نقد و بررسی

بررسی هوندا CBR 1000 RR موتورسیکلت مسابقه‌ای برای جاده!

اخبار خودرو

هوندا سی بی آر 1000 آر – CBR 1000RR یک سوپر موتورسیکلت مسابقه‌ای است که در سال 2004 به‌عنوان نسل هفتم سری CBR هوندا که از سال 1990 آغاز شده بود معرفی شد. توسعه این موتورسیکلت توسط تیم موتوجی‌پی هوندا صورت پذیرفته، در همین راستا سی‌بی‌آر 1000R از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ ای بهره می‌برد.

این موتورسیکلت تاکنون چندین بار مورد بازنگری و به‌روزرسانی قرار گرفته و در قسمت‌های فنی و ظاهری تغییراتی را تجربه کرده است. آخرین بازطراحی و به‌روزرسانی CBR1000RR در سال 2020 صورت گرفته است. در ادامه بیشتر به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این سوپربایک ژاپنی می‌پردازیم.

بررسی هوندا CBR 1000 RR موتورسیکلت مسابقه‌ای برای جاده!

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

تاریخچه هوندا CBR1000RR

نسل هفتم CBR درواقع جانشین CBR954RR بود که تا سال 2003 تولید می‌شد. بااین‌حال، CBR1000RR قطعات کمی را از CBR954RR قرض گرفت و بسیاری از قطعات آن مثل پیشرانه با قطر سیلندر و کورس پیستون متفاوت، گیربکس شش سرعته برگرفته از مسابقه و سیستم تزریق سوخت دومرحله‌ای کاملاً جدید بودند. همچنین شاسی این موتورسیکلت هم کاملاً جدید بود و شامل فریم آلومینیومی و سیستم تعلیق عقب پرو لینک می‌شد. علاوه بر این، در CBR1000RR برای اولین بار سیستم کمک‌فنر الکترونیکی فرمان هوندا معرفی شد که هدف آن بهبود پایداری و کاهش لرزش بود.

بررسی هوندا CBR 1000 RR موتورسیکلت مسابقه‌ای برای جاده!

طراحی هوندا CBR1000RR

طراحی هوندا CBR 1000RR بر اساس معیارهای یک موتور اسپرت صورت گرفته و ابعاد نسبتاً بزرگی هم دارد. فلاپ‌های بزرگ، باک حجیم، رنگ‌آمیزی‌های جذاب بدنه و موارد دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی آن هستند. به‌علاوه اینکه اصول موردنیاز برای به وجود آمدن بهترین عملکرد آیرودینامیکی هم در آن در نظر گرفته شده است.

در این موتورسیکلت همچنین طول بازوی چرخ عقب 34 میلی‌متر نسبت به CBR954RR افزایش پیدا کرد تا 41.6 درصد از کل فاصله محوری موتورسیکلت به این بازو اختصاص پیدا کند. علاوه بر این، فاصله محوری هم با 5 میلی‌متر افزایش به 1,405 میلی‌متر رسید.

بررسی هوندا CBR 1000 RR موتورسیکلت مسابقه‌ای برای جاده!

پیشرانه هوندا CBR1000RR

این موتورسیکلت ابتدا با یک پیشرانه چهار سیلندر خطی 998 سی‌سی آب خنک با چهار سوپاپ در هر سیلندر معرفی شد. این پیشرانه 172 اسب بخار قدرت و 103 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد تا موتورسیکلت بتواند به حداکثر سرعت 290 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. به دلیل بازوی عقبی کشیده‌تر در CBR1000RR امکان استفاده از پیشرانه CBR954RR وجود نداشت زیرا حالا طول بدنه اصلی خود موتورسیکلت کوتاه‌تر شده و نمی‌شد از پیشرانه خطی معمولی استفاده کرد. به همین دلیل، مهندسان میل‌لنگ، میل تعادل و شافت اصلی پیشرانه را در یک ترکیب مثلثی جای دادند و میل تعادل زیر شافت اصلی قرار گرفت. با این کار، طول پیشرانه به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد و بازوی عقب به میل‌لنگ نزدیک شد.

بررسی هوندا CBR 1000 RR موتورسیکلت مسابقه‌ای برای جاده!

این ترکیب اولین بار توسط یاماها با مدل YZF-R1 در سال 1998 با موفقیت معرفی شده بود و در سال‌های بعد دیگر شرکت‌ها هم از آن در سوپربایک‌های خود الهام گرفتند. در CBR1000R نصب این پیشرانه جمع‌وجورتر در قسمت جلوتر شاسی باعث افزایش تمرکز وزن در جلوی موتورسیکلت شد که روشی مؤثر برای کاهش تک‌چرخ زدن هنگام شتاب گیری‌های سریع در موتورسیکلت‌های قدرتمند محسوب می‌شود؛ اما این ترکیب فضای بسیار کمی را بین پیشرانه و چرخ جلو برای نصب رادیاتور بزرگ باز می‌گذاشت. مهندسان هوندا این مشکل را هم با دادن زاویه 28 درجه به پیشرانه حل کردند. همچنین فیلتر روغن هم از جلوی پیشرانه به سمت راست آن منتقل شد.

