بررسی مزایا و معایب هوندا CB 150R همتاز موتور

همواره ما ایرانیان (البته در تمام دنیا) هوندا را بنام یک برند با کیفیت و قدیمی معتبر می‌شناسیم که توانسته در ادوار مختلف تاریخ با مدل‌های متنوع خود قلب هر موتور سواری را تسخیر کند. هوندا CB 150R در سبک استریت یا خیابانی یکی از این مدل‌های تاریخ‌ساز خواهد شد که تقریبا با هوندا CB 190 (CB190H یا CB190SS) بصورت همزمان وارد بازار ایران شدند. این موتورسیکلت در چهارمین نمایشگاه موتور سیکلت تهران از نزدیک توسط پلاس‌موتو در غرفه همتاز موتور رویت شد و همین موضوع بهانه‌ای برای بررسی مزایا و معایب آن توسط تیم تحریریه شد.

این موتور در سه مدل CB150R ExMotion، CB150R Streetster و CB 150R موجود است که ما در ادامه فقط مدل هوندا CB 150R را بررسی خواهیم کرد. ظاهر زیبا و اسپرتی، جمع و جور بودن این موتور یکی از مزایای آن بوده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

طراحی و امکانات جانبی CB150R

این موتور در سبک استریت با حفظ زبان طراحی هوندا یعنی همان چراغ جلویی گرد نوستالژی آن ساخته شده است که هوندا با استفاده از تکنولوژی LED آنرا امروزی کرده است. بدنه عظلانی و اسپورت با کمک فلاپ‌های با کیفیت حس سوار شدن بر یک محصول درجه یک را به راکب آن می‌دهد.

در واقع بهتر است بگوییم این موتورسیکلت نیکد بر اساس فلسفه طراحی نئو اسپرت هوندا، طراحی خود را از برادران بزرگتر خود مانند CB1000R ،CB650R و CB300R به ارث برده است.

از دیگر نکات طراحی این موتور قرارگیری مناسب کلیدهای مورد نیاز راننده بر روی فرمان، طراحی جایگیری اگزوز زیبای آن در قسمت پایین موتور بدون ایجاد مزاحمت برای راکب و زین دو تکه آن که با مواد مرغوب، نرم و ضد لغزش برای رانندگی آسان‌تر موتور سوار نام برد.

با کیلومتر تمام دیجیتال ال‌سی‌دی و استفاده از سیستم روشنایی تمام ال‌ای‌دی از نکات طراحی خاص آن برشمرد.

تمامی ادوات و متعلقات این موتور در سر جای خود و جایی که انتظار دارید توسط هوندا نصب شده‌ که نتیجه آن راحتی راکب در زمان رانندگی را به ارمغان آورده است.

مشخصات فنی هوندا CB 150R

هوندا CB 150R مجهز به یک انجین چهار زمانه DOHC تک سیلندر آب خنک با سیستم تزریق سوخت برنامه ریزی شده (PGM-FI) است و حداکثر توان ۱۱.۷۵ کیلووات معادل ۱۵.۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳.۳۶ نیوتن متر است که می‌توانید با کمک گیربکس 6 سرعته آن به حداکثر سرعت موتورسیکلت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسید. با ظرفیت باک بنزین ۱۱ لیتر آن می‌توانید حدود 385 کیلومتر برانید که تقریبا در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۲.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند وزن CB150R در حدود ۱۱۷ کیلوگرم است.

یکی از مزایای فنی این موتور سیستم خنک کننده آن یعنی آب خنک بودن آن است که برای بالا رفتن کارایی و بازدهی موتور در استفاده‌های طولانی مدت و فصول گرم سال بسیار کاربردی است.

سیستم ترمز ترکیبی دیسکی در چرخ های جلو و عقب در CB150R تعبیه شده و فقدان ترمز ضد قفل ABS در این موتور را به عنوان یکی از معایب آن باید برشمرد.

این موتور از یک شاسی دیاموند شکل یا الماس به سیستم تعلیق دوشاخه 41 میلی متری معکوس در جلو و یک کمک فنرتکی یا مونوشاک در عقب مجهز شده است.

