شرکت نیکران موتور پاسارگاد از چند سال پیش عرضه گسترده محصولات شرکت چینی ایتالیایی بنلی را در کشورمان آغاز کرد و این موتورسیکلتها به لطف پیشینه ایتالیایی سازنده و طراحی جذاب توانستند نظرات خریداران را به خود جلب کنند. یکی از موتورسیکلتها مدل بنلی تک سیلندر TNT25 بود که از سال 1395 به ایران آمد و سابقه نسبتاً زیادی در بازار کشورمان دارد. از سال 1399 نیز نیکران موتور نسخه جدید این موتورسیکلت را با نام TNT25N به بازار عرضه کرد که با نام بنلی TNT 25N نیو فیس هم شناخته میشود. در ادامه به بررسی این موتورسیکلت تک سیلندر بازار کشور در پلاس موتور میپردازیم.
طراحی بنلی TNT25N
TNT25N موتورسیکلتی در کلاس نیکد است که به آن استاندارد یا شهری هم گفته میشود. این موتورسیکلت در فیسلیفت سال 1399 تغییرات نسبتاً بزرگی را در ظاهر خود تجربه کرده و کل پانلها از نو طراحی شدهاند.
اینکه آیا تغییرات مذکور باعث زیباتر شدن ظاهر TNT25N نسبت به نسخه قبلی شده یا نه موضوعی سلیقهای است ولی طراحان بنلی سعی کردهاند در نسخه جدید ظاهر موتورسیکلت را مدرنتر کنند.
درهرحال، این موتورسیکلت با ظاهری که بیشباهت به مدلهای دوکاتی نیست، هنوز هم جذاب به نظر میرسد و نظرها را به خود جلب میکند.
باک برجسته، چراغ جلوی تکی کشیده، راهنماهای و چراغ عقب LED و فریم نمایان قرمزرنگ در طرفین از ویژگیهای ظاهری این موتورسیکلت هستند.
مقابل راکب یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی نسبتاً کوچک قرار گرفته است که اطلاعات کاملی مثل دور موتور، سرعت، دنده درگیر، آمپر بنزین و… را با رنگ پسزمینه نارنجی به نمایش درمیآورد.
در نسخه قدیمی این صفحه آمپر از نوع ترکیبی دیجیتالی و آنالوگ بود.
باک 13.5 لیتری TNT25N فرم برجستهای داشته و عدد 25 به زیبایی در طرفین آن کار شده است.
زین این موتورسیکلت به شکل دوتکه طرحی شده که پهنای آن در قسمت جلو کم شده و این برای افراد درشتاندام میتواند کمی آزاردهنده باشد. فضای قسمت ترکنشین هم کاملاً معمولی بوده و نباید انتظار زیادی از آن داشت ولی دو دستگیره پلاستیکی به زیبایی در این قسمت تعبیه شدهاند که کاملاً کاربردی خواهند بود.
مشخصات فنی بنلی TNT 25N
این موتورسیکلت از یک پیشرانه تک سیلندر 249 سیسی استفاده میکند که نسبت به نسخه قدیمی تغییر خاصی نداشته و 25 اسب بخار قدرت و 21 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
این پیشرانه به لطف برخورداری از سیستم سوخترسانی انژکتوری و دو سوپاپ، استاندارد آلایندگی یورو 4 را دارد و سیستم خنککننده آن از نوع آب خنک است.
هرچند این پیشرانه از خروجی مناسبی برخوردار است اما به دلیل ضریب تراکم بالای 11.2 به یک، به سوخت باکیفیتی نیاز دارد و همچنین با دمای بالایی کار میکند که میتواند در فصل تابستان و شهرهای گرمسیری بیش از حد داغ شود و در صورت استفاده از بنزین بیکیفیت دچار لرزش شود.
همچنین این پیشرانه با وجود حجم 250 سیسی، به دلیل تک سیلندر بودن صدای جذابی نداشته و آوای موتورسیکلت با ظاهر تهاجمی آن همخوانی نخواهد داشت که این میتواند برای خیلیها نکته منفی بزرگی باشد.
