قبل از بررسی این موتور باید ببینیم که چرا طرح ایروکس کویر S7 150 روی خط مونتاژ رفت؟ زمانیکه تب و تاب بازار ایران با خرید و فروش موتور سیکلت هوندا کلیک یا همان واریو بالا گرفت شرکت کویر موتور تصمیم به ورود نسخه کپی چینی و افتضاحی از آن با نام طرح کلیک کویر و کد S2 گرفت؛ حرف S آن از اسکوتر (Scooter) و 2 نماد دومین نسل اسکوتر مونتاژ شده در کویر موتور است که بعد از طرح ویو کویر یا رادیسون S1 داشت در کویر مونتاژ میشد.
در همین راستای تاریخی اغلب سازندگان یا بهتر بگوییم مونتاژ کنندگان این وسایل نقلیه کاربردی در ایران با بالارفتن قیمت ارز از حدود 20 هزار تومان و قرارگرفتن در کانال 50 هزار تومان و کم شدن توان خرید جامعه بابت خودرو و هدایت این سیل نقدینگیهای خورد به بازار موتورسیکلت از این رو به آن رو شدند.
عدم پیشبینی و نبود زیرساختهای مناسب در مونتاژکنندگان موتور با این حجم بزرگ باعث شد آنها نیز همانند خودروسازان تعهدات خود را دیرتر از موعد مقرر به مشتری تحویل دهند و یا با کمبود قطعات یدکی برای موتورسیکلتهای فروخته شده در بازار مواجه شوند. که عدم رضایت مصرفکنندگان را در کامنتهای کاربران سایت بخوبی میتوان احساس کرد.
متاسفانه تمامی این شرایط باعث شد جامعهای که تا چند ماه قبل با این بودجه مشخص حداقل یک خودرو پراید تهیه کنند، امروزه میتوان یک موتورسیکلت خرید کنند.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
چرا طرح ایروکس کویر S7 150 روی خط مونتاژ رفت
مونتاژکنندگان موتورسیکلت که تا قبل از این جهش قیمت ارز (پشه میپراندند) و با کمک طرحهای مختلف و آپشن اقساطی محصولات خود را در بهترین شرایط با دریافت نصف قیمت و مابقی را اقساط میکردند یا با انواع طرحهای تشویقی دیگر مشتری را راغب به خرید میکردند؛ حالا یکشبه باید تمام قیمت محصول خود را فقط بابت پیشپرداخت و مقدار بهای افزایش یافته آنرا در اقساط از مشتری میگرفتند را به این فکر فرو برد تا طرح یا کپی چینی ضعیفتر و بیکیفیتتر مدلهای معروف موتورسیکلت دنیا را که همینک از سبد و قدرت خرید جامعه خارج شده بود را به بازار کشور تزریق کنند.
طرح اسکوتر محبوب هوندا کلیک (گلکسی clk 150 در نیرو موتور، کویر S2، نسخه فیسلیفت کویر S2 ADV، آوا 150 ایراندوچرخ…)، هوندا ADV (کویر AGV)، طرح یاهاما ایروکس (NVX)و … از چشم این سودجویی مونتاژ کنندگان ایرانی پنهان نماند و از آنجا که تولید کنندگان چینی در هر روستا و آبادی از کشور پهناور چین کپی روز آنها را میساختند تهیه قطعات اولیه برایشان مشکلی نبود تا همینک با اسمهای مختلف آنها را وارد بازار کشور کنند.
در این بحبوحه صنعت موتورسیکلت کشور همانند صنعت خودرو که بخاطر تحریمها و عدم رقابت برندهای مطرح دنیا توسط چینیها بلعیده شود با این فرق که خودروسازان اینروزها در حال وارد کردن خودروهای باکیفیت و تکنولوژی روز چین که در حال رقابت با غولهای خودروسازی دنیا هستند را وارد میکنند ولی موتورسازان بیکیفیتترین محصولات آنها را با اسم و برند خودشان در کشور نظیر همین طرح کلیک و ایروکس مونتاژ میکنند.
کویر موتور کمی دیرتر از رقبا طرح ایروکس را با نام کویر S7 150 به بازار آورد؛ شاید دلیل این تصمیم نسخه فیسلیفت طرح کلبکشان یعنی کویر S2 ADV بود ولی به هر حال برای اینکه از دیگر رقبا عقب نیفتد بالاخره تصمیم به فروش طرح ایروکس کویر اس 7 گرفتند. در ادامه با ما در پلاس موتو وب سایت تحلیلی و خبری موتور همراه باشید تا با مزایا و معایب این اسکوتر چینی مونتاژ شده کویرموتور در ایران بیشتر آشنا شوید.
طراحی و ظاهر طرح ایروکس کویر S7 150
S7 150 کویر از نظر ظاهری تفاوتی با نمونه اصلی یاماها ایروکس ندارد و میبینیم که کویر موتور این اسکوتر براساس نسخهی فیس لیفت به بازار ارائه کرده است. این موتورسیکلت همانند دیگر موتورسیکلتهای استاندارد و شهری دارای دو جک که یکی در بغل و دیگری در وسط موتور سیکلت قرار دارد است.
