با توجه به آلودگی هوای شهرهای ایران و نقش موتورسیکلتهای قدیمی و کاربراتوری در افزایش آن، شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور تصمیم به تخصیص بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از تولید و خرید موتورسیکلتهای برقی گرفته است.
این بودجه از منابع صندوق توسعه ملی و با هدف کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندههای جوی به شرکتهای تولیدکننده و خریداران موتورسیکلتهای برقی اختصاص داده خواهد شد.
همچنین مقرر شده تا از این بودجه برای تامین زیرساختهای لازم مانند احداث ایستگاههای شارژ موتورسیکلت برقی و تعمیر و نگهداری موتورسیکلتهای آنها استفاده شود.
این طرح با همکاری وزارتخانههای صنعت معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، ورزش و جوانان، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای، سازمان محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه، شورای شهر تهران و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط پیگیری خواهد شد.
با اجرای این طرح انتظار میرود که تعداد موتورسیکلتهای برقی در کشور افزایش یابد و در عین حال مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانهای کاهش یابد.
این اقدام میتواند گام مهمی در راستای توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست باشد.
چالش این طرح – باتری الکترونیکی
اما چالش اصلی این طرح در زمینه تکنولوژی، تامین و تولید باطری الکتریکی در کشور است.
باتریهای الکتریکی قطعهای حساس و پیچیده هستند که نقش مهمی در عملکرد، کارآمدی، هزینه و امنیت این وسیله برقی دارد.
با وجود پیشرفتهای حاصل شده در کشور در حال حاضر توانایی تولید باتریهای الکتریکی با کیفیت و استاندارد بالا صنعتی نشده و این قطعه بیشتر از واردات تامین میشود.
این وابستگی و البته نرخ ارز موجب افزایش قیمت نهایی محصول، کاهش رقابتپذیری بازار، محدودیت در تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش آنها میشود.
علاوه بر این، باتریهای الکتریکی نیاز به زیرساختهای خاصی مانند ایستگاههای شارژ، سامانههای بازیافت و دورریز امن دارند که امید است با اجرا و تخصیص بودجه مربوطه در کشور این امر رشد مثبتی داشته باشد.
بنابراین، لازم است که دولت و سازمانهای مربوطه حمایت قویتری از تحقیق و توسعه، نوآوری و فناوری در زمینه تولید باطری الکتریکی انجام دهند و همچنین با اعطای تسهیلات، تشویقات و تعرفههای مناسب، شرایط را برای رشد صنعت باطری الکتریکی در کشور فراهم کنند.