مشاوره خرید

انتخاب بهترین لاستیک موتورسیکلت

اخبار خودرو

قبل از اینکه یاد بگیریم که چطور بهترین لاستیک موتورسیکلت را انتخاب کنیم بهتر است با انواع تایر (لاستیک) آشنا شویم.

انواع لاستیک بر اساس تکنولوژی ساخت برای موتورسیکلت

امروزه تایرهای تولیدی بر اساس تکنولوژی ساخت در دنیا برای موتورسیکلت‌ها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • لاستیک دیاگونال Diagonal cross-ply
  • لاستیک رادیال Radial ply
  • لاستیک بایاس Bias belted

البته این نکته را بگوییم که لاستیک‌های اعلام شده در دو نوع بدون تیوپ (تیوپلس) و با تیوپ نیز موجود است و مهمتر از همه این است که آج تمامی این لاستیکها نیز در الگوها و مدل‌های مختلف تولید می‌گردد.

لاستیک رادیال Radial ply

شاید حرف R ثبت شده روی دیواره‌های لاستیک را دیده باشید. اصلا جای تعجب نیست که هر تایری را که تا به این لحظه دیده اید این حرف روی آن موجود بوده است چون بیش از 98 درصد لاستیک‌های تولیدی بازار از نوع رادیال هستند.

در اصل حرف R نشان می‌دهد که تایر از نوعی خانواده رادیال Radial است.

تایرهای رادیال از دو بخش مجزا می‌سازند که یک سری طناب ها یا الیاف فولادی (Steel Cords) یکی از این بخش‌ها را تشکیل می‌دهند و در بخش دیگر روی این الیاف نازک فلزی چند لایه دیگر از الیاف قرار دارند که به صورت مورب قرار گرفته اند.

لاستیک دیاگونال Diagonal cross-ply و لاستیک بایاس Bias belted

در لاستیک دیاگونال و لاستیک بایاس بجای قرارگیری رشته‌های مفتولی فلزی از الیاف نایلونی مخصوصی برای مقاوم سازی استفاده می‌شود.

اگر روی تایر حرف B را دیدید بدانید نوع تایر شما Bias هست.

نوع قرارگیری این الیاف با زاویه 30 درجه بوده و در هر لایه جهت قرارگیری این الیاف مخالف لایه زیرینش است.

تایرهای بایاس دیاگونال بخاطر قرارگیری این الیاف سفت تر از تایرهای رادیال هستند و انعطاف پذیری کم تری نیز دارند.

انتخاب بهترین لاستیک موتورسیکلت

  • تایرهای دوگانه اسپرت / ADV
  • لاستیک موتورسیکلت تورینگ / کروزر
  • لاستیک اسپرت / سوپر اسپرت / هایپر اسپرت / پرفورمنس بالا
  • لاستیک اسپرت-تورینگ
  • لاستیک آفرود
  • لاستیک موتورسیکلت مخصوص مسابقه و پیست
  • لاستیک خیابانی

تایرهای دوگانه اسپرت / ADV مخصوص موتور انتخاب بهترین لاستیک موتورسیکلت نسبت به کارایی

تایرهای دوگانه اسپرت / ADV مخصوص موتور

تایرهای دوگانه اسپرت / ADV در موتورسیکلت‌های سنگین دوگانه یا ماجراجویی استفاده می‌شوند.

آین مدلها مناسب استفاده در شرایط 70 درصد آفرود و 30 درصد در سطح جاده است.

هدف طراحی این نوه از این لاستیک‌ها برای سواری در خارج از سطح جاده است و طراحی آنها بگونه ایست که دارای شیارهای عمیق با بلوک‌های بزرگ‌تر روی آج خود برای این نوع مسیرها هستند.

از مزایای این مدلها چسبندگی بهتری روی ماسه سبک، خاک، گل و سنگ است.

 

انتخاب بهترین لاستیک موتورسیکلت نسبت به کارایی تایرهای دوگانه اسپرت / ADV مخصوص موتور

لاستیک موتورسیکلت تورینگ / کروزر

لاستیک‌های کروزر یا تورینگ برای موتورسیکلت‌های سنگین و مسافرتی طراحی شده‌اند تا وزن بالای آنها موتورسیکلت را تحمل کنند.

طراحی این لاستیک ها بگونه ای است که مناسب طی کردن مسافتهای طولانی است و چسبندگی خوبی در شرایط مرطوب دارند.

این لاستیک‌ها در موتورهای سفارشی، مدل هارلی دیویدسون مانند الکترا گلاید، استریت گلاید و …. میتوانید ببینید.

از مزایای تایرهای تورینگ / کروزر این این است که دارای آج با عمیق‌تر و ساختار محکم‌تر برای مسافت پیموده‌شده بهتر و سایش کمتر هستند.

در مقایسه با دیگر لاستیک‌های موتورسیکلت، تایرهای کروزر دارای ترکیبات سخت‌تری هستند.

