همه چیز از سال 1911 آغاز شد. در آن زمان خانمی به نام ترسا بونی بنلی در ایتالیا برند بنلی را ایدهپردازی کرد و به نوعی کانسپت اولیه آن را به همگان نشان داد. او هیچ وقت نمیدانست که چه کار بزرگی دارد انجام میدهد، چرا که تاکنون برند بنلی به یکی از محبوبترین و موفقترین برندهای جهان تبدیل شده است.
این شرکت در همان ابتدا سعی میکرد که با برطرف کردن اشکالات موتورسیکلتها و بایکهای مختلف، آنها را تعمیر کند. دیری نگذشت که مهندسان با تقویت مهارتهای مکانیکی خود، دست به تولید موتورسیکلتهای بسیار خوبی زدند.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
تولید محصولات مختلف از سال 1919 شروع شد. بنلی از همان زمان استارت کار را زده بود تا اکنون با یکی از قدیمیترین برندهای سازنده موتورسیکلت جهان روبرو باشیم. البته چند وقتی است که این شرکت به دلیل اوضاع نه چندان خوب خود توسط غول چینی QJ Motor Group خریداری شده است. در هر صورت، بیایید به برخی از جذابترین بایکها و موتورسیکلتهای کلاسیک ایتالیایی بنلی که تا به حال تولید شدهاند، نگاهی بیندازیم.
اگر به تاریخچه شرکت بنلی علاقه دارید حتما داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی را مطالعه نمایید.
1919 Benelli 75 و 1921 Benelli Velomotore A
قدرت خروجی: نامشخص
برادران بنلی در سال 1919 کار بر روی نمونه اولیه بایک خود را آغاز کردند. این بایک ظاهری معمولی دارد که با پیشرانه 75 سیسی دو زمانهای طراحی شده بود و میتوانست انتظارات علاقمندان را در آن زمان برآورده کند.
البته اطلاعات زیادی در مورد این دوچرخه در دسترس نیست، ولی بدون شک با یکی از خاصترین محصولات این کمپانی طرف هستیم. سپس در سال 1921، شاهد رونمایی از اولین موتورسیکلت بنلی با نام Velomotore A بودیم که قادر بود نسبت به مدل قبلی با پیشرانه 98 سی سی خود قدرت بالاتری تولید کند. حالا بیایید در ادامه به بررسی مشخصات عملکرد بنلی 75 بپردازیم.
مشخصات عملکرد بنلی 75 1919
نوع پیشرانه | پیشرانه تک سیلندر دو زمانه 75 سیسی |
نوع فریم | فریم از نوع بایک |
حداکثر گشتاور | نامشخص |
حداکثر سرعت | نامشخص |
این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ موتورسیکلت قدرتمند کلاسیک دنیا
1937 Benelli 250 TN
قدرت خروجی: نامعلوم
بنلی قبل از سال 1936 به موفقیت زیادی رسیده بود و به لطف مدلهای 175 سیسی خود، علاقمندان فراوانی در سراسر جهان به این برند توجه نشان دادند. حالا بهترین موقعیت بود تا بنلی از مدلهای جدیدتری رونمایی کند.
در نتیجه، این برند اعلام کرد که قصد دارد روی توسعه یک بایک یک چهارم لیتری قدرتمندتر تمرکز کند، نتیجه تلاشها 1937 Benelli 250 TN بود که در اصل به عنوان Benelli 250 Turismo Normale شناخته میشد. این بایک به قدری موفقیتآمیز بود که حتی ارتش سلطنتی نیز یک نمونه نظامی از آن به نام M37 را برای اسکورت خریداری کرد. این مدل از سیستم احتراق مغناطیسی و گیربکس اهرمی برخوردار بود تا عملکرد بهبودیافتهتری را به ارمغان بیاورد.
این دوچرخه به یک فریم فولادی و یک پیشرانه تک سیلندر مجهز شده بود، قدرت حاصل از این پیشرانه نیز توسط گیربکس سه سرعته به چرخها منتقل میشد.
مشخصات عملکرد بنلی 250 TN 1937
نوع پیشرانه | پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه 246.79 سیسی |
نوع فریم | فریم فولادی |
حداکثر گشتاور | نامشخص |
حداکثر سرعت | نامشخص |
1940 Benelli 500 VLMs
قدرت خروجی: 12 اسب بخار در 4750 دور در دقیقه
بنلی در آن زمان در تولید محصولات نظامی حسابی سروصدا به پا کرد و به جز مدل M37، مدلهای دیگری به نامهای 500 VLM یا M40 را در این رده به بازار عرضه کرده است. او 500 VLM را پس از آغاز جنگ جهانی دوم ساخت که نقطه شباهتهای بسیاری با M37 داشت. البته موتور تک سیلندر بزرگی که در این مدل قرار داشت میتوانست عملکرد بهتری را فراهم کند و حتی گفته شده که نیروهای رزمی موتوری نیز در طول جنگ جهانی دوم از آن استفاده میکردند.
