اگر به دنیای موتورسیکلتها علاقه داشته باشید حتما میدانید که کمپانیهای مختلف سعی دارند با ارائه فناوریها و تکنولوژیهای جدید توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و انقلابی در صنعت موتور سیکلت ایجاد کنند.
برای مثال در دهه 1950، چندین سیستم ترمز جدید راهاندازی شده بود، سه دهه بعد، شاهد اولین سیستم ABS در BMW K100 بودیم. سپس در اواخر دهه 2000، اولین IMU در دوکاتی 1098 به کار رفت.
تمامی این ویژگیهای نوآورانه میتواند تعامل انسان با موتور را افزایش دهند و تجربهای راحت و ایمن را به ارمغان بیاورند. بنابراین، جدیدترین تکنولوژیها تاثیر گستردهای در دنیای موتورسیکلتها میگذارند.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
بنابراین، آمار تصادفات کاهش مییابد، ایمنی بیشتر خواهد شد و طی کردن مسیرهای طولانی دیگر کار سختی نخواهد بود. پس بیایید با جدیدترین نوآوریهایی که دنیای موتورسیکلتها را تحت تاثیر قرار دادهاند آشنا شویم.
دسترسی سریع
سیستم غیرفعالسازی سیلندر
پیشرانههایی که با آرایش V شکل ساختهاند، با مشکل مدیریت حرارت روبرو هستند. از آنجایی که جریان هوای مستقیمی وجود ندارد، گرمای انجین در قسمت پشتی باقی میماند، در نتیجه سیلندرهای عقب بسیار گرم خواهند شد.
این امر علاوه بر اینکه روی دستگاه تاثیر منفی میگذارد، میتواند موجب گرمتر شدن بدن راکب شود. سازندگان برای حل این مشکل، سیستم غیرفعال کردن سیلندر در موتورهای V2/V4 را توصیه کردهاند. سیستم مدیریت دمای انجین در سال 2008 توسط هارلی دیویدسون معرفی شد.
سپس سال 2018 نمونه دیگری از آن رونمایی و در بسیاری از محصولات از جمله موتورسیکلتهای مجهز به پیشرانه V4 دوکاتی به کار گرفته شد. این قابلیت میتواند سیلندرهای عقب را غیرفعال کند تا گرما مدیریت شود.
برای مثال، هنگامی که یک پیشرانه 1158 سی سی به این سیستم مجهز شده باشد، میتواند به یک انجین دوقلو موازی 579 سی سی تبدیل شود. برخی از موتورسیکلتها از این سیستم استفاده میکنند که عبارتند از:
- Indian FTR 1200
- Indian Chief, Springfield, Chieftain, and Roadmaster
- Ducati Multistrada V4 Rally
- Ducati Diavel V4
- Ducati Panigale V4
- Harley-Davidson Low Rider
- Harley-Davidson Road Glide
باتریهای لیتیوم یونی
موتورسیکلتهای برقی با محبوبیت بالایی روبرو هستند ولی مشکلات زیادی نیز در این راه وجود دارد که از جمله آنها میتوانیم به برد و وزن محصولات اشاره کنیم. از آنجایی که باتریهای بزرگی در موتورسیکلتهای برقی به کار رفتهاند، وزن آنها زیاد است.
همچنین میزان برد محصولات برقی به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت. سازندگان برای حل تمام مشکلات مذکور، باتریهای لیتیوم یونی را توصیه میکنند. این باتریها نسبت به مدلهای معمولی مزایای بیشتری دارند و میتوانند با وزن کمتر، برد زیاد، شارژ سریعتر و عمر طولانیتر عملکرد موتورسیکلت را افزایش دهند.
تمامی موارد بالا از جمله عواملی هستند که موجب شدهاند تا سازندگان موتورسیکلتهای برقی به استفاده از باتریهای لیتیوم یونی روی بیاورند. برای مثال در پایین مشخصات بیامو CE 04 2024 و باتری آن را بررسی خواهیم کرد.