از نظر ویژگیهای ظاهری در بحث رنگ، مدلهای طرح ایروکس کویر موتور در بحت تنوع رنگی نمیتوانند با بازار رقابت کند و در تنوع رنگی کمتری بفروش میرسد.
البته در زمان نگارش این مقاله تصویر رسمی از این موتور در اینترنت موجود نبوده؛ احتمالا بدلیل عدم عرضه گسترده در بازار موجود نبوده و از آنجایی که سازندگان موتورسیکلت برعکس خودروسازان هنوز با اصحاب رسانه ارتباط خوبی ندارند و از نبود واحدی بنام روابط عمومی (PR) در سازمان خود رنج میبرند و در نتیجه ما دسترسی به این موتور برای عکاسی و بررسی دقیقتر نداشتیم.
مشخصات فنی طرح ایروکس کویرموتور
مشخصات اسکوتر طرح ایروکس کویر S7 150 در وبسایت این شرکت به شرح زیر اعلام شده است. برای مقایسه با نسخه فیس لیفت طرح کلیک S2 ADV 150 آنرا مقایسه کرده و همانطور که میبینید طرح کلیک S2 ADV 150 جز گنجایش مخزن سوخت در بقیه موارد از نظر فنی طرح ایروکس کویر عملکرد بهتری داشته و حتی حدود 18 میلیون تومان ارزانتر از نسخه طرح ایروکس کویر S7 150 است.
لازم بذکر است یاماها ایروکس اصلی با حدود همین وزن 15 اسب بخار قدرت و این نسخه طرح از کویر 6 اسب بخار قدرت کمتری نسبت به آن دارد که همین مقوله کمی جای تامل برای خرید آن دارد.
طرح ایروکس کویر S7 150 | طرح کلیک S2 ADV 150 فیس لیفت | |
---|---|---|
وزن | ۱۱۳.۴ کیلوگرم | ۱۰۱.۶ کیلوگرم |
ابعاد | ۱۹۹۳ × ۷۵۵ × ۱۱۴۰ میلیمتر | ۱۹۴۵*۶۸۰*۱۰۶۰ میلیمتر |
برند | کویر موتور | کویر موتور |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، OHC، هواخنک | تک سیلندر، 4 زمانه، 2 سوپاپ، SOHC |
حجم سیلندر | ۱۴۹ سی سی | ۱۵۰ سی سی |
حداکثر توان | ۶.۷ کیلووات (۸.۹ اسب بخار) در ۷۴۸۹ دور در دقیقه | ۶.۸۰ کیلووات (۹.۱۱ اسب بخار), در ۷۵۰۷ دور در دقیقه |
کلاچ | خشک اتوماتیک گریز از مرکز | خشک اتوماتیک گریز از مرکز |
انتقال قدرت | CVT | CVT |
سیستم استارت | هندلی / استارتی | هندلی / استارتی |
سطح آلایندگی | EURO 4 | EURO 4 |
ترمز جلو و عقب | دیسکی | دیسکی ۲۰۰ میلیمتر |
ویژگی ترمزها | ترمز ترکیبی (CBS) | ترمز ترکیبی (CBS) |
تایر جلو | ۱۰۰/۸۰-۱۴ | ۸۰/۹۰ – ۱۴” |
تایر عقب | ۱۲۰/۷۰-۱۴ | ۹۰/۹۰ – ۱۴” |
تعلیق جلو | دو شاخ تلسکوپی | جفت بازو دارای فنر مارپیچی و کمک فنر دو منظوره هیدرولیک |
تعلیق عقب | کمک فنر مارپیچ | کمک فنر دو منظوره- با تنظیم کشش اولیه فنر در چهار حالت |
فاصله محورهای دو چرخ | ۱۳۵۵ میلیمتر | ۱۲۸۰ میلیمتر |
گنجایش مخزن سوخت | ۸ لیتر | ۴ لیتر |
قیمت در زمان نگارش این مقاله (آبان 1402) | 113,295,000 تومان | 95,062,500 تومان |
جمع بندی
تاخیر در عرضه نسخه طرح ایروکس توسط کویرموتور نسبت به شرکتهای رقیب در حدود یکسال بعد، قیمت بالا، مشخصات فنی ضعیفتر که در راس آن قدرت موتور کمتر نسبت به طرح کلیک، ابعاد و وزن بیشتر نسبت به رقیب همه دلایلی هستند که ممکن است این موتورسیکلت مورد پسند خریداران زیاد قرار نگیرد.
در کنار معایب ذکر شده پستیبانی و گارانتی ضعیف این شرکت را که از کامنتهای بیشمار خریدارن در پایین مقالات بررسی نسخه های مختلف کویر کاربران ثبت کرده اند را نیز قبل از خرید از این شرکت باید درنظر داشته باشید. البته در نهایت تصمیم گیرنده نهایی شما هستید و امیدواریم تصمیم درستی را اخذ کنید.