پیشنهاد سردبیرنقد و بررسی

بررسی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰؛ وحشی بیابونی

اخبار خودرو

دنیای موتورسیکلت‌ها امروز بسیار فراتر از شهر و ترافیک روزمره است. اگر سال‌ها پیش «هوندا ۱۲۵» سقف تصور ما از موتورسیکلت بود، امروزه دنیا پر از مدل‌هایی است که فقط برای سفر، ماجراجویی و جاده ساخته شده‌اند. در میان این کلاس‌ها، موتورهای ادونچر–تورینگ محبوبیت ویژه‌ای دارند؛ چون ترکیبی از راحتی، قابلیت عبور از مسیرهای سخت و امکان پیمایش طولانی ارائه می‌دهند.
در این میان، بررسی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ یا همان Kawasaki Versys 250 نشان می‌دهد که چرا این مدل توانسته در ایران و جهان به یکی از گزینه‌های جذاب این کلاس تبدیل شود.

در ایران، ورسیس توسط کویر موتور عرضه شده و نسخه مورد بررسی، نوع Tourer است که تجهیزات کامل‌تری دارد. در ادامه به طراحی، مشخصات فنی، تجربه سواری و وضعیت این موتور در بازار ایران می‌پردازیم تا ببینیم آیا واقعاً جای این دوچرخ در شهر نیست، یا ورسیس ۲۵۰ یک گزینه همه‌فن‌حریف است؟

بررسی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ یا همان Kawasaki Versys 250 review

طراحی ظاهری کاوازاکی ورسیس ۲۵۰

وقتی صحبت از ادونچر–تورینگ می‌شود، تصویری از یک موتور بلندقد با شیشه بادگیر بزرگ، باک حجیم و باکس‌های مسافرتی در ذهن شکل می‌گیرد. Kawasaki Versys 250 تمام این ویژگی‌ها را دارد، اما با چاشنی طراحی اسپرت‌تر و تهاجمی‌تر نسبت به رقبایش کمی وسوسه انگیزه.

طراحی اسپرت در قالب یک ادونچر

بسیاری از ادونچرها ظاهر زمخت و کاملاً آفرودی دارند، اما طراحی ورسیس ۲۵۰ نرم‌تر و مدرن‌تر است. چراغ‌ها، بدنه عضلانی و خطوط تهاجمی، این موتور را به نمونه‌ای بین شهری–مسافرتی تبدیل کرده که در نگاه اول حس کیفیت و اصالت ژاپنی را منتقل می‌کند.

در نسخه Tourer امکاناتی مثل محافظ لوله‌ای موتور، باکس‌های ۱۷ لیتری جانبی، پریز برق برای GPS، محافظ دست، پروژکتور جلو و جک میانی ارائه می‌شود.

این تجهیزات باعث می‌شوند ورسیس ۲۵۰ یک «ادونچر واقعی» باشد و نه یک موتور صرفاً بلندقد.

بررسی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ یا همان Kawasaki Versys 250 review

ارگونومی و زین

طراحی زین به‌گونه‌ای است که حتی در مسیرهای طولانی نیز بدن را خسته نمی‌کند.
ویژگی‌ها:

  • ارتفاع ۸۰ سانتی‌متری از سطح زمین

  • قسمت عقب زین عریض‌تر

  • دستگیره‌های محکم برای ترک‌نشین

  • فرم باریک قسمت جلو برای کنترل راحت‌تر

این ترکیب باعث شده ورسیس ۲۵۰ برای سفرهای چندصد کیلومتری گزینه‌ای ایده‌آل باشد.

کلاستر ترکیبی و ابعاد کلی

یکی از بخش‌های جذاب این موتور، کلاستر ترکیبی آن است.

  • دور موتور آنالوگ تا ۱۵ هزار دور

  • سرعت، دنده، پیمایش و ساعت به‌صورت دیجیتال

ابعاد کلی Kawasaki Versys 250:

  • طول: ۲۱۸۷ میلی‌متر

  • عرض: ۸۶۵ میلی‌متر

  • ارتفاع: ۱۲۰۵ میلی‌متر

  • فاصله بین دو محور: ۱۴۵۰ میلی‌متر

این اعداد نشان می‌دهد با موتوری روبه‌رو هستیم که تعادل عالی و پایداری ویژه‌ای در سفرهای طولانی دارد.

بررسی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ یا همان Kawasaki Versys 250 review

مشخصات فنی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰

اگرچه عدد «۲۵۰ سی‌سی» در نگاه اول شاید کوچک به نظر برسد، اما ورسیس ۲۵۰ تمام تلاش خود را کرده تا از این حجم، بیشترین کارایی را ارائه دهد.

قلب تپنده دو سیلندرِ ژاپنی

پیشرانه Versys 250 با حجم ۲۴۹ سی‌سی، ۲ سیلندر آب‌خنک و ۸ سوپاپ به همراه دو میل‌بادامک و استاندارد چهارزمانه میتواند توان تولیدی ۳۰ اسب‌بخار در دور موتور ۱۱۰۰۰ به همراه ۲۲ نیوتن‌متر گشتاور به راکب تحویل دهد.

قدرت ۳۰ اسب‌بخار در یک موتور ۲۵۰ سی‌سی و وزن 180 کیلوگرمی خشک آن رقم کمی نیست و دلیل اصلی چابکی ورسیس در سربالایی‌ها و مسیرهای سنگین محسوب می‌شود.