این در حالی است که برادر بزرگتر TNT25N یعنی TNT249 S از پیشرانهای با همین حجم 249 سیسی ولی با دو سیلندر استفاده میکند که صدای بهمراتب جذابتری دارد و این موضوع بازار فروش TNT25S را تحت تأثیر قرار داده است.
گیربکس این موتورسیکلت از نوع شش سرعته است که در صورت استفاده از روغن باکیفیت عملکرد خوبی خواهد داشت اما در غیر این صورت احتمالاً تعویض دندهها به سفتی انجام خواهد شد درحالیکه کلاچ نیز برای برخی میتواند سفت و سنگین باشد.
سواری و رانندگی بنلی TNT25N
TNT25N سواری نرم و راحتی دارد که در کنار با هندلینگ خوب آن را به گزینه مناسبی برای ترددهای شهری تبدیل میکند.
همچنین ارتفاع 180 میلیمتری کف موتورسیکلت از زمین هم برای مصارف شهری کاملاً مناسب خواهد بود.
این موتورسیکلت ظرف حدود 10 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن 130 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
TNT 25 N در هر صد کیلومتر به حدود 3 لیتر بنزین نیاز دارد با هر بار سوختگیری با توجه به شرایط رانندگی میتواند بین 300 تا 400 کیلومتر را طی کند.
یکی از مشکلات این موتورسیکلت اما حرارت پیشرانه خصوصاً هنگام رانندگی در ترافیک و در فصول گرم است درحالیکه فن خنککننده هم حرارت را به سمت پای راکب هدایت میکند که نقطهضعف بزرگی خواهد بود.
همچنین لاستیکهای بنلی TNT 25N هم که ساخت ایران یاسا هستند، با اندازه 100/80-17 در جلو و 120/70-17 در عقب کمی باریک به نظر میرسند زیرا معمولاً حداقل عرض لاستیک عقب برای موتورسیکلتهای 250 سیسی 140 است.
سیستم ترمز این موتورسیکلت از دیسک 280 میلیمتری با کالیپر دو پیستونه در جلو و دیسک 240 میلیمتری با کالیپر تک پیستونه در عقب تشکیل شده که هرچند فقدان سیستم ABS واقعاً احساس میشود اما بهطورکلی از قدرت توقف خوبی برخوردار است.
سیستم تعلیق TNT25N هم در جلو دو کمکفنر تلسکوپی و در عقب یک کمکفنر روغنی قابل تنظیم دارد که سواری راحتی را فراهم میکند.
قیمت و جمعبندی
در حال حاضر (فروردین 1402) قیمت کارخانهای TNT25N از سوی نیکران موتور 117 میلیون تومان اعلام شده اما این رقم در بازار به نزدیک 180 میلیون تومان رسیده که رقم زیادی برای یک موتورسیکلت تک سیلندر محسوب میشود.
در شرایط فعلی، باجاج پالس NS200 و لیفان KPS250 از رقبای مستقیم این محصول بنلی محسوب میشوند.
بهطورکلی، در این بازه قیمت در بازار کشورمان میتوان موتورسیکلتهای بهتری نسبت به بنلی TNT25N هم پیدا کرد.
