با نزدیک شدن به روزهای آخر سال 1402 به جرات میتوان این سال را بهترین سال مونتاژکاران موتور سیکلت و وارد کنندگان آن از نظر نقدینگی و فروش دانست که اگر مدیران این شرکتها بتوانند با نگاهی به آینده این صنعت در کشور، با برنامه ریزی گامهای مهمی برای خودکفایی آن بردارند.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
رابطه مستقیم واردات با ارز و تحریمهای ظالمانه بر علیه کشور و مردم باعث شد برندهای مطرح و سازنده موتورسیکلت در دنیا مثل خودروسازان ایران را ترک و قراردادهایشان را کنسل کنند و این کالای ارزان تبدیل به یک کالای لوکس و گران شود.
چینیهای پیشتاز
چینیهایی که این بازار خالی از رقبای درجه یک را بهترین فرصت در بهترین شکل برای آزمایش و خطای محصولاتشان میدیدند به سرعت با شرکتهای این صنعت وارد مذاکره شدند. امروزه به جرات میتوانیم بگوییم 90 درصد واردات این وسیله نقلیه از کشور چین بوده به صورتی که پر کردن فاصله ایجاد شده و چند برابری توسط دیگر کشورها دیگر قابل جبران توسط آنها نخواهد بود.
سازندگان یا بهتر بگوییم مونتاژ کاران ایرانی هم هر روز وابستگی بیشتری به آنها پیدا میکنند بطوری که در بهترین حالت این چینیهای زرنگ حتی اجازه فکر کردن و خودکفایی را با پایین آوردن قیمت تمام شده محصولاتشان از چین تا نمایندگی فروش مونتاژ کاران در ایران به مدیران ایرانی نمیدهند. در مقابل با خروج ارزی که باید در راه ساخت و اعتلای صنعت کشور هزینه شود صرف وسایل نقلیهی بی کیفیتی میشود که نهایتا بعد از 3 سال دیگر قابل استفاده نخواهند بود.
نوک این پیکان این اتهام هم به سمت بازاریابان و کارشناسان فروش این محصولات بوده که آنها را با اسم ایتالیایی به مردم میفروشند ولی در اصل همه چینی است. برند بنلی که تحت مالکیت Qianjiang چین است بهترین مثال خواهد بود که محصولاتش را هم کویر موتور و هم نیکران موتور در کشور میفروشند.
مقاله مرتبط: داستان شرکت بنلی از پسارو ایتالیا تا مالکین چینی
برند Qianjiang که خودش زیر مجموعه کمپانی جیلی است در حال حاضر محصولاتش را با 4 برند زیر عرضه میکند:
- QJMotor
- Benelli
- KSR Moto
- Keeway
وسپای ایتالیایی یا وسپای هندی / هوندای ژاپنی یا هوندای هندی!؟
از آنجایی که اروپاییها همواره تجارت خود را با دنیا در اولویت بیشتری با کشورمان قرار دادهاند پس از بیشتر شدن تحریمها همانند خودروسازان از کشور خارج و این بازار را به رقبای دیگر واگذار کردند.
با توجه به اسناد و مدارکی که به دستمان در پایگاه خبری و تحلیلی پلاس موتو رسیده همه برندهای معتبری نظیر وسپا و هوندا که در کشور به اسم ایتالیایی و ژاپنی با قیمتهای سرسام آوری بفروش میرسند از تولیدات این برندها برای عرضه اختصاصی در بازار کشور هند بوده و این مدلها را در دیگر نقاط دنیا نمیبینید.
پر واضح است که با توجه به شرایط کنونی، هیچ نظارت مشخصی بر روی بازار موتورسیکلت و البته مونتاژ کاران این صنعت از روی وزارت صمت وجود نداشته و یا اگر هست، معلوم نیست این نظارت به چه حدی است که هیچ کس، متوجه هیچ تغییری در روند غلط و واردات نادرست موتورسیکلت در ایران نمیشود.
اگر تنها 1 درصد از نظارتی که بر روی بازار خودرو وجود دارد بر روی حوزه موتورسیکلت نیز وجود داشته باشد، میتوان امید داشت که پس از چندین سال، حداقل موتورسیکلتهای بی نام و نشانی که در کارخانه های داخلی مونتاژ میشوند از برندهای معتبر بازار بوده و امنیت و سلامت موتورسواران و خریداران کشورمان نیز تامین شود.
یعنی پی سی ایکس جدیدا جز همیناست!؟ یا نه واقعا تایلند و اندونزیه؟