وترانو 150 طرح وسپا ایران دوچرخ یا اسکوتر وترانو (Veterano) با سبک و سیاق طراحی خاصش در همان اول نظر علاقهمندان به اسکوترهای وسپا را به عنوان نمونه طرح وسپا یا کپی جلب میکند.
حتما موتورسیکلتهای وسپا را میشناسید؛ موتوسیکلتهایی با طراحی جالب که همینک و در زمان خود مشتریان خاصی داشته و اکثرا آن را به عنوان یک اسکوتر قدرتمند و البته کم دردسر آنها را میشناختند.
اما از چندی پیش که پای محصولات چینی و در اصطلاح طرح موتورهای معروف دنیا به بازار ما باز شد، انواع و اقسام موتورسیکلتها با طراحی شبیه به محصولات قدیمی و روز دنیا اما با کیفیتی متفاوت وارد کشور شدند.
در این مطلب، میخواهیم نگاهی یه یکی از محصولات بازار بیاندازیم که شباهتی به وسپای معروف داشته اما مشخصات دیگری دارد.
گروه ایران دو چرخ
گروه ایران دوچرخ یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان انواع دوچرخه و موتورسیکلتهای گازی و دندهای در ایران است که در سال 1349 و با همکاری شرکتهای معروف و محبوبی چون یاماها موتور ژاپن و پژو فرانسه تاسیس گردید.
این گروه صنعتی قدیمی که به عنوان یکی از زیرمجموعههای گروه صنعتی بهمن موتور به شمار میرود، چندی است که موتورسیکلتهای جدیدی را وارد خط تولید خود کرده و توانسته سهمی از بازار را در اختیار بگیرد.
موتور سیکلت Veterano WY150-67
در این مطلب نگاهی به اسکوتر یا موتورسیکلت وترانو 150 میاندازیم. محصولی با طراحی جالب و نیم نگاهی به وسپا که البته طرفداران خود را دارد.
این موتورسیکت با ابعاد طول 1900 در عرض 680 و ارتفاع 1125 میلیمتری و وزن 102کیلوگرمی خود، محصول کوچک و جمع و جوری به حساب نمیآید.
فاصله دو محور این موتورسیکلت 1320 میلیمتر بوده و سایز لاستیکهای آن نیز 70/120 و رینگ آن 12 اینچی است.
ظاهر موتور
در نمای جلو وترانو، سه بخش مجزا پیش روی شماست، قسمت بالا که شامل فرمان، آینه ها و چراغ جلو میشود.
قسمت میانی که جلو پنجره همراه با نواری کروم کاری شده و چراغ های ریز ال ای دی راهنما را بر روی خود جای داده و نهایتا قسمت پایین که گلگیر، لاستیک و متعلقاتش در آن قسمت قرار گرفته است.
در نمای ظاهری همان ظاهر معروف موتورهای وسپا را میبینیم. بدنه قوس دار، زین راننده و سرنشین، لاستیک، اگزوز و بازهم چراغهای راهنما با طراحی جالب و نهایتا جکها را مشاهده میکنیم.
در نمای عقب نیز چراغ ترمز، گلگیر عقب و خروجی اگزوز مشاهده میشود.
به طور کلی، وترانو محصولی است که طراحی پخته ای دارد و علت آن نیز استفاده از طرح موتورسیکلت معروف وسپا است.
مشخصات فنی و حرکتی اسکوتر وترانو
وترانو ایران دوچرخ از یک پیشرانه 4 زمانه تک سیلندر مجهز به فن خنک کننده با ظرفیت 150 سیسی بهره میبرد.
این پیشرانه که از سیستم سوخت رسانی انژکتوری استفاده میکند، توانایی تولید قدرتی برابر 7 کیلوات و گشتاور 10.1 نیوتن متر گشتاور را دارد؛ همچنین گیربکس این موتورسیکلت از نوع CVT و فاقد کلاچ و پدال دنده است.
وترانو دارای یک باک بنزین 4.5 لیتری است و مصرف آن طبق اعلام رسمی کارخانه برابر 2.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است. نوع سوخت توصیه شده برای وترانو از سوی تولید کننده بنزین با اکتان بیش از 90 است.
این موتورسیکلت میتواند با سرعت حداکثر 90 کیلومتر در ساعت حرکت کند. ترمزای جلوی وترانو دیسکی و مجهز به سیستم CBS و ترمزهای عقب نیز از نوع کاسهای با کفشکهای بازشونده هستند.
شما میتوانید این موتورسیکلت را با استفاده از استارت یا هندل روشن نمایید.
کمک فنرهای جلو وترانو از نوع تلسکوپی-فنری روغنی بوده و کمک فنر عقب نیز از نوع فنری–روغنی است. سیستم تعلیق عقب وترانو هم از نوع بازویی متحرک یا مکانیکی انتخاب شده است.
