باجاج فریدام 125 CNG، اولین موتورسیکلت گاز سوز دنیا

شرکت هندی باجاج اولین موتورسیکلت تولیدی جهان که با سوخت گاز فشرده یا CNG کار می‌کند را با نام bajaj freedom 125 cng – فریدام 125 معرفی کرده است. این شرکت وعدهٔ کاهش چشمگیر هزینهٔ سوخت و تولید گازهای آلاینده را در قیاس با نمونه‌های بنزینی داده است. CNG در فرایند احتراق یک‌چهارم CO2 کمتری نسبت به بنزین تولید می‌کند و همچنین کاهش زیادی در تولید هیدروکربن نسوخته و NOx را هم به همراه دارد. علاوه بر این، امکان تولید CNG به شکل بیوگاز از زباله هم وجود دارد که درمجموع 85 درصد کربن کلی کمتری نسبت به سوخت فسیلی معمولی تولید می‌کند.

گام بزرگ سیاست گاز سوز کردن برای وسایل نقلیه

در هند، CNG هم‌اکنون به‌طور گسترده‌ای در کامیون‌ها و خودروها مورداستفاده فرار می‌گیرد و حتی باجاج نسخهٔ CNG را برای ریکشاهای سه‌چرخهٔ خود هم ارائه می‌کند؛ بنابراین، قدم بعدی باجاج به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در جهان، گسترش این فناوری به دنیای موتورسیکلت‌ها بوده است. هرچند پیشرانه‌های بنزینی معمولی می‌توانند با تغییرات اندکی از سوخت CNG استفاده کنند اما باجاج برای فریدام 125 یک پیشرانه CNG سوز را از ابتدا توسعه داده است. بااین‌حال، سخت‌ترین قسمت این پروژه توسعه پیشرانه نبوده است.

فریدام 125 CNG

هرچند فریدام 125 به‌طور خاص برای کار با CNG ساخته شده اما سازنده هندی یک باک بنزین کمکی را هم در موتورسیکلت تعبیه کرده است تا راکبان در مناطقی که هنوز CNG به‌طور گسترده در دسترس نیست سرگردان نشوند؛ بنابراین، ساخت موتورسیکلتی دوگانه‌سوز نیاز به بازنگری در شاسی و چیدمان قطعات فنی داشته است. مخزن 12 لیتری CNG این موتورسیکلت که با فشار حدود 3 هزار psi پر می‌شود، ظرفیت 2 کیلوگرم گاز فشرده را دارد که امکان پیمودن مسافتی در حدود 200 کیلومتر را فراهم می‌کند. این مخزن که شکل و اندازه‌ای مشابه مخزن اکسیژن غواصی دارد، از پشت فرمان تا زیر زین راکب جای گرفته است. یک باک بنزین کوچک 1.9 لیتری هم در سمت راست مخزن CNG تعبیه شده و 130 کیلومتر به شعاع حرکتی موتورسیکلت اضافه می‌کند.

مشخص فنی فریدام 125 CNG

پیشرانه تک سیلندر موتورسیکلت با زاویه‌ای تقریباً افقی نصب شده تا فضای نصب مخزن CNG در بالای آن فراهم شود. نتیجه این اقدامات، ساخت موتورسیکلتی جمع‌وجور با فاصله محوری 1,338 میلی‌متر است اما ارتفاع زین با 825 میلی‌متر کمی بلندتر از میانگین است. همچنین فریدام 125 با 149 کیلوگرم وزن، حدود 18 کیلوگرم از موتورسیکلت بنزینی معمولی با همین اندازه سنگین‌تر است. ازآنجایی‌که ممکن است راکبان از نشستن روی زینی که زیر آن مخزن گاز قابل اشتعال با فشار 3 هزار psi قرار دارد ترس داشته باشند، باجاج برای محافظت از مخزن CNG تلاش زیادی کرده است. فریم موتورسیکلت به شکل یک داربست فولادی، قفس محکمی را در اطراف مخزن ایجاد کرده است. علاوه بر این، باجاج انبوهی از آزمایش‌های تصادف مثل ضربه از جلو و کنار و سقوط از ارتفاع را روی این موتورسیکلت انجام داده است. شرکت هندی پا را از این هم فراتر گذاشته و برای حصول اطمینان از منفجر نشدن مخزن CNG، نمونه اولیه فریدام 125 را زیر چرخ‌های یک کامیون 10 تنی قرار داده است.

این موتورسیکلت 9.5 اسب بخار قدرت و 9.7 نیوتن متر گشتاور دارد که تقریباً هم‌سطح موتورهای تک سیلندر هوا خنک بنزینی است. هرچند فریدام 125 کمی از یک نمونه بنزینی مشابه گران‌تر است اما به گفته باجاج، هزینه‌های نگهداری آن تا 50 درصد کمتر خواهد بود. قیمت این موتورسیکلت دوگانه‌سوز از 1,137 دلار برای نسخه ترمز کاسه‌ای آغاز شده و به 1,317 دلار برای نسخه ترمز دیسکی با چراغ‌های LED می‌رسد. برای مقایسه، باجاج CT125X با پیشرانه بنزینی تک سیلندر 924 دلار قیمت دارد.

موتور باجاج
نظرات (0)
افزدون نظر