در طول این سالها کمپانیهای بسیاری در صنعت موتورسیکلت فعال بودهاند و به برترین شرکت برای فروش محصولات در این رده تبدیل شدند. برای مثال، فولکسواگن در طول ۶۵ سال بیش از ۲۳ میلیون محصول با موتور هواخنک بیتل تولید کرده است. از سال ۱۹۷۷، سری F فورد به عنوان بهترین پیکاپ در ایالات متحده شناخته میشدند و تاکنون ۴۰ میلیون دستگاه از آن تولید شده است. تویوتا نیز بیش از ۴۳ میلیون کرولا را در ۱۱ نسل مختلف به فروش رسانده است.
اما این اعداد شاید خیلی هم چشمگیر بنظر نرسند، چرا که هوندا با ورود به بازار تحول ایجاد کرد. هوندا سوپرکاب، بخاطر موتورهای احتراق داخلی خود مشهور است و تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون سوپرکاب در سطح جهانی به فروش رسیده است که آن را به پرطرفدارترین وسیله نقلیه بنزینی روی کره زمین تبدیل کرده است. این مدل از سال ۱۹۵۸ به بخشی جاودانه از داستان هوندا تبدیل شده و با رنگبندی جذاب قرمز و سفید خود دنیا را متحول کرده است.
اما هوندا قصد دارد از ماه مه ۲۰۲۵، تولید هوندا سوپرکاب ۵۰ سیسی را برای بازار داخلی خود یعنی ژاپن متوقف کرده و جای خود را به دوچرخهها و اسکوترهای برقی بدهد. دلیل دوم برای توقف تولید آن افزایش تولید آلایندگی هوا توسط آن است.
سوپرکابها همیشه سواری لذتبخشی را به ارمغان آوردهاند و علاوه بر آن، ارزان و مفید هستند. هوندا اعلام کرد که سوپرکاب ۱۲۵ به فعالیت خود ادامه میدهد. اولین مدلی که توسط هوندا با نام سوپرکاب تولید شد، سوپرکاب ۵۰ است که با یک موتور تک سیلندر ۵۰ سیسی که تا ۹۵۰۰ دور در دقیقه میچرخید، یک جعبهدنده نیمه اتوماتیک سه سرعته با کلاچ گریز از مرکز و یک پوشش پلاستیکی برای محافظت از سوارکار در برابر باد و گرد و غبار به بازار آمده بود. همچنین دارای تایرهای ۱۷ اینچی بود که بسیار بهتر از تایرهای کوچک مدلهای قبلی بود. علاوه بر این، موتور مرکزی باعث ایجاد تعادل در آن میشد.
این موتورسیکلت بلافاصله پس از ورود به بازار به موفقیت زیادی دست یافت و سپس در سال دوم، ۶۰ درصد از کل فروش موتورسیکلتهای داخلی را به خود اختصاص داد.
این محصول با قیمت پایین خود (یعنی ۲۹۵ دلار در سال ۱۹۶۳، حدود ۳۰۰۰ دلار اکنون) و سواری خوبش، به یک وسیله عالی برای روزمره تبدیل شد. در ابتدا، سایر تولیدکنندگان فکر میکردند که سوارکاران سوپرکاب در نهایت از استفاده از این محصول احساس خستگی کنند و بخواهند به سراغ موتورسیکلتهای بزرگتر بریتانیایی یا آمریکایی بروند. اما در واقعیت، هوندا ثابت کرد که میتواند مدلهای ارتقا یافته و بزرگتری را به بازار عرضه کرده و به بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان تبدیل شود.
جالب است بدانید که این محصول توانست در طول جنگ ویتنام ۷۵۰,۰۰۰ موتورسیکلت بفروشد! اولین مدل هوندا سوپرکاب که در سال ۱۹۵۸ ساخته شد، محصول C100 نام دارد. سوپر کاب C100 تحت رهبری سوییچیرو هوندا، بنیانگذار و رئیس شرکت، به عنوان یک موتور سیکلت نسل جدید برای جایگزینی کاب F توسعه یافت. هدف این بود که یک موتور سیکلت جمع و جور تولید شود که هر کسی بتواند به راحتی از آن استفاده کند.
مطالب پایین را نیز بخوانید:
در آن زمان لازم بود قیمت آن پایین نگه داشته شود، هوندا تصمیم گرفت که از یک موتور چهارزمانه نسبتاً گرانتر به جای یک موتور دوزمانه معمولی استفاده کند. هدف کمپانی تولید و فروش 30,000 دستگاه به صورت ماهانه بود. مدل بعدی CM90 Cub نام داشت که در سال ۱۹۶۴ به بازار آمد. در سال 1962، سوپر کاب C105 با یک موتور 54 سیسی عرضه شد. با این حال، به مدل قویتری نیاز بود. برای افزایش قدرت خروجی، سوپر کاب CM90 توسعه یافت. این مدل بر اساس موتور تک سیلندر OHV ۸۷ لیتری با قدرت 6.5 اسب بخار و با گیربکس دستی 4 سرعته طراحی شد و در نمایشگاه موتورسیکلت توکیو در سال 1964 معرفی گردید.
