یاماها MT-09 Y-AMT 2025 با گیربکس دستی اتوماتیک

در این مطلب قصد داریم به سراغ یاماها MT-09 Y-AMT 2025 برویم و مشخصات و جزییات آن را باهم بررسی کنیم. یاماها یکی از شرکت‌های معروف در حوزه ساخت موتورسیکلت‌ است و به تازگی تایید کرد که قصد دارد محصول جدیدش یعنی یاماها MT-09 Y-AMT 2025 را تا انتهای امسال به بازار عرضه کند.

این موتور یکی از چند محصولی است که با گیربکس دستی اتوماتیک جدید این شرکت عرضه می‌شود. در ادامه اطلاعات بیشتری را درباره این گیربکس جدید ترکیبی یاماها در اختیارتان قرار می‌دهیم، پس لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

یاماها MT-09 Y-AMT 2025

تقریبا اوایل امسال بود که اخباری از عرضه مدل جدید یاماها با سیستم گیربکس دستی اتوماتیک منتشر شد. کمپانی در آن زمان طرحی از این فناوری را عرضه کرد که نشان از ترکیب آن با موتور دوقلو می‌داد. چند ماه بعد حضور این نوع گیربکس در یاماها MT-09 Y-AMT 2025 تایید شد.

کمی بعد یاماها اظهار داشت که پلتفرم نشان داده شده متعلق به نسخه بزرگتر یعنی MT-09 خواهد بود، نه مدل MT-07. اگرچه اطلاعاتی مبنی بر حضور گیربکس دستی اتوماتیک Y-AMT در این مدل و سایر محصولات این کمپانی منتشر شده است.

همکاری یاماها با بی‌ام‌و و KTM

یاماها قصد دارد برای ساخت و طراحی موتورسیکلت‌های مجهز به گیربکس دستی اتوماتیک که در سال  2025 به بازار می‌آیند، با شرکت‌های مطرحی مانند بی‌ام‌و و KTM همکاری کند. احتمالا گیربکس با سیستم اتوماتیک ASA در 2025 R 1300 GS و R 1300 GS Adventure و سیستم جدیدتر AMT که به گیربکس دستی اتوماتیک مشهور است، در 2025 1390 Super Adventure حضور داشته باشد.

تمام این فناوری‌ها پاسخی واضح به سیستم مشهور هوندا DCT یا گیربکس دو کلاچه هستند، که به عنوان آپشنی برای چندین محصول ساخته شده در سال 2009 شناخته می‌شوند.

از دیگر کمپانی‌هایی که امروزه از گیربکس جدید دستی اتوماتیک استفاده می‌کنند، می‌‌توانیم به کاوازاکی اشاره کنیم؛ این کمپانی از این سیستم در محصول نینجا ۷ هیبریدی و مدل‌های هیبریدی Z7 و مدل چینی Souo (با سیستم هشت سرعته دو کلاچه دستی اتوماتیک) استفاده کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ موتورسیکلت برتر کلاسیک کاوازاکی

گیربکس دستی اتوماتیک یاماها می‌تواند به عنوان گام بزرگی در صنعت موتورسیکلت محسوب شود و باعث تغییرات فراوانی در دنیای آینده شود! مدل یاماها FJR1300AE از سال 2006 در بازار حضور داشت و از سیستم گیربکس هیدرولیک YCC-S استفاده می‌کرد که به راکب امکان تعویض دنده‌ها را به صورت دستی با استفاده از اهرم انگشتی می‌داد. این در حالی است که سیستم دستی اتوماتیک توسعه یافته جدید در طی این سال‌ها راه طولانی را طی کرد و به خوبی طراحی شده است. این فناوری بدون شک آینده این صنعت را تغییر خواهد داد.

نحوه کار سیستم گیربکس دستی اتوماتیک Y-AMT

سیستم Y-AMT با استفاده از دو عملگر الکترونیکی، می‌تواند وظایف معمولی که توسط دست چپ و پای راکب کنترل می‌شود را کنترل کند. جالب است بدانید که این سیستم وزن کمی دارد، یعنی چیزی حدود 2.8 کیلوگرم یا 6.6 پوند. پس باز هم طراحی فشرده شاسی یاماها حفظ می‌شود و موتور هیچ پهنای اضافی نخواهد داشت. همچنین هندلینگ و سواری بهتری را تجربه خواهید کرد و نهایت لذت را احساس خواهید کرد!

