هرچند بازار موتورسیکلت کشورمان مملو از موتورهای چینی شده است اما هنوز هم شرکتهایی مثل نیرو موتور اقدام به عرضه موتورهایی از برندهای معتبر مثل Yamaha میکنند. یکی از جدیدترین محصولات این برند ژاپنی که به ایران آمده یاماها XSR 155 است. این موتورسیکلت که در کلاس اسکرامبلر قرار دارد و عضوی از موتورهای سری XSR یاماها محسوب میشود، اولین بار در سال 2019 معرفی شد و با فاصله کمی از عرضه جهانی توسط نیرو موتور به ایران آمد. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات این موتورسیکلت جذاب ژاپنی میپردازیم.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
آنچه که در این بررسی میخوانید:
طراحی موتورسیکلت یاماها XSR 155
این موتورسیکلت از طراحی موسوم به نئو رترو استفاده میکند که به معنای ظاهری کلاسیک و قدیمی اما با قطعات و تکنولوژیهای کاملاً مدرن است. به همین دلیل، ممکن است کسانی که به موتورسیکلتهایی با طراحی امروزی علاقه دارند ظاهر XSR 155 را نپسندند ولی بهطورکلی این موتورسیکلت ظاهر زیبایی را به نمایش گذاشته است. در جلو به سبک موتورهای قدیمی از یک چراغ دایرهای استفاده شده که نوشته XSR در میانه آن دیده میشود. در عقب هم شاهد یک چراغ دایرهای ساده هستیم که روی گلگیر پشت زین نصب شده و ویژگی قابلذکری ندارد. ازآنجاییکه این موتور مونتاژ اندونزی است و موتورها در این کشور باید پلاک جلو داشته باشند، زیر چراغ جلو قسمتی بهعنوان جا پلاک تعبیه شده است که البته میتوان آن را باز کرد.
مقابل راکب یک صفحه کیلومتر دایرهای قرار گرفته است که هرچند نمایی کلاسیک دارد اما تمام دیجیتالی است و با وجود اندازه کوچک، اطلاعات خوب و کاملی مثل میانگین سرعت و میانگین مصرف سوخت را به نمایش درمیآورد. باک موتور در نگاه اول فلزی به نظر میرسد اما درواقع پلاستیکی است و به خاطر جنس و کیفیت خوبی که دارد احساس فلزی به راکب میدهد. طراحی زین این موتور هم بسیار زیبا و جذاب بوده و با چرم مصنوعی پوشیده شده است اما همانطور که در ادامه خواهیم گفت، این زین تا پیش از نشستن روی آن زیبا به نظر میرسد! اگزوز این موتور هرچند بزرگ به نظر میرسد اما با طراحی کلی XSR هماهنگ است و روی آنهم یک فلاپ پلاستیکی برای جلوگیری از انتقال حرارت به پای ترکنشین نصب شده است.
مقاله مرتبط: نقد و بررسی ارزش خرید موتور کویر ST3 220
پیشرانه موتورسیکلت یاماها XSR 155
XSR 150 از پیشرانه آشنایی استفاده میکند که در مدلهای مختلف مثل یاماها آیروکس دیده میشود. این یک پیشرانه 155 سیسی تک سیلندر چهار سوپاپ تک میلسوپاپ SOHC آب خنک است که نسبت تراکم بالایی برابر با 11.6 به یک دارد و به همین دلیل به بنزین سوپر نیاز خواهد داشت در غیر اینصورت حتما باید اکتان بنزین را به به سوخت خود اضافه کنید. بااینحال، پیشرانه Yamaha راندمان بالایی داشته و با دیگر نمونههای 150 سیسی که در بازار از برندهای چینی میبینیم قابل قیاس نخواهد بود. این پیشرانه 19 اسب بخار قدرت در 10 هزار rpm و 14.2 نیوتن متر گشتاور در 8,500 rpm تولید میکند. این اعداد برای یک پیشرانه 155 سیسی واقعاً چشمگیر هستند. یکی از دلایل اصلی بازدهی بالای این پیشرانه یاماها، بهرهمندی از سیستم VVA یا همان زمانبندی متغیر سوپاپ است که بسته به دور موتور، میزان باز ماندن سوپاپها را تغییر میدهد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته دستی صورت میگیرد که عملکرد بسیار نرمی دارد.
