بررسی موتورسیکلت زونتس Z2 150 G1

زونتس یک برند ساخت موتورسیکلت چینی است که در سال 2003 توسط هلدینگ چینی هاوجیانگ تأسیس شد. این شرکت هرچند سابقه چندانی ندارد اما موتورسیکلت‌های باکیفیت‌تری نسبت به دیگر سازندگان چینی تولید می‌کند و حتی محصولات خود را در بازارهای اروپا و آمریکا برای رقابت با برندهای معتبر جهان عرضه می‌کند. محصولات زونتس در چین هم پرطرفدار هستند. در کشورمان، کویر موتور محصولات مختلف زونتس را در مدل‌های متنوعی عرضه می‌کند. سری 150 سی‌سی زونتس در بازار ایران، یک خانواده سه‌نفری است که شامل مدل‌های Z2 150 U، Z2 150 U1 و Z2 150 G1 می‌شود که در این مطلب قصد بررسی آخری را داریم.

طراحی موتورسیکلت Z2 150 G1

موتورسیکلت‌های زونتس به‌طورکلی طراحی جذابی دارند و Z2 150 G1 هم از این قاعده مستثنی نیست. این موتورسیکلت که از طراحی رترو ولی با برخی عناصر مدرن استفاده می‌کند، در کلاس اسکرامبلر قرار می‌گیرد یعنی موتورسیکلت‌هایی که بیشتر برای خارج از جاده طراحی می‌شوند و فاصله زیادی از زمین دارند؛ بنابراین، در طراحی Z2 150 G1 هم می‌توان ویژگی‌های طراحی کلاسیک مثل چراغ جلوی دایره‌ای را مشاهده کرد و هم ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های مدرن را تشخیص داد. چراغ جلوی گرد Z2 150 G1 با یک حلقه دایره‌ای LED، گرافیک بسیار جالبی دارد. در پایین این چراغ هم پنج خط دیده می‌شود که دی‌لایت هستند. در فرمان موتورسیکلت هم از رنگ بژ استفاده شده که به‌نوعی امضای محصولات زونتس محسوب می‌شود و در محصولات مختلف آن به چشم می‌خورد.

آینه‌های گردی که در طرفین این فرمان خودنمایی می‌کنند، بر حال و هوای کلاسیک موتورسیکلت افزوده‌اند و روی فرمان هم دکمه‌های متعددی مثل دکمه تغییر حالات رانندگی در دو حالت اقتصادی و اسپرت، فلاشر و… دیده می‌شود. مقابل راکب یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی قرار گرفته است که اطلاعات کاملی مثل سرعت، دور موتور، آمپر بنزین، شمارشگر دنده و… را به نمایش درمی‌آورد. یکی از ویژگی‌های مهم موتورسیکلت‌های اسکرامبلر، برخورداری از باک بزرگ است تا خیال راکب را در سواری‌های خارج از جاده راحت کنند و این ویژگی در Z2 150 G1 با باک بزرگ 20 لیتری به‌خوبی رعایت شده است. طراحی این باک هم به‌خوبی انجام شده و در پایین آن دو پورت USB تعبیه شده است.

زونتس طراحی زین Z2 150 G1 را هم به‌خوبی انجام داده و در این موتورسیکلت شاهد زین یک‌تکه باکیفیت و نرمی هستیم که برای راکب فضای مناسبی را فراهم می‌کند اما برای ترک‌نشین فضای چندان زیادی نخواهد داشت که البته این موضوع تا حدی به طبیعت موتورهای اسکرامبلر بازمی‌گردد. این زین از زمین 795 میلی‌متر فاصله دارد که امکان استفاده افرادی با قد متوسط از موتورسیکلت را فراهم می‌کند. همچنین روی زین بافت خاصی کار شده که از لیز خوردن راکب و ترک‌نشین در هنگام ترمز گیری جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه در Z2 150 G1، طراحی جذاب اگزوز است که از زیر موتورسیکلت بیرون آمده است.

