بررسی تریل 230 ایران دوچرخ

قبل از بررسی تریل 230 ایران دوچرخ باید بدانید که موتورسیکلت‌های تریل هرچند به‌اندازه دیگر انواع موتورسیکلت کاربردی و همه‌پسند نیستند اما طرفداران خاص خود را در دنیا دارند و در بازار ایران همواره موردتوجه علاقه‌مندان به موتورسیکلت بوده‌اند. به همین دلیل، با اینکه تعداد و تنوع موتورسیکلت‌های تریلی که در ایران عرضه می‌شود بسیار کمتر از انواع دیگر موتورسیکلت‌ها است ولی بسیاری از شرکت‌ها در این بخش از بازار فعال بوده و به دنبال جلب نظر خریداران هستند. یکی از این شرکت‌ها، ایران دوچرخ متعلق به گروه بهمن است که بیش از یک سال پیش با عرضه مدل XY249، برای اولین بار وارد بخش موتورسیکلت‌های تریل بازار کشورمان شد. این موتورسیکلت محصول شرکت چینی Shineray بوده و به یک پیشرانه 249 سی‌سی با 19.2 اسب بخار قدرت و 17.7 نیوتن متر گشتاور مجهز است.

حال ایران دوچرخ در چهارمین نمایشگاه موتورسیکلت تهران که اواخر دی‌ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد، دومین محصول خود در این کلاس را با نام تریل 230 رونمایی کرده است. شرکت سازنده اصلی این موتورسیکلت مشخص نیست و ازآنجایی‌که ایران دوچرخ آن را با نام ساده تریل 230 معرفی کرده است، یافتن شرکت سازنده اصلی آن دشوار خواهد بود. به همین دلیل، تا این لحظه نتوانسته‌ایم بفهمیم ایران دوچرخ این موتورسیکلت را از چه شرکتی گرفته و نام خود را روی آن چسبانده است! درهرحال، چیزی که به‌طور قطعی میدانیم این است که تریل 230 ساخت چین بوده و قطعات آن به‌صورت CKD برای مونتاژ وارد می‌شود.

طراحی تریل 230 ایران دوچرخ

در طراحی تریل 230 ایران دوچرخ شاهد همان ویژگی‌هایی هستیم که از یک موتورسیکلت تریل انتظار داریم که شامل ارتفاع زیاد از زمین و گلگیرهای بلند می‌شود. بااین‌حال، در این موتورسیکلت طراحان با استفاده از ویژگی‌هایی مثل رینگ‌های طلایی‌رنگ و خطوط شارپ پانل‌ها، سعی در ایجاد نمایی جذاب داشته‌اند. در جلوی موتورسیکلت، چراغی نسبتاً بزرگ با فرمی شبیه کله گربه جلب‌توجه می‌کند که نمای زیبایی دارد و در عقب هم در طرفین زین، دستگیره‌های نقره‌ای‌رنگی با طراحی جالب برای ترک‌نشین در نظر گرفته شده است.

طراحی پانل‌های طرفین باک هم جذاب به نظر می‌رسد و اگزوز به شکل جالبی با رنگ مشکی زیر پانل کناری پنهان شده و شاید در نگاه اول کسی متوجه وجود آن نشود. در عقب اما به‌جز یک چراغ ساده، دو راهنمای کوچک و تریم کرومی بزرگ انتهای اگزوز، ویژگی خاص دیگری دیده نمی‌شود. مقابل راکب هم صفحه کیلومتر آنالوگ قدیمی و ساده‌ای قرار گرفته است که از دو قسمت شامل یک بخش دایره‌ای برای سرعت‌سنج و بخش دیگری در سمت راست آن برای اطلاعات دیگر مثل آمپر سوخت تشکیل شده و قاب پلاستیکی آن چندان باکیفیت به نظر نمی‌رسد. به‌طورکلی، طراحی این محصول جدید ایران دوچرخ را برای یک موتورسیکلت تریل چینی می‌توان قابل‌قبول دانست اما در مورد کیفیت آن نمی‌توان مطمئن بود.

 مشخصات فنی تریل 230 ایران دوچرخ

درحالی‌که XY249 ایران دوچرخ به پیشرانه آب خنک مجهز بود، تریل 230 از پیشرانه هوا خنک استفاده می‌کند. این یک پیشرانه 229 سی‌سی تک سیلندر از نوع هوا خنک با فن است که از سیستم سوخت‌رسانی EFI بهره می‌برد. هرچند پیشرانه‌های هوا خنک بدون نیاز به رادیاتور، اقتصادی‌تر از نمونه‌های آب خنک هستند اما می‌دانیم که مشکل اصلی این پیشرانه‌ها داغ کردن خصوصاً در تابستان و آب‌وهوای گرم کشورمان است. درهرحال، پیشرانه موتورسیکلت تریل جدید ایران دوچرخ 14.7 اسب بخار قدرت در 6,700 دور در دقیقه و 16 نیوتن متر گشتاور در 5,500 دور در دقیقه تولید می‌کند. این ارقام کمی از XY249 کمتر است که البته با توجه به حجم کمتر پیشرانه و هوا خنک بودن آن در قیاس با موتورسیکلت تریل قبلی ایران دوچرخ، طبیعی به نظر می‌رسد.

