موارد مختلفی وجود دارند که میتوانند بهعنوان عاملهایی چالشبرانگیز، هنگامیکه ما روی وسایل دوچرخ موتوری نشسته و رانندگی میکنیم، عمل کنند. مواردی که هریک توانایی ایجاد خطر برای راننده را داشته و میتوانند حتی منجر به بروز حادثه شوند.
برای خیلی از افراد که موتورسیکلت، تنها وسیله نقلیهشان است، بدون شک تاکنون با چنین شرایطی مانند آبوهوای بد و بارانهای ناگهانی و شدید که نهتنها جاده را لغزنده و خیس میکنند بلکه توانایی کنترل ما بر روی موتورسیکلت را نیز تا حد قابلتوجهی کاهش میدهند، مواجه شدهاند. درواقع ممکن است تجربه و مهارتهایی که فرد، تاکنون به دست آورده است، بتوانند کمکحال او باشند.
حال، چه نکات و مواردی میتوانند در رانندگی در هنگام هوای بارانی و آبوهوای نامساعد به ما کمک کنند؟ با چرخان همراه باشید.
1-با سرعتپایین رانندگی کردن
2-جابجاییهای کمتر در طول رانندگی
3-آرام نگهداشتن بدن
4-به یاد داشته باشید که دید جلوی وسیله حتی برای رانندگان خودرو، بسیار بد است
5-پوشیدن لباس مناسب
اما چه اتفاقی میافتد زمانی که باران میبارد؟
واضح تین چیز این است که بدن شما خیس میشود. جاده زیر پای شما نیز خیس شده و همین، عاملی میشود برای اینکه نیروی کششی بین لاستیک و آسفالت، بسیار پایین بیاید. درواقع در زمانهای خشک و غیر بارانی سال، سطح جادهها، روغنها و مواد دیگر را به خود جذب کرده و در مواقعی که باران میآید و سطح جاده خیس میشود، این مواد دوباره به سمت سطح جاده، میرسند. خطرناکترین زمان برای رانندگی با موتور، در ساعت اولیه یک باران شدید است؛ یعنی زمانی که همهی این مواد زائد و روغنها، به سطح جاده رسیدهاند و هنوز شسته نشدهاند.
بهترین کار این است که تمام حواستان به جلو باشد، برنامهریزی و آمادگی برای لیز خوردن موتور را داشته باشید و خیلی نرم و آهسته رانندگی کنید. درواقع باید بهگونهای برانید که نیازی نداشته باشید، بهصورت ناگهانی ترمز موتور را گرفته تا در آن آبوهوای ناامیدکننده، اتفاقی برایتان نیفتد.
درواقع این آرام رانندگی کردن اگرچه برای راننده هر وسیله نقلیهای در چنین مواقعی، ضروری به نظر میرسد اما رانندگان ماشین و کامیون، به دلیل چهارچرخ بودن وسایلشان، نیازی به اینهمه مراقبت مانند یک موتورسوار ندارند. حتی باید بدانید که در مواقع بارانی، دید رانندگان وسایل نقلیه دیگر نیز بسیار کمتر بوده و باید حواستان به آنها نیز باشد. آنها بهمراتب، دید محیطی کمتری نسبت به مواقع عادی، دارند.
چهکاری در اینگونه مواقع میتوان انجام داد؟
شاید بتوان گفت که بهطورقطع و بدون هیچ شکی، آرام رانندگی کردن و کم کردن سرعت، بهترین راهحل باشد. درواقع با آرام رانندگی کردن، نهتنها اصطکاک (همان مقدار ناچیز در هنگام باران) لاستیک موتور با جاده، بیشتر میشود بلکه فرصت بیشتری نیز برای واکنش نشان دادن به شما خواهد داد.
مورد دیگر اینکه باید بدنتان را آرام و بدون استرس روی موتور، نگهدارید. این کار هم باعث خونسردی خودتان میشود و هم میتواند فشار کمتری به انگشتان دستوپاهایتان براثر شرایط آبوهوایی و ترمزهای مکرر و مواردی از این قبیل، وارد نماید.
ترمز گیری در مواقع بارانی
ترمز گیری یک عامل بهواقع مهم و حیاتی در اینطور شرایط جوی، بهحساب میآید. کافی است کمی فشار ترمز را بر روی لاستیک عقب افزایش دهیم و بعد نیز شاهد لیز خوردن موتور و ایجاد یک حادثه باشیم. مهمترین نکته در ترمز گیری در مواقع بارانی، آهسته و بهصورت پیوسته ترمز گرفتن است. ابتدا باید نیروی ترمزی را بر روی ترمز جلو بهصورت خیلی آرام وارد کرده و کمکم از ترمز عقب نیز استفاده نمایید.
البته ممکن است تاکنون درجایی شنیده باشید یا حتی کسی به شما گفته باشد که در هنگام باران، از ترمز عقب استفاده نمایید؛ اما باید گفت که این نظر کاملاً اشتباه است. اول اینکه ترمز عقب کنترل کمتری روی توقف شما در جادههای خیس دارد و مورد دوم هم اینکه ترمز جلو، قدرت بهمراتب بیشتری برای توقف پیوسته و آرام، برای شما فراهم میکند.
قسمت مهم
ترمزهای ABS و سیستمهای کنترل کشش روی موتورسیکلت، میتوانند کمکحال بسیار مفیدی در چنین مواقعی باشند. هردوی این امکانات، اگر روی موتور شما بوده باشند، خود میتوانند مانند یک عامل حیاتی عمل کنند؛ اما این باعث نمیشود که بازهم دستمان را روی گاز گذاشته و با سرعت بیشتر و تنها با اتکا به این سیستمهای الکترونیکی، رانندگی کنیم.
همهی موارد بالا بهعلاوه پوشیدن لباس مناسب (حتیالمقدور لباسهای مخصوص موتورسواری) و کلاه ایمنی، میتوانند تا حد زیادی از ایجاد چنین حوادث ناگواری در هنگام باران، جلوگیری کنند.