بررسی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ یا همان Kawasaki Versys 250 review

گیربکس و مصرف سوخت

گیربکس ۶ سرعته نرم و دقیق، کلاچ چند صفحه‌ای غوطه‌ور در روغن، مصرف سوخت ترکیبی ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به همراه یک باک بنزین ۱۷ لیتری، ورسیس ۲۵۰ به شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتر بدون نیاز به سوختگیری تبدیل کرده است. این ویژگی‌ها در سفرهای بین‌شهری یک مزیت مهم نسبت به رقبای چینی آن است.

تجربه سواری کاوازاکی ورسیس ۲۵۰

در ادامه بررسی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰، بخش تجربه سواری اهمیت زیادی دارد؛ چرا که این کلاس برای سفر و راحتی طراحی شده است.

وضعیت نشستن؛ استاندارد و خسته‌نشدنی

به‌محض نشستن روی زین، بدن در حالت قائم قرار می‌گیرد. این وضعیت باعث می‌شود فشار روی کمر و دست‌ها کاهش یابد. فرمان عریض موتور نیز کنترل را به‌شدت راحت‌تر می‌کند.

بررسی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ یا همان Kawasaki Versys 250 review

عملکرد پیشرانه در شهر و جاده

با روشن کردن موتور، صدای نرم و یکنواخت آن اولین نکته‌ای است که جلب توجه می‌کند. در سواری شهری دنده‌تعویض‌ها نر، واکنش گاز سریع و گشتاور کافی در دورهای پایین راننده در اختیار دارد

و در سفرهای بین‌شهری و مسیرهای آزاد پایداری عالی در سرعت‌های بالا، لرزش بسیار کم و قدرت مناسب در سربالایی‌ها شما با این موتور سیکلت دو سیلند تجربه خواهید کرد

ورسیس ۲۵۰ برخلاف ظاهرش، موتور سبک و سریعی است که در مانور شهری نیز عملکرد خوبی دارد.

سیستم تعلیق؛ نقطه قوت اصلی

در سیستم تعلیق جلو تلسکوپی ۴۱ میلی‌متری و تعلیق عقب دوشاخ با شوک گازی تعبیه شده است که این ترکیب باعث شده در مسیرهای خاکی، دست‌اندازها و ناهمواری‌ها، موتور ضربات را بسیار خوب جذب کند. در کل، سیستم تعلیق ورسیس ۲۵۰ یکی از بهترین‌ها در رده ۲۵۰ سی‌سی محسوب می‌شود.

سیستم ترمز

ترمز جلو این موتور دیسکی ۲۹۰ میلی‌متری ترمز عقب آن نیز دیسکی ۲۲۰ میلی‌متری است و با وزن ۱۸۰ کیلوگرمی موتور، این سیستم ترمز کاملاً پاسخگو و قابل اعتماد است. حتی در سرازیری‌ها نیز قدرت ترمزگیری مطمئن باقی می‌ماند.

کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ در بازار ایران

برای کسانی که قصد خرید یک موتور ادونچر–تورینگ دارند، در بازار ایران گزینه‌های مختلفی وجود دارد. برخی از رقبا عبارتند از SYM NH 180، SYM NH 250 و Benelli TRK 250 که با توجه به تک و دو سیلندر بودن عملکرد متفاوتی دارند. البته این مدل‌ها نصف قیمت ورسیس هستند، اما از نظر کیفیت مونتاژ، کیفیت قطعات، تعادل، پایداری، مصرف سوخت و دوام، قابل مقایسه با Kawasaki Versys 250 نیستند.

آیا ورسیس ۲۵۰ ارزش خرید دارد؟

اگر اولویت شما کیفیت ژاپنی، دوام طولانی، مصرف سوخت پایین، تعادل عالی، راحتی در سفرهای چندصده کیلومتری و رانندگی با موتور بی‌صدا و نرم است، این وتور کاملاً ارزش خرید دارد.

البته اگر محدودیت مالی دارید، گزینه‌های چینی هم نیازهای اولیه شما را تأمین می‌کنند؛ اما اگر دنبال یک همراه واقعی برای ماجراجویی هستید، ورسیس ۲۵۰ یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

تصمیم با شماست؛ یک ادونچر واقعی برای جاده‌ها

در پایان بررسی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ باید گفت این موتور برای داخل شهر ساخته نشده؛ هرچند در شهر هم عملکرد خوبی دارد. اما روح واقعی آن در جاده شکل می‌گیرد؛ جایی که مصرف کم، تعادل عالی، زین راحت، تعلیق نرم و پیشرانه چابک، شما را برای صدها کیلومتر با کمترین خستگی همراهی می‌کند.

Kawasaki Versys 250 یک انتخاب حرفه‌ای است؛ موتوری که نه‌تنها ظاهر زیبایی دارد، بلکه از نظر فنی و کیفی هم در سطحی بالاتر از رقبا قرار می‌گیرد. اگر هدف شما سفر، طبیعت‌گردی، مسیرهای خاکی و یا حتی تجربه رایدینگ بین‌شهری است، ورسیس ۲۵۰ بدون شک یکی از بهترین‌های این کلاس به‌شمار می‌آید.

تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم وبا روندنشون کلی حال میکنم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم. از سال 1400 هم یکمی دارم توی حوزه سئو کار میکنم و یک وقتایی حرکت‌هایی خفنی زدم. :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا