TVS یکی از شرکتهای موتورسیکلتسازی بزرگ هند محسوب میشود. این شرکت سومین موتورسیکلتساز بزرگ هند است و صادرات زیادی به کشورهای مختلف دارد. یکی از محصولات این شرکت هندی، آپاچی نام دارد که در نسخههای مختلفی تولید میشود. در کشورمان، شرکت نیرو موتور اقدام به عرضه محصولات TVS میکرد. این شرکت از اواخر سال 1396، مدل آپاچی 200 را بهعنوان جایگزینی برای آپاچی 180 به ایران آورد. این موتورسیکلت که رقیبی برای دیگر موتورسیکلت هندی بازار ایران یعنی باجاج 200 محسوب میشد، فروش مناسبی را در کشورمان تجربه کرد. به دلیل تحریمها، نیرو موتور نتوانست آپاچی 200 را برای مدت زیادی در ایران عرضه کند و در سال 1398 مونتاژ آن در ایران خاتمه یافت.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
بااینحال، به نظر میرسد نیرو موتور مدتی است که عرضه آپاچی 200 را در کشورمان فراهم کرده زیرا نسخه جدید این موتور را بنام Apache RTR 200 4V در بازار کشورمان عرضه کرده است. آپاچی 200 اولین بار در سال 2016 روی خط تولید TVS رفت و تا سال 2018 بدون تغییر تولید شد. سپس شرکت هندی با ایجاد تغییرات و بهروزرسانیهای نهچندان بزرگی، نسخه جدید آن را به بازار فرستاد و این همان نسخهای است که نیرو موتور راهی بازار کرده و با نام آپاچی 200 نیو فیس (Apache RTR 200 4V) شناخته میشود. در ادامه به بررسی این موتورسیکلت خواهیم پرداخت.
طراحی موتورسیکلت Apache RTR 200 4V
آپاچی 200 نیو فیس در نگاه اول موتورسیکلتی تهاجمی و چشمگیر به نظر میرسد که نظرها را به خود جلب میکند. البته این موتورسیکلت نسبت به نسخه قبلی تغییرات ظاهری بزرگی را تجربه نکرده است اما این موضوع خیلی مهم نخواهد بود زیرا حتی همان نسخه قبلی آپاچی 200 هم هنوز جذاب به نظر میرسد. کاسهچراغ جلو به شکلی تندوتیز طراحی شده و از گرافیک داخلی لامپهای LED بومرنگی بهره میبرد. کمکهای تلسکوپی طلاییرنگ و دیسک ترمز گلبرگی هم تکمیلکننده ویژگیهای طراحی قابلتوجه نمای جلوی موتورسیکلت هستند.
در قسمت جانبی هم فلاپهای تیز و شارپی به چشم میخورند که بر حال و هوای تهاجمی و خشن موتور افزودهاند. باک موتور به شکلی زیبا و برجسته طراحی شده و حروف RTR روی آن نقش بسته که مخفف Racing Throttle Response است و نام این سری از موتورهای آپاچی محسوب میشود. رینگهای این موتور که طراحی جذابی دارند، 17 اینچی بوده و در جلو با لاستیک 90 و در عقب با 130 پوشیده شدهاند. اگزوز جذاب با قابی منحصربهفرد، چراغهای بیرنگ عقب و طراحی جالب گلگیر عقب هم از دیگر ویژگیهای ظاهری آپاچی 200 هستند.
مقابل راکب صفحه آمپر نسبتاً کوچک تمام دیجیتالی قرار گرفته است که اطلاعات کاملی مثل سرعت، دور موتور، آمپر بنزین و… را به نمایش درمیآورد. ارگونومی طراحی زین و فرمان موتورسیکلت خوب است و راکب کاملاً راحت خواهد بود. برای ترکنشین هم زین مناسبی طراحی شده و دستگیره پشت زین هم از طراحی جالبی برخوردار است. تنها مشکل در این قسمت، سفت بودن زین است که در سواریهای طولانی میتواند آزاردهنده باشد. این موتورسیکلت هندی 2,020 میلیمتر طول، 790 میلیمتر عرض و 1,050 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 1,353 میلیمتر است.
مشخصات فنی آپاچی 200 نیو فیس
آپاچی 200 از یک پیشرانه 198 سیسی تک سیلندر چهارزمانه روغن خنک چهار سوپاپ استفاده میکند که نزدیک به 21 اسب بخار قدرت در 9 هزار rpm و 17.2 نیوتن متر گشتاور در 7,500 rpm تولید میکند. استارت این پیشرانه از نوع برقی است و انتقال نیروی آن از طبق یک گیربکس پنج سرعته دستی و زنجیر صورت میگیرد. البته یکی از مشکلات آپاچی 200 همین زنجیر است که کیفیت نسبتاً پایینی داشته و به صدا میافتد. علاوه بر این، نسبت تراکم 9.7 پیشرانه آپاچی هم پایین است. به همین دلیل، انتظار شتاب خیلی بالایی نباید از این موتور داشت و طبق اعلام سازنده، حدود 12 ثانیه طول میکشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. بااینحال، به لطف همین تراکم پایین، آپاچی 200 نیازی به بنزین سوپر و اکتان بنزین نخواهد داشت و استهلاک پایین دارد. علاوه بر این، این موتورسیکلت در بین نمونههای 200 سیسی از صدای اگزوز جذابی برخوردار است. باک این موتورسیکلت 12 لیتر ظرفیت دارد و مصرف سوخت حدود 2.1 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.
