شرکت کویر موتور با معرفی موتور سیکلت کویر ST3 220 که در دسته اسکرامبلر و یک ظاهر اسپرت و کلاسیک سبک جدید سواری در جامعه میان موتورسواران در کشور با قیمت مناسب معرفی کرد. این موتور سیکلت جذاب با طراحی زیبا و خاصی که دارد در نگاه اول نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند. در ادامه میخواهیم نقد و بررسی ارزش خرید موتور سیکلت کویر ST3 220 را در پلاس موتو داشته باشیم.
زادگاه اصلی این موتور نیز به کشور چین که توسط شرکت ZHEJIANG SHANQI TIANYING VEHICLE INDUSTRY CO., LTD.که به اختصار TEYIN نامیده میشود و مدل VOX 125 آن برمیگردد. کویر برای ایران انجین 125 سیسی آن را به 220 سیسی و گیربکس 5 سرعته آن را به 6 دنده سفارش گذاری کرده است و با نام اختصاصی خود بفروش میرساند.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
بررسی اولیه
همانطور که در مقدمه گفتیم موتورسیکلت کویر مدل ST3 با ۲۲۰ سیسی حجم انجین محصولی زیبا و چشم نواز است و در این رنج قیمتی که داشته کمتر رقیبی با این زیبایی در بازار برای آن پیدا خواهید کرد.
میزان مصرف سوخت متوسط به بالا، سیستم تعلیق خوب عقب، صدای فوقالعاده گوش نواز اگزوز و چراغ هدلایت و نئون با مصرف کم از خصوصیات خوب این محصول است.
از طرف مقابل وقتی نظرات کاربران این موتور را در وب سایتهای اینترنتی مطالعه میکنیم به چند جمله تکراری مواجه میشویم. کیفیت پایین قطعات و ساخت، قدرت کم و نداشتن شتاب لازم برای یک انجین 220cc و ضعف در سیستم تعلیق جلو به همراه بالا رفتن هزینه نگهدای آن با بالارفتن کارکردش و افت شدید قیمت پس از خرید اشاره کرد.
انجین و مشخصات فنی کویر ST3 220
موتورسیکلت کویر ST3 نیروی خود را از یک انجین ۲۲۰ سسی تک سیلندر هوا خنک، ۴ زمانه با حداکثر توان تولیدی ۱۰.۰۳ کیلووات معادل ۱۳.۶۴ اسب بخار گرفته و سیستم سوخت رسانی انژکتوری EFI آن باعث شده تا استانداردهای آلایندگی EURO 4 اخذ نماید.
در این موتور خبری از سیستم کی لس نبوده و با یک سوئیچ و انجین آن با کمک استارت الکتریکی روشن میشود.
کویر اس تی 3 مجهز به یک جعبه دنده دستی 6 سرعته است، حداکثر سرعتی بالغ بر 150 کیلومتر بر ساعت را برای این موتورها به همراه داشته است.
مراجعه به کامنت های کاربران در اینترنت متجه این موضوع خواهید شد که اکثرا از شتاب پایین آن گله دارند.
حجم باک ۱۲ آن لیتر است و با توجه به حجم انجین و مصرف بالایی که دارد کمی این باک بنزین برایش کوچک بنظر میرسد و مجبورید به پمپ بزنین زودتر سر بزنید.
این موتور از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب استفاده میکند که با برخورداری از سیستم تعلیق تلسکوپی جلو و همچنین سیستم تعلیق کمک فنر تکی عقب، عملکرد نسبتا قابل قبولی را در شرایط مختلف برای راکب به همراه خواهد داشت. البته ضعف سیستم تعلیق جلو در دست اندازها بقدری است که راکب آنرا کمی خسته میکند.
اندازه تایر جلو ۱۷_۱۰۰/۸۰ و تایر عقب ۱۷_۱۳۰/۷۰ بوده و فاصله محورهای بین دو چرخ آن ۱۳۶۰ میلیمتر است. وزن ST3
۱۲۸.۴ کیلوگرم و ابعاد آن برابر با ۱۹۹۰ × ۷۴۵ × ۱۰۹۵ میلیمتر میباشد.
یکی از بزرگترین معایب ST3 نبود سیستم ترمز ترکیبی CBS یا سیستم ترمز ضد قفل ABS است.
امکانات و ویژگی ها کویر ST3
این موتور فقط دارای یک جک بقل بوده که مجهز به سنسور قطع کن میباشد که این بدان معنی است تا موتور روی جک است شما نمیتوانید آن را روشن کنید.
صفحه کیلومتر گرد شکل یا همان صفحه آمپرها دیجیتال آن با کمی تمایل به سمت راست نسبت به مرکز فرمان نصب شده حس متفاوت بودن به راکب میدهد و تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده را از جمله شماره دنده را نمایش میدهد و با یک دکمه تعبیه شده در زیر آن میتوانید تنظیمات ساعت و کیلومتر تعویض روغن را روی آن انجام دهید.
خصلت مهم دیگه این موتور که دقیقا با ظاهر کلاسیک آن همخوانی دارد استتفاده از رینگهای پرهای آن است که زیبایی خاص این موتور را دو چندان کرده است.
کویر موتور برای این موتور رنگهای سبز, کرمی, مشکی درنظر گرفته است.
مزایا کویر اس تی 3
- طراحی زیبا
- صدای اگزوز عالی
- سیستم تعلیق عقب مناسب
- ترمز دیسکی در هر دو چرخ
معایب کویر ST3 220
- مصرف بالا و حجم کم باک بنزین
- نداشتن ترمز ABS یا حتی CBS
- کیفیت پایین ساخت قطعات
- هزینه و استهلاک بالا با زیاد شدن کارکرد
- شتاب پایین
- سیستم تعلیق جلو نامناسب
جدول مشخصات فنی
انجین | یک سیلندر، 4 زمانه، هوا خنک |
حجم انجین | 223 سیسی |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری الکترونیک (EFI) |
توان | ۱۰.۰۳ کیلووات (۱۳.۶۴ اسب بخار) |
سوخت | بنزین |
حجم باک | 12 لیتر |
جعبه دنده | دستی، 6 دنده |
حداکثر سرعت | 150 کیلومتر بر ساعت |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
سیستم تعلیق | تلسکوپی |
آمپر | دیجیتال |
ویژگی ها | رینگهای پرهای و چراغ های ال ای دی، ظاهری جذاب و خیره کننده |
یک نمونه تریل داشتم دلتا همین انجین داشت زیاد تولید نشده موتور بلندتراز از فلات و مابقی تریل ها بود و سنگینتر همین انجین روش بود ولی کاربراتور .دقیقاا خوره بنزین هست ولی تریل هندل داشت این موتور حذف شده ولی از لحاظ قدرت و سرعت واقعا کولاک بود .اگر این همون انجین باشه که خیلی خیلی شبیه عالیه .خودم شاید یک دست دومش بخرم البته اگر همون انجین باشه وباید تحقیق کرد برای ما ۱۰۰ملیون کم پولی نیست کاکو
سلام آیا همه ی انجینهای کویر st3 خیلی داغ میشن یا فقط موتور من ایجوریه؟ممنونم کسی جواب بده
این موتور یک انجین بیشتر نداره و فرقی نمیکنه چ مدلیشو بخرید
این موتور نسبت به 220ccبودنش به اندازه ی آپاچی 180داشتم نیست،بعد موتور خیلی داغ میکنه که انگار پاهام کنار کوره آجرپزی قرار گرفته،خلاصه پولم حیف شد