امروزه اکثر موتور سیکلتهای موجود داری سیستم استارت برای روشن شدن هستند. برخی از مدلها از هندل برای روشن شدن در مواقعی که باتری خالی کرده اند کمک میگیرند. در ادامه این مقاله از سایت پلاس موتو میخواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه موتورسیکلتی را که باتری خالی کرده است، روشن کنیم؟
حال اگر موتورسیکلت استارتی دارید و باتری آن، شارژ کافی برای روشن شدن ندارد؛ روشهای مختلفی وجود دارد که میتوانید با کمک از آنها موتور خود را دوباره روشن کنید.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
روشن کردن موتور با باتری خالی
عمر باتری موتورسیکلت معمولا بین ۳ سال تا ۵ سال متغیر است. نسبت به طول عمر آن و میزان استفاده از موتور (شارژ نشدن بدلیل عدم استفاده از موتور) ممکن است خراب شود. بنابراین باید این موضوع را حتما در ابتدا بررسی کنید.
به طور کلی و استاندارد ولتاژ مناسب بین پایانه مثبت و منفی باتری باید ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ ولت باشد. اگر ولتاژ باتری کمتر از ۱۲ ولت باشد باید بفکر تامین و خرید باتری جدیدی برای موتورسیکلت خود باشید.
چک کردن موارد اولیه
ممکن است یکسری موارد ساده و اولیه باعث روشن نشدن و درست عمل نکردن استار شوند پس باید در ابتدا آنها را بررسی کنید.
- چک کردن وضعیت killswitch یا کلید قطع کن اضطراری موتور
- بررسی سنسور قطع کن جک موتور سیکلت
- بررسی میزان بنزین موجود در باک سوخت
پس از بررسی موارد بالا مطمئن شوید تا سوئیچ در موقعیت صحیح و روشن قرار دارد.
اگر موتور شما فاقد سیستم هندل برای روشن شدن بود باید موارد زیر را برای روشن کردن موتوسیکلت خود انجام دهید.
روش اول: باتری به باتری
این روش همانند روش روشن کردن خودرویی که باتری خالی کرده و با کمک یک بارتری خودرو دیگر و اتصال کابل باتری به باتری روشن میکنید عمل میکند.
- ابتدا دو قطب باتری هر دو موتور سیکلت را تمیز کرده تا فاقد هر گونه آلایندگی باشد.
- هر دو موتور سیکلت را در کنار هم قرار دهید تا کابل باتری به باتری به راحتی به باتری دو موتور برسد.
- موتور سیکلت مبدا را روشن کرده تا زمان استارت خوردن موتور خراب به باتری آن آسیبی نرسد.
- قطب مثبت باتری سالم را به مثبت باتری خراب با کمک کابل وصل کنید. و در ادامه قطب منقی به منفی یا بدنه موتور خراب (قسمت فلزی بدون پوشش رنگ) متصل کنید.
- نکته: از اتصال قطب مثبت به منفی جدا پرهیز کنید.
- حال با کمک استارت موتور خراب اقدام به روشن کردن موتور نمایید.
- اگر موتور روشن شد کابلها را با احتیاط از باتری ها حدا کنید تا به هم برخورد نکنند.
روش دوم: هل دادن یا حرکت در سطح شیب دار
این روش نیز همانند روش روشن کردن خودرویی که باتری خالی کرده و آن را هل میدهند عمل میکند. در این روش باشد قبل از هر کاری اطمینان داشته باشید که سوئیچ باز باشد.
- موتور را در دنده 1 یا 2 قرار دهید و کلاچ را بگیرید (در اسکوترهای دارای گیربکس CVT) قابل اجراست.
- روی سطح غیر خالی و لغزنده با کمک حرکت در سطح شیب دار یا هل دادن موتور و رسیدن به سرعت مناسب و رها کردن کلاچ موتور شما روشن خواهد شد.
- در اسکوترهای دارای گیربکس CVT بهتر است با نیش ترمز و استفاده کلید استارت در زمان حرکت موتور را روشن کنید.
- بعد از روشن شدن کلاچ را بگیرید و موتور را خلاص کنید.
روش سوم: استارت تکنیکی
بیشتر موتورسواران حرفهای با این روش آشنایی دارند. باید با موتورسیکلت خود در سر پایینی حرکت و با استارت زدن ساده آنرا روشن کنید. در ابتدا موتورسیکلت سرعت بالایی خواهد داشت و موجب تغییر میل لنگ روی موتور خواهد شد.
سفت بودن زمین در این روش مهم است زیرا در حین رها کردن کلاچ امکان لغزش وجود دارد.
روش چهارم: چرخاندن چرخ با دست
موتورسیکلت را روی جک دوبل یا وسط و در دنده 2 قرار دهید. با سوئیچ روشن، چرخ عقب را گرفته و با کمک دست آنرا بچرخانید.
در برخی از موتورسیکلتها این روش کارساز بوده و موتور با کمک آن روشن میشود.
روش پنجم: استفاده از بسته باتری
بسته باتری بهترین گزینه برای زمانی که ماشین یا موتور شما خاموش میشود و دسترسی به هیچ وسیله یا فردی برای کمک ندارید است.
خروجی این باتریها جریان مناسب برای روشن کردن یک کامیون بزرگ تا ۳۰ مرتبه زمانی که شارژ کامل را تامین میکند و در صورت عدم استفاده میتوانند تا 1 سال شارژ خود را حفظ کنند.