محصولات شرکت بنلی که توسط نیکران موتور راهی بازار کشورمان شدند، به لطف طراحی جذاب، قیمت مناسب و پیشینه ایتالیایی، توانستند نظر خریداران را جلب کنند و به همین دلیل، نیکران موتور به تنوع مدلهای بنلی در ایران افزود. یکی از جدیدترین موتورهای بنلی که این شرکت به ایران آورده، Benelli Panarea 125 – اسکوتر پانارئا 125 است که حدود یک سال پیش به بازار عرضه شد.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
هرچند این اولین اسکوتر بنلی در ایران نیست و نیکران موتور قبلاً مدلهایی مثل VZ125 را هم به بازار کشورمان فرستاده بود اما پانارئا 125 حضور بنلی را در بخش اسکوترهای بازار ایران جدیتر و پررنگتر کرده است. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات این موتورسیکلت خواهیم پرداخت.
طراحی اسکوتر بنلی پانارئا 125
در طراحی اسکوترها معمولاً دو سبک مختلف را میبینیم. سبک اول در مدلهایی مثل هوندا کلیک با خطوط شارپ دیده میشود که نمایی مدرن و تهاجمی دارد درحالیکه سبک دوم با خطوط نرم و دایرهای، ظاهری کلاسیک را به نمایش میگذارد.
سردمدار این سبک از طراحی در اسکوترها مدلها وسپا هستند و بنلی پانارئا 125 هم از همین سبک طراحی استفاده میکند.
البته بنلی با ریزهکاریهای هوشمندانهای سعی کرده اسکوتر خود را از مدلهای کلاسیک معمول بازار متمایز کند. یکی از این ویژگیها، چراغ ششضلعی جلو با قاب استیل است که آینههایی با فرم خاطرهانگیز دایرهای هم آن را همراهی میکنند.
پانل جلو طراحی سادهای دارد و صرفاً دیلایتها و ورودی هوا روی آن به چشم میخورد. در قسمت جانبی، شاسی به شکل هوشمندانهای به زیر رکاب حرکت کرده و محل قرارگیری پیشرانه هم از هماهنگی مناسبی با بدنه اسکوتر برخوردار است.
یکی از ویژگیهای جالبی که در این قسمت جلبتوجه میکند، اگزوز است که با اندازه بزرگ و کاور کرومی، شبیه موتورسیکلتهای اسپرت به نظر میرسد. دستگیره زیبایی که برای سرنشین عقب تعبیه شده و چراغ مستطیلی عقب که با یک نوار LED تزئین شده است هم از ویژگیهای نمای عقبی ابن اسکوتر هستند که نمای جالبی را ایجاد کردهاند.
مقابل راکب صفحه آمپری ترکیبی از سرعتسنج آنالوگ دایرهای در پایین و نمایشگر دیجیتالی کوچکی در بالا به چشم میخورد که نورپردازی مدرنی دارد و اطلاعاتی مثل میزان سوخت، ساعت و… را به نمایش درمیآورد.
مثل بسیاری از اسکوترها، فضای جلوی پای راکب کاملاً باز است و باک سوخت زیر زین تعبیه شده است. در این قسمت فضای زیر صندلی و محفظههای داشبورد دسترسی خوبی برای راکب به همراه میآورد.
مشخصات فنی پانارئا 125
پانارئا 125 از یک پیشرانه 124 سیسی تک سیلندر هوا خنک چهارزمانه استفاده میکند که درواقع همان پیشرانه آشنای PN125 بنلی است.
این پیشرانه با نسبت تراکم 9 به یک، 8.5 اسب بخار قدرت و 9 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که برای یک اسکوتر شهری با وزن 107 کیلوگرم کافی خواهد بود. سیستم سوخترسانی این پیشرانه از نوع انژکتوری است که توسط ECU کنترل میشود. همچنین احتراق به شیوه مدرن EFI انجام میشود که هم بهرهوری پیشرانه را افزایش میدهد و هم مصرف سوخت را پایین میآورد. سیستم روانکاری پیشرانه از نوع پاشش پرفشار روغن است و استارت آنهم هندلی و هم برقی خواهد بود.
انتقال نیروی پیشرانه به چرخ عقب توسط یک گیربکس CVT و از طریق تسمه صورت میگیرد که عملکرد نرم و روانی دارد. باک این اسکوتر 4.6 لیتر ظرفیت دارد که با توجه به حجم و قدرت پیشرانه کافی خواهد بود.