شاید اکنون گمان کنید که این موتور سیکلت خیلی هم خاص نیست ولی باید بدانید که بنلی توانسته در بخش مهمی از تاریخ جنگ جهانی حضور داشته باشد و با محصولات مختلف خود تاثیر زیادی روی جنگ بگذارد.
مشخصات عملکرد بنلی 500 VLMs 1940
نوع پیشرانه | پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه 493.6 سیسی |
نوع فریم | فریم از نوع فولادی لولهای |
حداکثر گشتاور | نامشخص |
حداکثر سرعت | 80.5 کیلومتر بر ساعت |
1951 Benelli 125 Leoncino
قدرت خروجی: 6 اسب بخار
موتورسیکلت 125 Leoncino در ابتدا به عنوان یک مدل ساده به بازار آمد و میخواست که بر موفقیت روزافزون این برند بیفزاید. بنابراین طولی نکشید که علاقمندان زیادی برای خریداری این مدل با سرعت بالا در سواری صفهای طولانی ایجاد کردند. حتی برخی از مردم در آن زمان از این مدل در مسابقات مختلف نیز استفاده میکردند.
اگرچه بنلی در سال ۱۹۷۰ با چالشهای فراوانی در زمینه ساخت محصولات مختلف روبرو بود، ولی موفق شد که با عرضه این مدل توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. Benelli 125 Leoncino با یک پیشرانه 123 سیسی دو زمانه ساخته شده بود و تریمهای مختلف آن نیز مانند Normale ،Faired ،Lusso و Sport به عنوان محبوبترین آنها شناخته میشدند.
مشخصات عملکرد بنلی 1951 125 Leoncino
نوع پیشرانه | پیشرانه تک سیلندر دو زمانه 124 سیسی |
نوع فریم | فریم تک میله |
حداکثر گشتاور | 7 پوند فوت |
حداکثر سرعت | 83.7 کیلومتر بر ساعت |
1973 Benelli Sei 750
قدرت خروجی: 71 اسب بخار در 8500 دور در دقیقه
بنلی Sei 750 یکی از اولین موتور سیکلتهای جهان با شش سیلندر است و نشان از توقف تولید محصولات تک سیلندر دو زمانه و چهار زمانه دارد. این امر نتیجه تلاش الخاندرو دتوماسو بود که در سال 1970 شرکت را خریداری کرد.
در نهایت با یک محصول بسیار سریع با سواری منحصر به فرد روبرو بودیم که در آن زمان عالی به نظر میرسید و با پیشرانه شش سیلندر چهار زمانه 748 سیسی میتوانست به سرعت 189.90 کیلومتر بر ساعت برسد.
مشخصات عملکرد بنلی Sei 750
نوع پیشرانه | پیشرانه شش سیلندر چهار زمانه 748 سیسی |
نوع فریم | فریم فولادی دوقلو |
حداکثر گشتاور | نامشخص |
حداکثر سرعت | 189.90 کیلومتر بر ساعت |
1970 Benelli 650 Tornado
قدرت خروجی: 52 اسب بخار در 7200 دور بر دقیقه
بنلی در دهه 70 حسابی پیشرفت کرد و با عرضه 650 Tornado به موفقیتی بیش از پیش رسید. البته بیشتر علاقمندان در آن زمان به سراغ خریداری موتورسیکلتهای ژاپنی چند سیلندر از جمله هوندا CB750 رفته بودند. اما با تغییراتی که سازنده در این مدل به وجود آورده بود، بنلی 650 Tornado از بسیاری جهات از رقبای دیگر خود بهتر عمل کرده بود.
از جمله ویژگیهای خوب این مدل میتوانیم به سواری خوب، سرعت بالا و طراحی جذاب اشاره کنیم. سایر مشخصات این مدل را در جدول پایین قرار دادهایم:
مشخصات عملکرد بنلی 650 Tornado 1970
نوع پیشرانه | پیشرانه چهار زمانه دوقلو موازی 642.8 سیسی |
نوع فریم | فریم دوبلکس گهوارهای |
حداکثر گشتاور | نامشخص |
حداکثر سرعت | نامشخص |
1976 Benelli Quattro 500
قدرت خروجی: 55 اسب بخار در 9400 دور در دقیقه
اگرچه بنلی در دهه 70 به شهرت بالایی رسید ولی همچنان رقبای ژاپنی حسابی در بازار سر و صدا به پا کرده بودند و به موفقیت زیادی دست یافتند. در نتیجه بنلی تلاش میکرد تا با ایجاد تغییرات اساسی در محصولات خود جایگاه خود را پس بگیرد.