با کمی تغییر، هوندا از C50 Super Cup رونمایی کرد. سوپر کاب یک سری تغییرات جزئی به خود دید و به موفقیت چشمگیری دست یافت؛ به عبارتی دیگر میزان تولید انبوه آن به ۵ میلیون دستگاه رسید. اندازه چراغ عقب و نشانگرها افزایش یافتند تا وسیله ارتقا یابد. در این بین هوندا از محصولات زیادی رونمایی کرد و سپس در سال 1982 تغییراتی در سوپر کاب به وجود آمد.
پس از بحران نفتی جهان، درخواستها برای صرفهجویی در انرژی به طور فزایندهای افزایش یافت و با اینکه سوپر کاب ۵۰ همیشه از نظر اقتصادی بسیار مقرونبهصرفه بود، یک موتور جدید به نام اکو پاور با هدف بهبود صرفهجویی در سوخت و افزایش قدرت تولید شد. این ارتقا شامل شکل جدید محفظه احتراق و تغییرات در مسیرهای ورودی و خروجی هوا بود.
سال ۱۹۸۲ شاهد ظهور سوپر کاب ۵۰SDX بود. موتور این مدل قدرتی برابر با ۵.۵ اسب بخار داشت که بیشترین قدرت در تاریخ سوپر کاب ۵۰ محسوب میشد و همچنین مصرف سوختی معادل ۱۵۰ کیلومتر در لیتر را ارائه میداد. این مدل همچنین دارای چراغ جلوی زاویهدار بود که در آن زمان بسیار رایج شده بود. هوندا در طی سالها سعی کرد که تغییرات زیادی در این سری ایجاد کند، یکی از دلایل این امر وزن سنگین و قیمت بالای محصولات است که مورد انتقاد فراوانی قرار گرفت.
با این حال، سوپر کاب همچنان برای رفت و آمد شهری کاربرد دارد. با توجه به نگرانی جهانی در مورد گرمایش جهانی، حتی انتشار گازهای آلاینده نسبتاً ناچیز تولید شده توسط موتورسیکلتها نیز به شدت مورد توجه قرار گرفت و سعی بر این شد که برای کاهش آلایندگی اقداماتی سنجیده شود. برای تطابق با قوانین جدیدی که در سال 1999 توسط ژاپن تصویب شد، سوپرکاب 50 تنظیمات جدید کاربراتور و سیستم کنترل آلایندگی به بازار آمد.
مطالب پایین را نیز بخوانید:
- بررسی هوندا هورنت CB1000 2024 پایان خوش برای CB1300 افسانهای
- بررسی مزایا و معایب هوندا CB 150R همتاز موتور
قوانین آلایندگی سال 2006 به عنوان سختترین قوانین برای موتورسیکلتها شناخته شدند و منجر به توقف تولید بسیاری از موتورسیکلتها شد. با این حال، با تطابق با سیستم تزریق الکترونیکی PGM-FI، سری سوپرکاب 50 هنوز در رعایت این قوانین جدید سختگیرانه با مشکل روبرو بود. در حالی که طراحی خارجی موتور سوپرکاب 50 مشابه طراحی مدلهای قبلی بود، در بخش فنی تغییراتی اعمال شد و با جابجایی سیلندر و اهرمها، جایگاه خود را تا اوایل قرن بیست و یکم تثبیت کرد.
نمونه اولیه کراس کاب (CC110) در نوامبر 2012 رونمایی شد. این مدل جدید که بهطور منحصر به فردی برای تعیین جهت آینده سوپرکاب طراحی شده بود، طرفداران سوپرکاب را شگفتزده کرد! پس از حضور دوباره در یک نمایشگاه موتورسیکلت در مارس 2013، کراس کاب بهطور رسمی در ژوئن همان سال به فروش رسید.
هوندا موفق شد امروزه با توجه به نسخه اصلی محصولات فراوانی را به بازار عرضه کند که از جمله آنها میتوانیم به موتورسیکلت استاندارد هوندا گروم، مینیموتورهای Dax و Monkey، موتورسیکلت ادونچر Trail 125 و Navi اشاره کنیم. نظر شما درباره این محصول چیست؟ آیا هوندا میتواند باز هم چنین سری را به بازار عرضه کند که انقلابی در این صنعت به وجود آورد؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.