در مدل‌های Y-AMT پدال تعویض دنده وجود نخواهد شد، چرا که این سیستم به جای ترکیب پا و دست، تنها با دست کار می‌کند. از آنجایی که ارتباط بیشتر و سریع‌تری بین مغز و دست برخلاف مغز و پا وجود دارد، این امر به سرعت انجام خواهد شد و به راکب اجازه می‌دهد که علاوه بر کنترل وضعیت بدن، تمرکز بالایی بر چسبندگی لاستیک بر زمین، اعمال گاز و ترمز، سواری و هندلینگ در پیچ‌ها داشته باشد. پس دیگر نیازی نیست که راکب پای چپ خود را از جاپایی بردارد و تجربه سواری بهبود خواهد یافت.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که این سیستم به راکب اجازه می‌دهد تا با توجه به شرایط جاده و ترجیح خود از ویژگی‌های مختلف سیستم تعویض دنده یعنی سیستم یک دنده دستی، MT یا تمام‌خودکار AT استفاده کند.

در گیربکس دستی یا MT، تعویض دنده به سرعت و با استفاده از فشردن یک دکمه انجام می‌شود، بدون اینکه به کلاچ دستی نیاز داشته باشید. دو اهرم نیز برای افزایش یا کاهش دنده وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. با بالا بردن اهرم، دنده افزایش یافته و با پایین آوردن آن، دنده کاهش می‌یابد. حتی اگر دستکش نیز پوشیده باشید باز هم می‌‌توانید با حرکت کوچکی، موقعیت اهرم را به خوبی کنترل کنید.

در گیربکس تمام خودکار یا AT راکب می‌‌تواند با فشردن دکمه MODE از بین دو حالت بر اساس شرایط جاده و رانندگی، یک حالت را انتخاب کند. اگر به دنبال هیجان و رانندگی پر از آدرنالین هستید، از حالت +D استفاده کنید. در این حالت، تعویض دنده اسپرت‌تر با تعویض دنده در دور بالای انجین ارائه می‌شود.

برای رانندگی در شهر هم می‌‌توانید از حالت D استفاده کنید. پس دور پایین انجین حفظ شده و تعویض دنده ملایم‌تر انجام می‌شود. پس با خیال راحت رانندگی کنید و نگران خطرات مختلف نباشید.

نکته آخر ولی جذاب ماجرا این است که راکب قادر است در حالت AT، هر زمان که نیاز باشد برای تعویض دنده به صورت دستی از اهرم‌های تعویض دنده در سمت چپ فرمان موتور استفاده کند.

انجین و مشخصات فنی یاماها MT-09 Y-AMT 2025

یاماها MT-09 Y-AMT 2025 با انجین 117 اسب بخار سه تایی CP3 کار می‌کند، همچنین هیچ تغییری در شاسی آلومینیومی یا سیستم تعلیق قابل تنظیم به وجود نیامده است. دستیار رانندگی R1 مانند کنترل کشش و سیستم کنترل لغزش تغییری نکرده‌اند.

این مطلب را نیز بخوانید: یاماها تریسرا موتورسیکلت یا خودرو؟!

تنها تفاوت در نوع گیربکس است که در بخش بالا به طور مفصل به آن پرداختیم. دو مدل هوندا CB650R و CBR650R با سیستم E-Clutch جدید با شیفتر مکانیکی استاندارد اما کلاچ اتوماتیک همراه می‌شوند. بنابراین تعجبی ندارد که ببینیم مدل‌های سال 2025 و پس از آن نیز با سیستم گیربکس Y-AMT و انجین CP3 ساخته می‌شوند.

مدل‌های Tracer 9 GT+ sport-tourer و Niken سه‌چرخ نیز با این سیستم گیربکس عرضه خواهند شد. لطفا نظرات خود را درباره محصول جدید یاماها و نحوه کار سیستم گیربکس دستی اتوماتیک Y-AMT در بخش کامنت‌‌ها با ما در میان بگذارید.

موتور یاماها
نظرات (0)
افزدون نظر