سواری و رانندگی موتورسیکلت با آپاچی 200 نیو فیس
این موتورسیکلت 140 کیلوگرم وزن دارد که وزن سنگینی بهحساب میآید. عملکرد استارت بسیار نرم بوده و موتورسیکلت به لطف برخورداری از ۴ سوپاپ به نرمی شروع به کار میکند. سیستم کلاچ نیز از نوع روغنی و اهرم سیمی است که موجب عملکرد نرم مجموعه کلاچ میشود. علاوه بر این، آپاچی 200 از سواری نرمی هم برخوردار است و هندلینگ مناسبی را در سطح شهر فراهم میکند ولی کندی شتاب که در بالا ذکر شد میتواند هنگام سبقتگیری آزاردهنده باشد و حس تنبلی به راکب میدهد. کمکفنرهای موتورسیکلت در جلو از نوع تلسکوپی معمولی و در عقب تک کمکفنر مرکزی هستند که بهخوبی ضربههای ناشی از دستاندازها را جذب میکنند.
سیستم ترمز آپاچی 200 از دیسک 270 میلیمتری در جلو و 240 میلیمتری در عقب تشکیل شده است که قدرت توقف مناسبی را فراهم میکند ولی خبر از ABS در نمونههای بازار ایران نیست. سیستم خنککننده روغنی پیشرانه این موتورسیکلت هرچند کارایی سیستمهای آب خنک را ندارد اما در نوع خود عملکرد خوبی خواهد داشت. هنگام سواری با آپاچی 200 لرزش زیادی احساس نخواهید کرد اما با عبور دور موتور از 6,500 rpm لرزش زیاد خواهد شد. حداکثر سرعت این موتورسیکلت هم حدود 130 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
قیمت و جمعبندی
هنگام نگارش این مطلب در اسفند 1402، قیمت آپاچی 200 نیو فیس حدود 215 میلیون تومان است که رقم بالایی بهحساب میآید و رقبای زیادی را در برابر آن قرار میدهد. به همین دلیل، هرچند آپاچی 200 از ویژگیهای مثبتی برخوردار است اما معایب خاص خود را هم دارد که در بالا ذکر شد و درنتیجه با چنین مبلغی شاید بتوان گزینههایی بهتر از این پیدا کرد.
جدول مشخصات فنی موتورسیکلت آپاچی 200 نیو فیس
موتورسیکلت | آپاچی RTR 200 نیوفیس |
---|---|
پیشرانه | تک سیلندر چهار سوپاپ |
حجم موتور | 200 سیسی |
قدرت | 20.8 اسب بخار |
گشتاور | 17.2 نیوتن متر |
سوخترسانی | انژکتوری |
سیستم خنککننده | روغن خنک |
گیربکس | 5 سرعته دستی |
نوع انتقال نیرو | زنجیر |
طول | 2,020 میلیمتر |
عرض | 790 میلیمتر |
ارتفاع | 1,050 میلیمتر |
فاصله محوری | 1,353 میلیمتر |
وزن خالص | 152 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 2.1 لیتر |
ظرفیت باک | 12 لیتر |
قیمتش خیلی بالاست نمیصرفه واسه یه چراغ جلو که عوض کردن ۲۱۵ میلیون هزینه کنی کلا نیرو موتور تو قیمت گذاری اشتباه میکنه بعد میشه موتور سوخته و تو دست مونده نهایت قیمتش ۱۶۰ تومان منطقی بوده
کاملا درسته. یه دکمه لایک بزارید واسه نظرا…
مرسی عه
به شخصه عاشق NS200 هستم و به نظرم تو بازار رو دست نداره از همه لحاظ منتها حیق که قیمتش فضایی شد و دیگه بعید بدونم فعلا دستم بهش برسه
با درود نهایتا 20 میلیون قیمت واقعیشه و بیشتر از این ارزش خرید نداره با سپاس
ترمزabs در مدل ۱۴۰۲ به بعد داره. قیمت هم در هند ۱۸۰۰ دلار آمریکا اگه با دلار ۶۰ هزار تومان حساب کنیم ۱۰۸ میلیون تومان می شود ولی همه موتور ها در ایران دو برابر قیمت جهانی فروخته می شود . برای همین در ایران ۵۴ کارخانه مونتاژ موتور و ۳۴ کارخانه مونتاژ خودرو است . همه آمدن با اسم رمز تولید ملی ( واقعی فقط مونتاژ ) از این سفره چیزی جمع کنند. حتی گاهی زحمت ترجمه دفترچه راهنما موتور را هم به خود نمی دهند و آن را باهمان زبان انگلیسی و هندی تحویل مشتری می دهند ، یا کلا نمی دهند.
سلام من آپاچی دویست ساله ۹۷ دارم فقط در تابستان چون سیستمش هوا روغن خنکه باید روغنشو هر هزار تا عوض کنید و روغن اصلی مر غوب بریزید علتشم گر ماست
. ممنون
سلام بنده مدل ۹۷ قرمزشو دارم این موتور فوق العاده است ! و شکی توش نیست ب هیییچ عنوان شمارو از تعمیرگاه رفتن کلافه و آصی نمیکنه چون مقاومه و استهلاکش ب شددددت پایینه و فقط خرجتون مصرفیه ۳۷ هزار کاره موتورم اما خداروشکر راضی ام فقط باید مراقب روغن باشید و فشار بهش نیارید اما باتمام این تفاصیل قیمت نیوفیسش ب شدت غیرعادی هست و کلا نمیصرفه متاسفم برای شرکت نیروموتور