 

لاستیک های اسپرت / سوپر اسپرت / هایپر اسپرت / پرفورمنس چطور بهترین لاستیک موتورسیکلت انتخاب کنیم

لاستیک های اسپرت / سوپر اسپرت / هایپر اسپرت / پرفورمنس

این لاستیک‌ها برای موتورهای خیابانی وورزشی با عملکرد بالا طراحی شده اند و وزن سبک تر و هندلینگ فوق العاده ای دارند.

لاستیک‌های این دسته دارای هندلینگ دقیق و چسبندگی قوی از لبه به لبه هستند بطوریکه برای ارائه عملکرد و پایداری بالا به ویژه در زمان ترمز یا پیچ ها در نظر گرفته شده اند.

مواد آنها عمدتاً از چند ترکیب ساخته و دارای خطوط آج کمتری هستند و در عین حال روی سطوح مرطوب عملکرد خوبی دارند.

 

چطور بهترین لاستیک موتورسیکلت انتخاب کنیم لاستیک های اسپرت-تورینگ موتورسیکلت

لاستیک های اسپرت-تورینگ موتورسیکلت

این خانواده از لاستیک موتورسیکلت ترکیبی از تایرهای پرفورمنس بالا و تایرهای تورینگ هستند که برای ارائه کشش و مسافت پیموده شده عالی طراحی شده اند.

استفاده از این لاستیک ها اغلب در موتورسیکلت‌های استاندارد شهری است.

این لاستیک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بالاترین میزان چسبندگی موجود را ارائه دهند.

 

لاستیک های اسپرت-تورینگ موتورسیکلت لاستیک آفرود موتور

لاستیک آفرود موتور

همانطور که از اسم این نوع تایر مشخص است لاستیک‌های آفرود برای زمین‌های ناهموار مانند گل و لای، خاکی، شن و ماسه و شرایط برفی طراحی شده‌اند و آج‌های عمیق‌تری دارند تا کشش بیشتری برای حرکت و توقف داشته باشند.آج‌های ضخیم و عمیق آنها حداکثر چسبندگی را بر روی سطوح ذکر شده ایجاد می‌کند.

لاستیک‌های آفرود دارای دیواره های جانبی تقویت شده هستند که احتمال پنچری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

لاستیک مخصوص مسابقه و پیست چطور بهترین لاستیک موتورسیکلت انتخاب کنیم

لاستیک موتورسیکلت مخصوص مسابقه و پیست

این بهترین لاستیک موتورسیکلت برای استفاده در پیست های مسابقه طراحی و به عنوان تایرهای مخصوص موتورهای مسابقه شناخته می‌شود.

از آنجایی که به دلیل سرعت، ترمز و شتاب شرایط موجود در  پیست‌ها دمای لاستیک ها بیشتر از حد نرمال است، لاستیک مخصوص مسابقه و پیست برای کار در چنین دماهایی طراحی شده اند.

جنس آنها از لاستیک نرم بوده و در مدل‌های مختلف دارای سطوح مختلف نرمی هستند.

تنها عیب این خانواده فرسودگی بالای آنها بدلیل نرم بودن جنسشان است.

چطور بهترین لاستیک موتورسیکلت انتخاب کنیم لاستیک های خیابانی برای موتورسیکلت

لاستیک های خیابانی برای موتورسیکلت

لاستیک های خیابانی برای سواری های روزمره استفاده می‌شود و موتور نیاز به سرعت بالا ندارد.

مواد بکارگرفته شده در این لاستیکها سخت بوده و دوام بالایی دارند.

روی سطوح خیس لاستیک‌های خیابانی به دلیل آج بیشتر روی سطح خودشان، چسبندگی بهتری دارند.

این تایر موتورسیکلت برخلاف لاستیک‌های مسابقه ای که برای تحمل دمای بالا طراحی نشده اند.

منبع
bikeshalamaxxis
تبلیغ پایین مطلب

محمدحسین

من عاشق هنر، عکاسی و تکنولوژی و IT هستم، برای دل خودم مینویسم. عاشق موتور و ماشینم وبا روندنشون کلی حال میکنم و کم کم دارم به حوزه خبرنگاری موتورسیکلت مسلط میشم. از سال 1400 هم یکمی دارم توی حوزه سئو کار میکنم و یک وقتایی حرکت‌هایی خفنی زدم. :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
گالری تصاویر آپاچی 200 نیوفیس گالری تصاویر هوندا CB150R گالری تصاویر هوندا هورنت 2 گالری تصاویر اسکوتر ویسته 249 بنلی 10 ادونچر برتر دنیا از نظر قدرت معرفی ۱۶ تا از بهترین موتور سیکلت‌های درون شهری سوزوکی اینازوما GW 250 با 2 سیلندر جسارتی در اندازه بیکینگ!