مشخصات بیامو CE 04 2024
نوع انجین | پیشرانه مغناطیس دائمی مجهز به مایع خنککننده |
حداکثر قدرت | 42 اسب بخار در 4900 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 45.7 پوند فوت در 1500 دور در دقیقه |
باتری | ذخیرهسازی کششی با فناوری ولتاژ بالا، 8.9 کیلووات ساعت به همراه 148 ولت ولتاژ باتری |
حداکثر سرعت | 75 مایل در ساعت (به صورت الکترونیکی محدود) |
شتاب (0 تا 31.1 مایل در ساعت) | 2.6 ثانیه |
برد تخمینی | 80 مایل |
زمان شارژ استاندارد | تقریبا 4 ساعت و 20 دقیقه |
پیشرانه هیبریدی و هیدروژنی
شاید گمان کنید موتورسیکلتهای برقی برای نجات محیطزیست گزینههای مناسبی هستند ولی باید گفت که فرآیند تولید باتری این محصولات با محیط زیست سازگار نیست و علاقمندان همچنان منتظر موتورسیکلتهای الکتریکی دوربرد با کارایی بهتر هستند.
حالا باید گفت که این رویا دارد به حقیقت میپیوندد، چرا که بسیاری از سازندگان در تلاشند تا پیشرانههای جایگزین از جمله هیبریدی و هیدروژنی را توسعه ببخشند. عملکرد مدل هیدروژنی شبیه نسخههای گازسوز است ولی مزیتهای فراوانتری دارد.
پیشرانه هیبریدی نیز اکنون در حال توسعه قرار گرفته تا بتواند در آینده انتخابی مناسب باشد و علاوه بر پاکی محیطزیست، قدرتی مشابه موتورسیکلتهای با وزن متوسط تولید کند.
مشخصات پیشرانه هیبریدی کاوازاکی نینجا 7
نوع انجین | پیشرانه جایگزین 451 سی سی مغناطیس دائمی مجهز به مایع خنککننده |
حداکثر قدرت | 68.5 اسب بخار در 10500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 44.6 پوند فوت در 2500 دور در دقیقه |
باتری | 48 ولتی از نوع لیتیوم یونی |
وزن | 500 پوند |
اتصالات بلوتوثی
بدون شک همه افراد دوست دارند در مسافتهای طولانی به موسیقی گوش دهند. به لطف اتصالات بلوتوثی، اکنون امکان موسیقی گوش کردن یا برقراری تماس در بسیاری از موتورسیکلتهای جدید وجود دارد.
این امر موجب میشود که سواری به امری لذتبخش تبدیل شود. شما میتوانید با بلوتوث به قابلیتهای پایین دست پیدا کنید:
- موسیقی و کنترل صدا
- دسترسی به کنترلهای داشبورد
- برقراری یا قطع تماس
- خواندن پیامهای متنی در حال حرکت
- دسترسی به هشدارهای هواشناسی
نقشهای کامل از مسیر
به لطف نمایشگرهای TFT، تغییرات زیادی در صنعت موتورسیکلت به وجود آمد ولی هنوز هم این تغییرات به طور کامل نیازهای راکبان را برآورده نمیکنند و با عیبهایی روبرو هستند.
بر همین اساس، قابلیت جدیدی به نام ناوبری کامل از طریق نقشه ارائه شده تا علاوه بر بررسی شرایط ترافیکی، لوکیشن خود را روی نقشه بیابید و از دیگر قابلیتهای مهم آن نیز استفاده کنید.
زمانبندی متغیر سوپاپ
پیشرانههای احتراق داخلی در گذشته با مشکلات زیادی روبرو بودند ولی حالا مهندسان با بررسی راههای مختلفی، به قابلیت سوپاپ با زمانبندی متغیر رسیدهاند.
این سیستم میتواند با توجه به عملکرد، زمانبندی یک سوپاپ را تنظیم کند. در نتیجه، شاهد کاهش انتشار آلودگیهای محیطی و افزایش عملکرد شارژدهی خواهیم بود.