حداکثر سرعت پانارئا 90 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و وظیفه متوقف کردن آن بر عهده ترمزهای دیسکی در جلو و کاسهای در عقب است. این اسکوتر 1,820 میلیمتر طول، 690 میلیمتر عرض و 1,090 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 1,270 میلیمتر است. لاستیکها نیز در جلو 90 و در عقب 120 هستند که روی رینگهای 12 اینچی قرار میگیرند.
سواری و رانندگی Benelli Panarea 125
مهمترین موضوع در اسکوترها راحتی راکب است زیرا این موتورها قرار است سواری آرام و بیدغدغهای را در ترددهای شهری فراهم کنند و همین موضوع در پانارئا 125 بهخوبی موردتوجه قرار گرفته است. هرچند شاید نتوان این بنلی را با اسکوترهای شرکت افسانهای وسپا مقایسه کرد اما پانارئا از لحاظ ارگونومی فوقالعاده است.
حالت قرارگیری پشت فرمان درست مانند نشستن معمولی پشت میز است. به دلیل عرض کم بدنه اسکوتر، مانور دهی در ترافیک و حرکت در لابهلای خودروها بهراحتی انجام میشود و این قدرت مانور را میتوان در سرعتهای به نسبت بالا هم تجربه کرد. عملکرد سیستم ترمز دقیق است اما در روزهای گرم و در صورت استفاده مکرر، به دلیل داغ شدن دیسک، کمی از توان آن کاسته میشود.
سیستم فنربندی پانارئا هم برای خیابانهای شهر بیش از حد نرم است و سرعتگیرها و دستاندازها میتواند تا حدودی گیجی فرمان را به دنبال داشته باشد. ارتفاع پایین پانارئا هم میتوان یک مزیت و هم ایراد باشد زیرا موتور در هنگام ترمزهای ناگهانی و پیچیدن در سرعتهای بالا پایداری خوبی دارد اما از سوی دیگر، درصورتیکه یک سرنشین پشت سر راکب قرار بگیرد، برخورد سینی با کف زمین بهخصوص در دستاندازها، اجتنابناپذیر خواهد بود.
از لحاظ شتاب گیری باید پانارئا 125 را با توجه به کلاس و پیشرانهاش قضاوت کرد. این یعنی اصلاً نباید انتظار شتاب چشمگیری را داشت زیرا نه ساختار آیرودینامیک و نه گیربکس CVT آن اجازه چنین کاری را نمیدهند.
قیمت و جمعبندی
در هنگام نگارش این مطلب یعنی شهریور 1402، قیمت بنلی پانارئا از سوی نیکران موتور 115 میلیون تومان اعلام شده است که با توجه به مشخصات آن رقم نسبتاً مناسبی به نظر میرسد اما این اسکوتر در بازار کشورمان بدون رقیب نیست و مدلهایی مثل گلکسی SR200 را مقابل خود میبینید.
همچنین با بودجهای کمتر هم میتوان سراغ کویر S2 طرح کلیک رفت ولی قطعاً بنلی پانارئا 125 به لطف طراحی جذاب و کیفیت مناسب، در برابر رقبا حرفهای برای گفتن خواهد داشت.
نقاط قوت Benelli Panarea 125
- برند خوشنام
- کیفیت مناسب
- طراحی جالب
- چابکی و قدرت مانور بالا
- سواری راحت
نقاط ضعف پانارئا 125
- کاهش توان ترمزها
- نرمی بیش از حد تعلیق
- ارتفاع پایین
جدول مشخصات فنی اسکوتر بنلی پانارئا 125
عنوان | Benelli Panarea 125 |
---|---|
پیشرانه | تک سیلندر |
حجم موتور | 124 سیسی |
قدرت | 8.5 اسب بخار |
گشتاور | 9 نیوتن متر |
نسبت تراکم | 9 به یک |
سوخترسانی | انژکتوری |
سیستم خنککننده | هوا خنک |
گیربکس | اتوماتیک CVT |
نوع انتقال نیرو | تسمه |
حداکثر سرعت | 90 کیلومتر بر ساعت |
طول | 1,820 میلیمتر |
عرض | 690 میلیمتر |
ارتفاع | 1,090 میلیمتر |
وزن خالص | 103 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 4.6 لیتر |
قیمت | 115 میلیون تومان |