همانطوری که در جریان هستید، کمپانی محبوب هوندا در مراسم EICMA 2023 از نسخه جدید 2024 CBR650R و CB650R رونمایی کرد. بسیاری از موتورسیکلتها این کمپانی به ویژگیهای جدیدی مجهز شده بودند ولی ویژگی جذاب سری 650R توجه همه افراد را به خود جلب کرد!
هوندا اعلام کرد که در سری 650R از فناوری جدید E-Clutch استفاده کرده است. این کمپانی علاوه بر اینکه سیستم کلاچ جدیدی را در آن طراحی کرده بود، تایید کرد که قرار است برای هماهنگی بیشتر با این فناوری روی پیشرانه از پوشش جدیدی استفاده شود.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
نحوه عملکرد سیستم جدید E-Clutch هوندا
یک جفت محرک چرخشی یا سروموتور روی پوشش این پیشرانه قرار میگیرند تا قابلیتهای فراوانی را برای تعویض دنده به وجود بیاورند. این امر نه تنها میتواند راحتی را در تعویض دنده افزایش دهد، بلکه در صورت توقف موتورسیکلت، کلاچ را نیز به داخل میکشد و از خاموش شدن آن جلوگیری میکند.
سیستم E-Clutch هوندا توسط یک واحد محرک و یک ECU جدید (بخش کنترل الکتریکی و کامپیوتر موتورسیکلت) کنترل میشود. این فناوری میتواند با توجه به سرعت موتورسیکلت عملکرد کلاچ را تعیین کند. البته این سیستم هم اکنون بر اساس همان ترکیب اهرم کلاچ و کابل کار میکند و افراد میتوانند آن را در سه سطح نرم، متوسط و سخت تنظیم کنند.
نحوه غیرفعال E-Clutch
خوب است بدانید که هوندا نحوه غیرفعال E-Clutch را نیز ذکر کرده است؛ برای این کار، باید از طریق صفحه نمایش TFT این سیستم را غیرفعال کرده و کنترل کامل کلاچ را بر عهده بگیرید. بنابراین حتی اگر در این سیستم مشکلی به وجود بیاید، کلاچ میتواند با اهرم کار کند. با این حال، فناوری جدید استفاده از کلاچ دستی را در اولویت قرار داده و برای جلوگیری از خاموش شدن انجین استفاده میشود. همچنین تعویض دنده دو طرفه نیز ارائه شده است.
البته این فناوری در سیستم کلاچ هوشمند MV Agusta نیز وجود داشت! با این حال، فناوری هوندا عملکرد خوبی دارد و میتواند با سیستم دمپایی نصب شده کار کند. انتظار میرود که هوندا سیستم E-Clutch خود را در سایر مدلهای خود نیز معرفی کند. چرا که بدون شک این فناوری میتواند توجه علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده و تواناییهای سوارکاران را گسترش دهد.