بررسی هوندا CBR 1000 RR موتورسیکلت مسابقه‌ای برای جاده!

در نمایشگاه بین‌المللی موتورسیکلت پاریس در سال 2007 هوندا نسخه جدید CBR1000RR را برای مدل 2008 معرفی کرد. این مدل به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی 999 سی‌سی کاملاً جدید با ردلاین 13 هزار rpm مجهز شده بود.

در این پیشرانه قطر سیلندرها افزایش و کورس پیستون کاهش پیدا کرده بود. این پیشرانه همچنین به بلوک کاملاً جدید، پیستون‌ها و میل‌لنگ سبک‌تر و سوپاپ‌های آلومینیومی مجهز شده بود و نسبت تراکم آن به 12.3 رسید.

پیشرانه جدید CBR1000RR حالا 175 اسب بخار قدرت و 106 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. با این نیرو، موتورسیکلت ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت 304 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

بررسی هوندا CBR 1000 RR موتورسیکلت مسابقه‌ای برای جاده!

در آخرین به‌روزرسانی CBR1000R قدرت پیشرانه آن به رقم چشمگیر 214 اسب بخار رسیده است ولی نمونه‌هایی که وارد ایران شده‌اند بیشتر از مدل 2016 به قبل هستند.

تغییرات سال 2017

در سال 2017 هوندا این موتورسیکلت را با بدنه جدید و ویژگی‌هایی مثل دریچه گاز برقی و سیستم کنترل کشش بروز کرد.

قدرت پیشرانه نیز به 189 اسب بخار افزایش یافت و به لطف استفاده از منبع اگزوز تیتانیومی که 14 کیلوگرم سبک‌تر بود، وزن CBR1000RR با مایعات به 196 کیلوگرم رسید. سیستم تعلیق نیمه فعال، کالیپرهای ترمز جلوی چهار پیستونه، باک سوخت تیتانیومی و نسبت تراکم 13 هم از دیگر ویژگی‌های CBR1000RR سال 2017 بودند.

بررسی هوندا CBR 1000 RR موتورسیکلت مسابقه‌ای برای جاده!

جوایز هوندا CBR1000RR

این محصول هوندا در سال‌های 2008 و 2009 جایزه موتورسیکلت بین‌المللی سال که توسط ژورنالیست‌های حوزه موتورسیکلت اهدا می‌شود را از آن خود کرد. CBR1000RR همچنین در سال 2009 برنده جایزه بهترین موتورسیکلت اسپرت جهان شد. علاوه بر این، سوپربایک هوندا در سال 2008 در کلاس موتورسیکلت‌های اسپرت با حجم موتور بالای 750 سی‌سی پیروز شد و تیم‌های مختلف در مسابقه استقامتی هشت‌ساعته سوزوکا بین سال‌های 2003 تا 2014 با آن 9 بار پیروز شدند.

بررسی هوندا CBR 1000 RR موتورسیکلت مسابقه‌ای برای جاده!

قیمت هوندا CBR1000RR

هوندا CBR1000R هم‌اکنون در بازارهای جهانی با قیمت پایه 20 هزار یورو عرضه می‌شود که این رقم در تیپ‌های بالاتر به 23,500 یورو می‌رسد

مشخصات فنی هوندا CBR1000RR مدل 2008 تا 2016

نام موتور سیکلتCBR 1000R
پیشرانه999 سی‌سی 4 سیلندر خطی
سوپاپ16
نسبت تراکم12.3
خنک‌کنندهآب خنک
قدرت175 اسب بخار
گشتاور106 نیوتن متر
حداکثر سرعت304 کیلومتر بر ساعت
گیربکس6 سرعته
فاصله محوری1,410 میلی‌متر
وزن با مایعات200 کیلوگرم
ظرفیت باک18 لیتر+4 لیتر رزرو
شتاب صفر تا 962.9 ثانیه
مصرف سوخت6.1 لیتر
مشخصات فنی هوندا CBR1000RR چیست؟

این موتورسیکلت به یک پیشرانه 1 لیتری چهار سیلندر خطی آب خنک با چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز است که 175 اسب بخار قدرت دارد

شتاب و سرعت هوندا CBR1000RR چقدر است؟

این موتورسیکلت ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 304 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند

تبلیغ پایین مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!