چرا = چون صفحه کیلومتر که LCD هستش و چراغ جلو که LED هستش به راحتی میسوزه و برای تعمیر آن بسیار بسیار باید هزینه کردش ۲.هزینه بالاعه روغن و فیلتر رسیدگی به موتور ۳.داغ کردن بدون مورد و بیش از حد ۴.نبود قطعات حتی داخل نمایندگی ۵.کوچیک بودن صندلی راننده و باک بسیار بزرگ ۶.نمیشه پروتکشن وصل کرد

    • Vahid

      خخ داداش موتوری که نداشتی و نداری وجدانٱ نظر نده مرسی

  • Hamid

    اولا پروتکشن میشه وصل کرد من وصل کردم ، دوما من ۲ ساله دارم LED و چراغش نسوخته چرت میگی سوما هزینه روغنشم اونجوری بالا نیس مجبور نیستی انی بریزی روغن های مرغوب دیگه بریز ک هزینشون پایین تر باشه چهارما من ک میگم تو اصلا سوار نشدی اینجوری راجبش حرف میزنی موتور فوق العاده ایه قطعاتشم گمرک تهران پره

    • عباس

      سلام من یه قرمزش خریدم اسفند۱۴۰۱ قیمت ۱۱۷ درکل موتور خوبیه بابت داغ کردن آمپر به نصف که میرسه فنش شروع به کار میکنه بابت صندلیش مشکلی ندارم خوبه ولی باید موتور با این شرایط وزن جک وسط میزاشتن براش
      یاحق

  • Vahid

    خخ داداش موتوری که نداشتی و نداری وجدانٱ نظر نده مرسی

  • وحید

    من ۱ ماه میشه خریدم تا الان ۶۰۰ کیلومتر کار کردم سواریش خوبه خوشکله خدایش از هر موتوری جذابتره
    صندلیشم دادم روکش با ابر انداختن که بسمت باکش لیز نخورم خیلیم راحتر شده ظاهرشم خراب نکرده برا صندلی عقبشم خودم ۲ تا باله درست کردم برا مسیرهای طولانی میبندنم ترک نشینم راحته
    فنیش موتور ت دنده ۲ و ۴ زوزه میکشه مثل پیکان قدیمی کیلومترش صدا میده زنجیر صدا میده موتور با سرو صدا کار میکنه ترموز جلو سوت شدید میکشه ت کوچکترین دس انداز فرمون صدا میخوره

    لاستیک ایران یاسا مناسب این موتور نبود

    البته هنوز آچار کشی نکردم فیلر گیری میخاد امیدوارم این مشکلات بعد اچار کشی حل بشه

    روغنش و فیلترش کلا شد ۲۶۰۰۰۰تومان ت نمایندگی قیمتی نداره

    من فقط بخاطر ظاهرش خریدم اصلا اون ایرادات برام مهم نیس شتابش عالیه خدای

  • فرزاد

    موتور اصالتا طراحیش خوب ولی وقتی دست چین میره تو ساختش
    قربون همون ۱۲۵ ها?

  • Nima

    من چند ماهه دارم از نظر کیفیت بدنه و موتور خیلی خوبه
    گیریبکسش خیلی نرم و خوبه
    سواریش خیلی نرمه
    زیباییش بی نظیره
    مصرف سوختش خوبه
    فقط تو مدت زمان بالای 2 ساعت ممکنه زینش یکم اذیت کنه که با یه تودوزی و نرم تر کردنش میشه حلش کرد.
    به نظر من هم از نظر قیمت زیبایی قدرت و شتاب توی این بازار خیلی ارزش قیمتی بالایی داره
    در کل من راضی ام از این موتور

  • مهدی

    شما یه تی وی اس۱۵۰سری اول رو بنداز اتوبان همت با۴دنده۱۴۰تامیره

  • سامی

    موقع ک میخام شتاب بگیرم ی مقدار ریپ میزنه بعد میره یا یهو خاموش میشه عادیه یا ن نمدونم مال چیشه