بیش از بیست سال است که واردات موتورسیکلتهای دو زمانه به کشورمان ممنوع است و این موتورها به دلیل آلایندگی بالا پلاک نمیشوند. این در حالی است که پیشرانههای دو زمانه به دلیل نسبت قدرت به وزن بالاتر نسبت به موتورهای چهار زمانه و همینطور قطعات متحرک کمتر که وزن کمتر و قیمت ارزانتر را به دنبال دارد، همچنان در وسایلی مثل موتورسیکلتهای اندرو (موتورهای آفرود مسابقهای) استفاده میشوند.
به دلیل ممنوعیت واردات قانونی این موتورسیکلتها به کشورمان، موتورهای دو زمانه بهصورت غیرقانونی وارد میشدند و فاقد سند بودند. به همین دلیل، علاقهمندان به این سبک موتورسیکلتها نمیتوانستند با خیال راحت اقدام به خرید آنها کنند. حال اما پس از حدود بیست سال، سرانجام این ممنوعیت برداشته شده و این اتفاق با واردات موتورسیکلت جذاب KTM 6Days 250 رقم خورده است. این موتورسیکلت کلاس اندرو بهصورت قانونی وارد کشور شده و سند خواهد داشت.
این موتورسیکلت به یک پیشرانه تک سیلندر 250 سیسی دو زمانه مجهز است که نزدیک به 50 اسب بخار قدرت و 40.8 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. از سوی دیگر، وزن این موتورسیکلت با مایعات تنها 107 کیلوگرم است که این ویژگی در کنار قدرت قابلتوجه پیشرانه، نشان از یک موتورسیکلت بسیار چموش دارد. یکی از مهمترین ویژگیهای پیشرانه دو زمانه KTM که آن را از رقبای ژاپنی متمایز میکند، برخورداری از سیستم سوخترسانی انژکتوری است. علاوه بر این، در این پیشرانه روغن توسط اویل پمپ با نسبت بسیار دقیقی با بنزین ترکیب میشود.
این ویژگیها باعث کاهش آلایندگی پیشرانه شده تا جایی که این موتورسیکلت کیتیام موفق به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو 5 پلاس شده است. این یعنی آلایندگی 6Days بسیار پایین خواهد بود و دیگر خبری از آلودگی بالای موتورهای دو زمانه قدیمی و مشکلاتی مثل خامسوزی و روغنسوزی نخواهد بود. این در حالی است که یکی از رقبای اصلی این موتورسیکلت اتریشی یعنی یاماها YZX همچنان از کاربراتور استفاده میکند. همین ویژگیهای پیشرانه دو زمانه کیتیام، موتورسیکلت 6Days را در کلاس اندرو به یکی از جدیترین و خطرناکترین رقبای موتورهای ژاپنی تبدیل کرده است.
قیمت جهانی موتورسیکلت KTM 6Days حدود 10 هزار دلار است که رقم بالایی بهحساب میآید ولی این اساساً یک موتور مسابقهای است که آماده حضور در مسابقات مختلف اندرو خواهد بود.