سواری و رانندگی Yamaha XSR 155
این موتورسیکلت از ارگونومی خوبی برخوردار است و فرمان یکتکه آن ارتفاع مناسبی دارد هرچند که عرض زیاد این فرمان شاید در ترافیک و کوچههای تنگ کمی مشکلساز شود. کیلومتر دایرهای حس جالب یک موتورسیکلت کلاسیک را القا میکند و موقعیت بدن راکب روی موتور و جاپاییها خوب هستند. بهطورکلی، یاماها XSR 155 مانور پذیری خیلی خوبی داشته و در ترافیکها واقعاً موتورسیکلت خوبی و راحتی خواهد بود. تنها ایرادی که از این موتورسیکلت ژاپنی در بخش سواری میتوان گرفت زین سفت آن است که در سواریهای طولانی آزاردهنده خواهد بود. این در حالی است که این زین همچنین برای ترکنشین هم از دستگیره پشت زین خبری نیست.
سیستم تعلیق این موتورسیکلت که در جلو از دو کمکفنر تلسکوپی معکوس و در عقب از یک تک کمکفنر تشکیل شده است سواری نرم و راحتی را فراهم میکند و بهخوبی ناهمواریها و دستاندازها را جذب خواهد کرد. SXR 155 از رینگهای 17 اینچی استفاده میکند که در جلو با لاستیک 110-70 و در عقب با لاستیک 140-70 پوشیده شده است. این موتورسیکلت در هر صد کیلومتر بین 2 تا 2.5 لیتر بنزین مصرف میکند که باک 10 لیتری آن بهخوبی پاسخگوی این مصرف خواهد بود اما همانطور که اشاره شد، پیشرانه Yamaha به دلیل تراکم بالا به بنزین سوپر یا مکمل اکتان نیاز دارد که این موضوع تأثیر مهمی روی راندمان پیشرانه خواهد داشت.
وزن خشک این محصول یاماها 134 کیلوگرم است که در دسته موتورهای سبک قرار میگیرد اما اندازه موتورسیکلت خیلی جمعوجور نیست و ارتفاع 81 سانتیمتری زین تا زمین باعث میشود یاماها XSR 155 برای افرادی با قد زیر 175 سانتیمتر چندان مناسب نباشد. ترمزهای این موتورسیکلت جلو عقب دیسکی به ترتیب با قطر 282 و 220 میلیمتر هستند که قدرت توقف مناسبی را فراهم میکنند اما از سیستم ABS بیبهره است. هندلینگ XSR بسیار خوب است اما ویژگی بهتر آن شتاب عالی است. شتاب اولیه این موتور تا 60 کیلومتر بر ساعت نسبت به حجم موتور 155 سیسی شگفتانگیز است اما پسازاین سرعت برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت باید کمی بیشتر صبر کنید. درمجموع، XSR 155 ظرف حدود 13.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن 140 کیلومتر بر ساعت است.
قیمت و جمعبندی
Yamaha XSR 155 در هنگام نگارش این مطلب در اسفند 1402 با قیمت 280 میلیون تومان توسط نیرو موتور به فروش میرسد که مبلغ بسیار گزافی است. همچنین این شرکت از لحاظ خدمات پس از فروش و تأمین قطعات چندان کیفیت خوبی ندارد و قطعات این یاماها خصوصاً قطعات ظاهری بسیار سخت پیدا شده و گرانقیمت هستند.
نقاط قوت Yamaha XSR 155
- برند معتبر
- کیفیت بالا
- هندلینگ مناسب
- چابکی و قدرت مانور بالا
- قدرت و بازدهی بالای پیشرانه
- شتاب عالی
نقاط ضعف یاماها XSR 155
- قیمت گران
- زین سفت
- کمیابی قطعات
- نیاز به بنزین سوپر
جدول مشخصات فنی
نام موتورسیکلت | مشخصات Yamaha XSR 155 |
پیشرانه | تک سیلندر 4 سوپاپ |
حجم موتور | 155 سیسی |
قدرت | 19 اسب بخار |
گشتاور | 14.2 نیوتن متر |
سوخترسانی | انژکتوری |
سیستم خنککننده | آب خنک |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
مصرف سوخت | 2 تا 2.5 لیتر |
حداکثر سرعت | 140 کیلومتر بر ساعت |
طول | 2,003 میلیمتر |
عرض | 810 میلیمتر |
ارتفاع | 1,100 میلیمتر |
وزن خالص | 134 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 10 لیتر |
قیمت | 280 میلیون تومان |