فرمان وترانو دارای 48 درجه آزادی عمل و گردش به طرفین است که بسیار مناسب بوده و شما را برای تردد راحتتر در خیابانها کمک میکند.
بر روی قسمت راست فرمان، سه کلید وجود دارد که برای استارت زدن، روشن کردن چراغها، خاموش کردن اضطراری موتور و نهایتا فلاشر راهنما طراحی شده است.
در قسمت چپ فرمان، دکمه های مربوط به نور بالا و پایین چراغ جلو، راهنمای چپ و راست و بوق قرار دارد.
محل حمل بار وکیف ابزار
در این موتور، دو فضا برای گذاشتن بار و اقلام سبک در نظر گرفته شده است.
یکی از آنها در قسمت جلو راننده که برای اشیا کوچک در نظر گرفته شده است و فضای دیگر که در زیر زین پنهان شده و برای اشیاء بزرگتر و سبک و همچنین قرار گرفتن جعبه ابزار تعبیه شده است .
حداکثر وزن در نظر گرفته شده برای حمل توسط موتور وترانو 150 کیلوگرم است که این وزن شامل راننده، مسافر و کالا میشود.
ترکبند وترانو توان تحمل 5 کیلوگرم بار را داشته و جعبه زیرین زین نیز تحملی باری 5 کیلویی را دارد.
فشار باد مناسب لاستیک های وترانو
لاستیک جلوی این موتورسیکلت از نوع تیوبلس و با رینگ 12 اینچی و سایز 120/70 است. فشار باد مناسب لاستیک های موتورسیکلت برابر 225 Kpa است.
لاستیک عقب وترانو نیز با همان سایز و شماره لاستیک جلو بوده و فشار باد مناسب آن برابر 225 Kpa است.
خلاصه مشخصات فنی طرح وسپا وترانو 150 ایران دوچرخ
- کمکهای عقب فنری، روغنی – کمکهای جلو تلسکوپی/فنری، روغنی
- سیستم تعلیق عقب بازویی متحرک (مکانیکی)
- نوع ترمز عقب کاسهای با کفشکهای باز شونده / ترمز جلودیسکی مجهز به CBS
- میزان مصرف سوخت 2.5Lit/100km
- نوع سوخت بنزین با اکتان بیش از 90
- حداکثر توان 7.0kw (7500rpm)
- حداکثر سرعت بیش از 85km/h
- ضریب تراکم 9.2:1 / قطر سیلندر×کورس پیستون57.8×57.4 میلی متر
- نوع انجین چهار زمانه، تک سیلندر، مجهز به فن خنک کننده
- سیستم سوخت رسانی انژکتوری
- حجم باک بنزین5 لیتر
- سیستم برق و جرقه 12V (ECU)
- سیستم روشن کننده هندلی و استارتی
- وزن کل 102 کیلوگرم
- اندازه لاستیک عقب 120/70-12 – اندازه لاستیک جلو120/70-12
- فاصله دو محور1320 میلی متر
- ابعاد کلی موتور سیکلت طول 1900×عرض 680×ارتفاع 1125 (میلی متر)
جمع بندی و نتیجه گیری در مورد وترانو 150
وترانو به عنوان یک اسکوتر یا موتورسیکلت سبک شهری، توسط نمایندگیهای ایران دوچرخ با قیمت 54 میلیون تومان در بازار به صورت نقدی و اقساط و با گارانتی 1 ساله به فروش میرسد.
این محصول ساخت چین که در ایران و توسط ایران دوچرخ مونتاژ میشود، با توجه به ظاهر خوب و مناسب خود و البته شباهت زیادش به موتورسیکلتهای قدیمی و البته با کیفیت برند وسپا، طرفداران خاص خود را دارد.
سوالات رایج
مزایا: ارکونومی مناسب، کیفیت بالا قطعات با پشتیبانی ایران دوچرخ، عدم لرزش در زمان حرکت اولیه
معایب: ضعف قدرت موتور در حالت دو ترک
موتور طرح وسپا وترانو در دو حالت نقدی و اقساط در نمایندگیهای ایران دوچرخ به فروش میرسد.
سلام باید بگم هر کسی از ایران دوچرخ موتور وترانو بخره متأسفانه ریشه به تیشه خودش و خانوادهاش زده و در آخر چیزب جز نقص عضو حاصلش نمیشه نخرید و به این دروغگویی الکی تبلیغات نگاه نکنید
بدرد تیپ جوان که دنبال شتاب و هیجان هستن نمیخوره
من دوساله دارم و واقعا راضی هستم هر روز هم از شرق تهران میرم غرب تهران و غروب هم همین مسیر و بر میگردم تنها ایرادی که داره حجم کم باک هست وگرنه واقعا موتور خوبی هست.
سلام آیا موتور طرح وسپا بهت یا طرح کلیک؟
از نظر کیفیت و هزینه و بازار خرید و فروش کدوم بهتر؟؟