نقاط قوت بنلی TNT 25N
- طراحی جذاب
- قدرت مناسب پیشرانه
- سواری و هندلینگ خوب
- شتاب راضیکننده
- ترمزهای قدرتمند
نقاط ضعف بنلی TNT 25N
- لرزش پیشرانه
- کلاچ و تعویض دندههای سفت
- داغ شدن پیشرانه و حرارتی که به سمت پاهای راکب هدایت میشود
- حساسیت پیشرانه به سوخت
- لاستیکهای باریک
جدول مشخصات فنی بنلی TNT25N
نام موتور سیکلت | بنلی TNT25N |
---|---|
پیشرانه | تک سیلندر چهار سوپاپ |
حجم موتور | 249 سیسی |
قدرت | 25 اسب بخار |
گشتاور | 21 نیوتن متر |
ضریب تراکم | یک به 11.2 |
سوخترسانی | انژکتوری برقی |
سیستم خنککننده | آبخنک |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
نوع انتقال نیرو | زنجیر |
طول | 2,050 میلیمتر |
عرض | 810 میلیمتر |
ارتفاع | 1,065 میلیمتر |
فاصله محوری | 1,360 میلیمتر |
وزن خالص | 150 کیلوگرم |
روشنکننده | استارت برقی |
مصرف سوخت | 3.0 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 13.5 لیتر |
حداکثر سرعت | 130 کیلومتر/ساعت |
قیمت بازار | حدود 180 میلیون تومان |
این موتورسیکلت به یک پیشرانه تک سیلندر 249 سیسی آب خنک دو سوپاپ مجهز است که 25 اسب بخار قدرت و 21 نیوتن متر گشتاور دارد
لرزش و داغ شدن بیش از حد پیشرانه، حساسیت پیشرانه به بنزین و قیمت گران قطعات یدکی ازجمله مشکلات این موتورسیکلت هستند
باجاج پالس NS200 و لیفان KPS250 از رقبای مستقیم این موتورسیکلت در بازار ایران محسوب میشوند
با سلام ، نظر شخصی بنده با توجه به داشتن موتور ns و در حال حاضر بنلی ۲۵۰ نیو ، باید خدمتتون عرض کنم سواری و راحتی و قدرت بنلی ۲۵۰ خیلی بهتر از ns هست ( اینو مخصوصا وقتی که دو نفره سوار بنلی و ns بشی کاملا احساس میکنید ) و واقعا موتور با کیفیت به زیبا و به روز هست .
با سلام
لیفان kps 250 داشتم فروختم بنلی ۲۵۰ گرفتم باید اعتراف کنم اشتباه کردم سرعت و قدرت و ظاهر لیفان خیلی بهتر بود درسته که بنلی شرکت پرقدرتی هست ولی اصلا این دو مدل قابل مقایسه نیستن
اصلا ۲۵۰ نیست ۱۷۳ هست که روی انجین هک شده و ایراد دیگه عدم تعادل در پیچ های تند به علت وسط قرار نگرفتن مونو شاک هست . انجین پر سرو صدایی داره و تایرهای غیر استاندارد برای موتور پرشتاب.
داداشم ۱۷۳ قطر پیستون هستش
سلام با احترام به تمام نظر های دوستان
از همه چیز مهمتر اینه که لوازم یدک وسیله نقلیه در بازار وجود داشته باشد که کیفیت و رضایت مشتری را بتواند جلب کند
دوم اینکه شتاب گیری فوق العاده
صدای زیبای آن توی دور بالا و کاملا بی صدا بودن موتور و اگزوز در سرعت کم و جاهایی که نیاز است بی سر صدا عبور و مرور داشته باشین که امروزه بسیار به کار میاد از قوت دقت طراحان شرکت بنلی است
درضمن من تا ۱۵۰ تا هم با موتور cc
250
tnt25
موتور سواری کردم
ایراد اصلی موتور فقط لاستیک باریک عقب
تاثیر کیفیت سوخت روی پیشرانه موتور و دنده جا زدن سفت به دلیل کیفیت پایین روغن های که در کشور عزیزمان هستش که هر سه اینها هم راه حل دارد
اما به نظر شخصی من نداشتن ساعت و تاریخ در کیلومتر و عدم نشاندادن در صد کیفیت روغن
رنگ نارنجی صفحه کیلومتر
ارتفاع کم زیر موتور با زمین
جا پایی عقب و آیینه های دستی عدم وجود جای شارژ و یو آس بی برای شارژ تلفن همراه و عدم درب باک برقی و زین برقی
نداشتن محافظ یا همان ضرب گیر های باک و زین و دیسک ها نداشتن ترمز ای بی آس هم در چرخ جلو و هم عقب و …..
چون با ۲۰۰ ملیون تومان حداقل باید یک موتور سیکلت این امکانات را در اختیار راکب قرار بده