مشخصات فنی موتورسیکلت زونتس Z1 150 G1

زونتس Z1 150 G1 از یک پیشرانه 155 سی‌سی تک سیلندر چهار سوپاپ آب خنک استفاده می‌کند. نسبت تراکم این پیشرانه 12.5 به یک است که در قیاس با دیگر رقبا، تراکم بالایی است و بنابراین به بنزین اکتان بالا نیاز خواهد داشت. این پیشرانه 15.3 اسب بخار قدرت در 9 هزار rpm تولید می‌کند که برای یک موتور تک سیلندر رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود. سوخت‌رسانی این پیشرانه از طریق انژکتور برقی ساخت بوش صورت می‌گیرد و مصرف سوخت در حالت رانندگی اقتصادی حدود دو لیتر در هر صد کیلومتر است که این رقم در حالت اسپرت به حدود سه لیتر می‌رسد؛ بنابراین، با توجه به باک بزرگ 20 لیتری، با هر بار سوخت‌گیری کامل، در حالت اقتصادی می‌توان تا 1000 کیلومتر را طی کرد. انتقال نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس شش سرعته صورت می‌گیرد.

جدول مشخصات فنی موتورسیکلت زونتس Z1 150 G1

عنوانمشخصات
پیشرانهتک سیلندر چهار سوپاپ
حجم موتور155 سی‌سی
قدرت15.3 اسب بخار
سوخت‌رسانیانژکتور برقی
سیستم خنک‌کنندهآب خنک
گیربکس6 سرعته دستی
نوع انتقال نیروزنجیر
سیستم ترمزABS در هر دو چرخ
کلاچکلاچ لغزنده
طول1,976 میلی‌متر
عرض869 میلی‌متر
ارتفاع1,112 میلی‌متر
فاصله محوری1,373 میلی‌متر
فاصله زین تا زمین795 میلی‌متر
وزن خالص140 کیلوگرم
تایر جلو110/70-17
تایر عقب130/60-17
ترمز جلوتک دیسک 300 میلی‌متر
ترمز عقبتک دیسک 230 میلی‌متر
ظرفیت باک20 لیتر

سواری و رانندگی

این موتورسیکلت زونتس هندلینگ خوبی دارد و قطعاً راضی‌کننده خواهد بود. این موتورسیکلت هم برای ترددهای شهری و هم پیمایش‌های طولانی مناسب خواهد بود. Z1 150 G1 همچنین با کنترل لرزش‌های پیشرانه، سواری راحتی را هم فراهم می‌کند. همچنین دو کمک فنر تلسکوپی استاندارد در جلو و تک کمک عقب که به‌خوبی ضربات ناشی از دست‌اندازها را جذب می‌کنند، در ارائه این سواری راحت نقش پررنگی دارند. لاستیک‌های این موتورسیکلت که در جلو 110/70-17 و در عقب 130/70-17 هستند، از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. یکی دیگر از نقاط قوت Z1 150 G1 ترمزهای قدرتمند آن است که با تک دیسک 300 میلی‌متری در جلو و تک دیسک 230 میلی‌متری در عقب، قدرت توقف بسیار خوبی را فراهم می‌کند. علاوه بر این، به لطف وجود سیستم ABS از برند معتبر بوش، خبری از قفل کردن چرخ‌ها و لیز خوردن موتور هم نخواهد بود و می‌توان با خیال راحت اقدام به ترمز گیری کرد.

قیمت و جمع‌بندی

زونتس Z1 150 G1 هم‌اکنون (شهریور 1403) توسط کویر موتور با قیمت 238 میلیون تومان به فروش می‌رسد که شاید برای یک موتورسیکلت تک سیلندر 150 سی‌سی رقم بالایی به نظر برسد زیرا با کمی بیش از این قیمت می‌توان سراغ موتورهایی با پیشرانه‌های قوی‌تر و حتی دو سیلندر رفت ولی زونتس در قبال این قیمت ویژگی‌های مثبت زیادی را ارائه می‌کند و به لطف قدرت بالای پیشرانه، کیفیت بالا و طراحی جذاب، تا حدودی قیمت خود را توجیه می‌کند.

کویر موتورموتور زونتس
نظرات (0)
افزدون نظر