دیگر مشخصات تریل 230 ایران دوچرخ

انتقال نیروی پیشرانه در تریل 230 توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی و زنجیر صورت می‌گیرد و روغن مناسب پیشرانه آن از نوع 10W40-SG خواهد بود. این پیشرانه در هر صد کیلومتر 2.9 لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک 14 لیتری موتورسیکلت برای این مصرف کافی به نظر می‌رسد. این یعنی تریل 230 با هر بار سوخت‌گیری کامل می‌تواند تا حدود 480 کیلومتر را طی کند. این در حالی است که باک سوخت XY249 تنها 9 لیتر ظرفیت دارد. وزن تریل 230 هم 130 کیلوگرم اعلام شده است که حدود 9 کیلوگرم از XY249 سبک‌تر است ولی باید به قدرت و گشتاور کمتر پیشرانه آن‌هم توجه داشت. برای متوقف کردن این موتورسیکلت تریل هوا خنک، سازنده چینی در جلو و عقب از ترمزهای دیسکی استفاده کرده است درحالی‌که سیستم تعلیق هم در جلو از نوع تلسکوپی روغنی و در عقب فنری روغنی است.

جدول مشخصات فنی

عنوانمشخصات
پیشرانهتک سیلندر
حجم موتور229 سی‌سی
قدرت14.7 اسب بخار
گشتاور16 نیوتن متر
سوخت‌رسانیانژکتوری
سیستم خنک‌کنندههوا خنک
گیربکس5 سرعته دستی
نوع انتقال نیروزنجیر
وزن130
ظرفیت باک14 لیتر
مصرف سوخت2.9 لیتر/صد کیلومتر
ایران دوچرخ
نظرات (5)
افزدون نظر
  • فرزین

    ترکیب کویر تی تو و ام کا زد دویست ???

  • مرتضی پیامی

    خوبی این انجین داشتن بالانسر انجین هست که کاملا لرزش انجین در دور بالا رو میگیره پس یک سواری نرم قابل پیش بینی هست.
    در مورد ظاهر موتور دقیقا مشابه شاسی تریل های چند سال اخیر بازار مثل متین، برمودا و … عمل کرده که البته مرتبط با تولیدات کشور چین هست و به برندهای ایرانی مرتبط نیست. خوبی این طراحی زین بزرگ و پهن ش هست که حالت نشستن خیلی راحته و ضربات به کمر منتقل نمیشه.

    با توجه به سابقه ایران دوچرخ احتمالا با یک موتور میان رده خوش قیمت طرفیم که فکر میکنم ارزش خرید رو داره و برای استفاده شهر و چاله چوله های خیابانی و طبیعت گردی گزینه خوبیه.

    خودم قصد داشتم دلتا ۲۵۰ رو بخرم ولی با توجه به وزن بالای دلتا در مقابل این موتور و همچین اختلاف قیمت حدود ۵۰ تومنی بین این دو، تریل ۲۳۰ ایران دوچرخ رو ترجیح میدم هرچند دلتای جدید ۴ سوپاپ ۲۵۰ قدرت بیشتری از این موتور ارائه میده ولی من هم به عنوان مصرف کننده عادی نیازی به قدرت های بالا ندارم و استفاده شهری برام مهمتره.

    • شهاب

      شما از کجا میدونی که انجینش بالانسر داره؟

      • مرتضی پیامی

        سلام. در مورد بالانسر انجین کافیه به قسمت جلوی انجین نگاه کنید. قسمتی که خطوط افقی هستند( حالت پره مانند در جلوی انجین ) اون قسمت بالانسر هست که کارش گرفتن لرزش انجین هست. اولین بار این تکنولوژی توسط ایران دوچرخ در دهه هشتاد وارد بازار شد. غیر از طرح هونداهاش تقریبا همه محصولات ایران دوچرخ در این سال‌ها بالانسر داشته اند که سواری بسیار نرمی و بی لرزشی رو ایجاد کرده اند.

  • امید لطفی

    اینطور که به نظر میاد این موتور تحت عنوان hawk 250 در بازار جهانی عرضه شده. شتاب زیادی نداره. صندلی موتور هم بعد از نیم ساعت سواری اذیت میکنه. بدنه بی کیفیتی داره. نسبت به تو بازار جهانی قیمتی حدود 1500 دلار داره که به پول ما میشه حدود 100 میلیون ولی داره حدوده 150 میلیون داخل سایت خود ایران دوچرخ فروخته میشه. تو این رنج قیمت برای دوستداران تریل mkz200 گزینه به مراتب بهتریه که هم متریال بدنش بهتره هم سواری بهتری داره