جدول مشخصات فنی Honda CB 150R

انجین و انتقال قدرت
حجم۱۴۹.۱۶ سی‌سی
حداکثر توان۱۱.۷۵ کیلووات معادل ۱۵.۷۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۳.۳۶ نیوتون متر
چیدمان سوپاپ‌هاDOHC
نوع کلاچدستی
نوع گیربکس۶ دنده مکانیکی
نوع انتقال قدرتزنجیر
تعداد سیلندر۱
کورس و قطر پیستون۵۷.۳ میلی‌متر در 57.843 میلی‌متر
نوع انجینتک سیلندر، آب خنک، چهار زمانه، DOHC
نسبت تراکم۱۱.۳:۱
نوع راه اندازاستارتی
نوع سیستم سوخت رسانیانژکتور
سیستم خنک کنندهآب خنک
ابعاد وظرفیت ها
نوع کاربریstreet
ظرفیت باک۱۱ لیتر
ظرفیت سرنشین۲
فاصله دو محور۱۲۹۶ میلی‌متر
فاصله کف موتورسیکلت از سطح زمین۱۳۹ میلی‌متر
طول*عرض*ارتفاع۱۹۷۳ میلی‌متر در 822 میلی‌متر در 1053 میلی‌متر
وزن خالص۱۱۷
جلو بندی و چرخ ها
سایز تایر جلو۱۱۰/۷۰-۱۷
سایز تایر عقب۱۵۰/۶۰-۱۷
نوع کمک فنر جلوتلسکوپی معکوس
نوع کمک فنر عقبتک کمک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
ترمز ترکیبیدارد
ABS(در برخی از مدل‌‌ها)
صفحه کیلومتر
نوع سرعت سنجدیجیتال
نوع نمایش سوختدیجیتال
کیلومتر شمار سفردارد
کیلومتر شمار دیجیتال
چراغ‌ها
نوع چراغ جلوLED
نور صفحه کیلومتردارد
تنظیم چراغدارد
نوع چراغ عقبLED
جدول مشخصات فنی هوندا CB 150R
موتور هونداهمتاز موتور
نظرات (13)
افزدون نظر
  • Habib

    وصیت میکنم که روی سنگ قبرم بنویسند در آرزوی حداقل امکانات زندگی بود . حالا نیکد و اسپورتش بماند

    • Habib

      همنام و همدرد

  • Masih

    موتور سنگین مناطق محروم

    • تویوتارا

      آقایی که ماکس گذاشتی و چهار تا گزیده از سایت های مختلف مینویسی و توهم خبرنگاری گرفتدت،وقتی نظر امثال آقایی که نوشته در حسرت موتورم و ندارم بخرم،متوجه این نمیشی که باتعریف ازموتور فقط داغ جوانهایی که ندارن و اکثر جوونهای ایران الان موتوربراشون حسرت شده تازه میکنی؟مثل خشت خام باش که حرارت شناخت جامعه اونرو میپزه و سرسخت تر میشه و به تبعیض ها انتقاد کن،حرف دل جوانها بشو تا هدف کارت ارزشمندتر بشه

      • محمدحسین

        ??? واقعا راست میگی، یعنی کل دنیا بخاطر اینکه یکی حسرت داره نباید پیش بره!!!!!!! آره شرایط جامعه و مردم سخته ولی چه ربطی داره به اینکه در مورد من درکشون نمیکنم؟! برو تو کل اینترنت بگرد این عکسای این موتور cb150 هوندا پیدا نمیکنی، خودم شخصا رفتم نمایشگاه این عکسا اختصاصی گرفتم ???

        • تویوتارا

          حتما کل دنیا رو شما پیش میبری.صحبت حسرت یک نفر نیست…
          اصلا شما به کارت ادامه بده…
          امثال شما جای اصل مطلب فقط حاشیه رو پیگیر میشن.یا حق.

          • محمدحسین

            ما سایتمون در مورد موتورسیکلت هست و طبیعیه در مورد این موضوع و انواع مدلهای اون صحبت کنیم و شما بحث حاشیه‌ای میکنی و چیزی که در رابطه با سایتمون نیست پیش میکشید. WTF؟!

          • تویوتارا

            ممنونم که اینقدر با دقت به مسائل سایت میپردازید و برای آگاهی مردم وقت میزارید. بله حق با شماست من از این زاویه به موضوع نگاه نکردم. من کمی خودخواهانه به مسائل نگاه کردم و شما دیدم به دنیا باز کردید

        • میثم

          عکساش که زیاده خدایی?? ولی حرفتو قبول دارم

          • محمدحسین

            خخخ داداش یعنی منبع عکساش همه سایتای خارجی هستن و خود سازنده های (مونتاژ کارا) میرن عکساشونو از اونجا برمیدارن و هزینه نمیکنن حتی از محصولاتشون یک عکاسی درست و حسابی بکنن

      • میثم

        واقعا حرفت بی ربط بود به عنوان کسی اینو میگم که خودم چشمم بدجپ ری دنبال ام تی ۲۵ و این موتوره ولی خب با تمام سختی و شرایط ناجور باید تلاش کرد و البته نباید حسرت نداشته هارو خورد باید بلد لود با داشته ها خوش بود منم فعلی با بنلی ۱۵۰ خو.دم خوشم هر چند که عاشق ام تی و سی بی هستم

  • محمدحسین

    خواهش میکنم که تونستم اینقدر دید شما به مسائل ساده ای که در دنیا مطرح میشه باز کنم تا خودتونو آپدیت کنید

  • تویوتارا

    بله واقعا آپدیت شدیم.این نیز بگذرد….