برخی از محصولاتی که به سیستم سوپاپ با زمانبندی متغیر مجهز شدهاند، شامل موارد زیر میشوند:
- BMW R 1300 GS (ShiftCam)
- Suzuki GSX-R1000
- Ducati XDiavel (DVT)
- Honda VFR800 VTEC
- Yamaha R15 (not a US model)
سیستم تعلیق نیمه فعال
این سیستم تاکنون در تعداد محدودی از موتورسیکلتهای پرمیوم به کار رفته بود ولی حالا میبینیم که در موتورسیکلتهای معمولیتر نیز حاضر میشود. فناوری تعلیق نیمه فعال میتواند با دریافت دادههایی از ضربهگیری، سرعت، موقعیت دنده، دریچه گاز و غیره را تنظیم کند.
بنابراین، این سیستم تعلیق کنترل بیشتری را فراهم میکند و میتواند قابلیتی بسیار کاربردی باشد. موتورسیکلتهایی که به سیستم تعلیق نیمه فعال مجهز شدهاند عبارتند از:
- KTM 1290 Super Duke EVO
- Ducati Multistrada V2 and V4
- KTM 1290 Super Adventure S
- Ducati Panigale V4
- Triumph Speed Triple RR
سیستمهای کمکی با استفاده از رادار
موتورسیکلتهایی که به سیستم رادار مجهز شدهاند، محبوبیت فراوانی دارند، چرا که سیستمهای کمکی زیادی را ارائه میکنند و دارای قابلیتهایی همچون تشخیص نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد و ترمز اضطراری هستند.
تمامی این فناوریها تاثیر مثبتی روی تجربه سواری داشته و امنیت موتور سواری را افزایش میدهد. سیستم رادار به اندازه فناوری خودران خودروهای مختلف قابل اطمینان است.
مدلهایی که به سیستم رادار مجهز شدهاند:
- Yamaha Tracer 9 GT+
- CFMoto 800MT
- Ducati Multistrada V4
- KTM 1290 Super Adventure S
- BMW R 1300 GS
جلیقه و ژاکت دارای کیسه هوا
با گذر از فناوریهای جدید، به ژاکت و جلیقه مجهز به کیسه هوا در موتورسیکلتها میرسیم که با استفاده از سنسورهای مختلف، از بروز حوادث شدید جلوگیری میکنند. این لباسها میتوانند در هنگام بروز سانحهای، در عرض نیم ثانیه باز شوند و از کمر، شانه، گردن و سینه راکب محافظت کنند.
برای مثال، کمپانی Alpinestars ادعا میکند که کیسه هوای این شرکت میتواند با استفاده از هفت حسگر تنها در هشت میلیثانیه باز شود. البته پوشیدن این لباسها کمی آزاردهنده هستند و برای خریداری آنها نیز باید هزینه بالایی پرداخت کنید.
معرفی برخی از لباسها و جلیقههای دارای ایربگ
- Dainese Smart Jacket Hi Vis
- Alpinestars Tech Air 3, 5 and 10
- Dainese Misano 2 D-Air Race Suit
- Klim AI-1
- Helite Turtle 2 Airbag Vest
سیستم IMU
اولین سیستم اندازهگیری اینرسی (IMU) در سال 2007 در دوکاتی 1098 معرفی شد. این قابلیت در آن زمان تنها یک سیستم کنترل کشش بود، اما حالا تغییرات زیادی در آن به وجود آمده که موجب پیشرفت گستردهتر آن شده است.
با توجه به قیمت اقتصادی این فناوری، اکنون سازندگان قادرند در موتورسیکلتهای زیر 400 سیسی مانند KTM 390 Adventure نیز از این سیستم استفاده کنند. سیستم IMU میتواند ویژگیهای ایمنی مختلف مانند سیستم ترمز ABS، کنترل پایداری، کنترل چرخها و غیره را کنترل کند.