نتیجه این امر محصول جدیدی بود که به معنای واقعی کلمه از هوندا CB500 الهام گرفته شده بود. با این وجود، Quattro 500 با طراحی ایتالیایی ساخته شد. در بخش پایین جزئیات مربوط به آن را برایتان ارائه کردیم.
مشخصات عملکرد بنلی Quattro 500 1976
نوع پیشرانه | پیشرانه چهار سیلندر خطی چهار زمانه 498 سیسی |
نوع فریم | فریم فولادی گهوارهای دوگانه |
حداکثر گشتاور | 34 پوند فوت در 9300 دور در دقیقه |
حداکثر سرعت | 189.90 کیلومتر بر ساعت |
2003 Benelli Tornado Tre 900
قدرت خروجی: 113 اسب بخار
شاید بنلی تورنادو Tre 900 خیلی شناخته شده نباشد اما بدون شک افرادی که در گذشته آن را خریداری کرده بودند میدانند که این موتور سیکلت چه شاهکاری بوده است. اصلا جای تعجب نیست که آن به عنوان یکی از بهترین موتورسیکلتهای ایتالیایی در نظر گرفته میشد. طراحی خاص و ارگونومی تهاجمی در نگاه اول بسیار به چشم میآیند.
بنلی در زیر صندلی از اگزوز استفاده کرده و پیشرانه سهگانه خطی و فریم آلومینیومی در کنار هم قرار گرفتند تا یک تجربه عالی سواری را به ارمغان آوردند. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که کیفیت ساخت این مدل نسبت به رقبای ایتالیایی یکسان نیست و کمی پایینتر از آنها قرار گرفته است.
مشخصات عملکرد بنلی Tornado Tre 900 2003
نوع پیشرانه | پیشرانه 3 سیلندر خطی 898 سیسی |
نوع فریم | فریم آلومینیومی دوقلو |
حداکثر گشتاور | 74 پوند فوت |
حداکثر سرعت | 272.5کیلومتر بر ساعت |
2003 Benelli Tornado 1130
قدرت خروجی: 163 اسب بخار در 10500 دور در دقیقه
بنلی پس از عرضه Tre 900 به سراغ ساخت مدل جدیدی به نام تورنادو 1130 رفت. این مدل با همان طراحی نسخه 900 ساخته شده بود، اما به پیشرانه بزرگتر و سیستم تعلیق پیچیدهای مجهز شد.
پیشرانه سه سیلندر خطی 1130 سیسی قرار گرفته در آن قادر بود تا حداکثر گشتاور 91.45 پوند فوت در 8000 دور در دقیقه را تولید کند و تنها در چشم برهم زدنی به حداکثر سرعت 268.76 کیلومتر بر ساعت برسد.
این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ تا از سریعترین موتورهای ژاپنی ۲۰۲۴
مشخصات عملکرد بنلی Tornado 1130 2003
نوع پیشرانه | پیشرانه سه سیلندر خطی 1130 سیسی |
نوع فریم | فریم آلومینیومی دوقلو |
حداکثر گشتاور | 91.45 پوند فوت در 8000 دور در دقیقه |
حداکثر سرعت | 268.76 کیلومتر بر ساعت |
2004 Benelli TNT 1130
قدرت خروجی: 130 اسب بخار
آخرین موتورسیکلت کلاسیک لیست ما بنلی TNT 1130 است که در سال 2004 به بازار آمد. پس از آن، QJ Motorcycles شرکت بنلی را خریداری و تغییرات زیادی را در آن ایجاد کرد. پیشرانه 1130 سی سی قادر بود قدرت و گشتاور خوبی را تولید کرده تا رسیدن به سرعت 157 مایل بر ساعت کار دشواری بنظر نرسد.
در ادامه جزئیات زیادی از این موتور سیکلت را در جدول پایین قرار دادهایم:
مشخصات عملکرد بنلی TNT 1130 2004
نوع پیشرانه | پیشرانه سه سیلندر خطی 1130 سیسی |
نوع فریم | فریم چفت آلومینیومی |
حداکثر گشتاور | 86 پوند فوت |
حداکثر سرعت | 252.667 کیلومتر بر ساعت |