قصد داریم نگاهی به 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها که با کاراییهای مختلف ساخته شده و برای این کمپانی ژاپنی تاریخ ساز بودهاند بپردازیم و اگر از طرفداران این برند هستید حتما پیشنهاد میکنیم با ما در پلاس موتو همراه باشید.
شرکت یاماها نیز همانند دیگر سازندگان موتورسیکلت ژاپنی، پس از جنگ جهانی دوم آغاز به ساخت موتورسیکلت کرد، البته شروع فعالیت یاماها در اواخر قرن 1800 میلادی بوده و توراکوسو یاماها کارآفرین، بازرگان ژاپنی در سال ۱۸۸۷ شرکت یاماها را تأسیس نمود. وی ابتدا در زمینه ساخت و تعمیر آلات موسیقی از جمله پیانو فعالیت میکرد.
بعدها در زمینه مهندسی یاماها فعالیت خود را آغاز کرد و اولین موتور سیکلت خود را که در واقع کپی از یک موتورسیکلت آلمانی با نام DKW RT 125 بود را روانه بازار کرد.
از بدو تاسیس تا به امروز یاماها توانسته برای هر نوع موتورسیکلتی که خواسته بسازد موفق بوده و توانسته در مسابقات حرفهای موتورسواری فعالیت قابل تحسین و چشمگیری داشته باشد.
به صورت کلی موتورسیکلتهای یاماها به دلیل کیفیت و پایداری بالا، به یکی از محصولات پرطرفدار در سراسر جهان تبدیل شدهاند، این شرکت انواع موتورسیکلتهای متفاوتی تولید میکند و البته یاماها محصولاتی همچون قایق، موتور چهار چرخ، دستگاههای موسیقی و محصولات الکترونیکی را در این سالها در برنامه تولید خود دارد.
در ادامه به معرفی 15 موتورسیکلت برتر یاماها از سال 1954 میلادی تا به امروز میپردازیم پس با سایت اخبار موتورسیکلت پلاس موتو ما همراه باشید.
مطالعه: بخش دوم از 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها
معرفی بخش اول از 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها
1- سال 1955 موتور Yamaha YA-1
سرعت و کیفیت، معیارهایی بود که یاماها را در این صنعت از عرش به فرش برد، بر خلاف هوندا، یاماها از همان نقطه آغاز از فناوری موتورهای دو زمانه (انجین دو زمانه) استفاده کرد، این تصمیم شاید تحت تاثیر طراحی DKW که الهام بخش اولین موتورسیکلت یاماها بود انجام شد اما هرچه که بود تصمیمی هوشمندانه برای این کمپانی محسوب میشود.
موتور یاماها YA-1 در سال 1954 رونمایی شد اما در واقع فروش آن در سال بعد و با استقبال بسیار بالا در نزد مردم صورت پذیرفت، بلافاصله این مدل در مسابقات ژاپن شرکت داده شد و نمایش درخشانی داشت تا به مالکان این شرکت نوپا کمک کرد تا بازار را به دست بگیرد.
این مدل از یاماهای اولیه نه تنها سریع بود بلکه با کیفیت و البته قابل اعتماد نیز بود.
موتور Yamaha YA-1 را از همدان ابتدا باعث رقم خوردن و قرارگیری در مسیر موفقیت این کمپانی شد تا داستان موتورهای افسانهای یاماها خیلی زودتر از آنچه که تصور میکردند آغاز شود.
2- سال 1959 موتور سیکلت Yamaha YD-2
Yamaha YD-2 در واقع با حضور خود یک حفره بزرگ در بازار پر کرد، پیش از اینکه این موتورسیکلت طراحی و روانه بازار جهانی شود، مشتریان تنها میتوانستند از طریق سفارش گذاری اقدام به خرید موتور YA-1 نمایند و این روند طولانی باعث شد یاماها تا سال 1959 فروش قابل توجهی را از دست دهد، موتورسیکلت YD2 یاماها در واقه نسخه تکامل یافته نسل قبلی بود و در آن زمان لقب اولین موتورسیکلت دو زمانه دو سیلندر را از آن خود کرد.
یاماها YD-2 با آپشنهایی بیشتر از نسخه قبلی از جمله قرارگیری زنجیر در محفظه امن، گلگیرهای با عمق بیشتر و استارتر برقی با توان 21 اسب بخار در سال 1959 پا به بازار گذاشت.
3- سال 1975 موتور Yamaha XT500
موتورسیکلت یاماها XT500 را نمیتوان یک موتورسیکلت خیابانی یا یک موتورسیکلت مناسب آفرود نامید چرا که این نسخه دومنظوره بوده و برای هر دو ساخته شده بود.
این قابلیت شاید در نگاه اول جذاب باشد اما موجب شد تا این موتورسیکلت نه در خیابان و نه در آفرود، بهترین نباشد، به قول معروف کسی که از هرچیزی سررشته دارد استاد هیچ کاری نیست!
اما Yamaha XT500 به دلیل قابلیتهای جذاب در زمان خود با 32 اسب بخار قدرت در لیست 15 موتور برتر یاماها در سایت پلاس موتو قرار میگیرد.
سال 1977 یاماها با این موتورسیکلت توانست در رقابتهای گرندپری لوکزامبورگ به پیروزی برسد و سپس مسابقات داکار را فتح کند، یاماها XT500 که برای مسیرهای خارج از جاده یا جادههای آسفالتی طراحی شده بود، همانطور که گفته شد در هر دو زمینه دارای برتری نبود اما بسیار قابل اعتماد و البته با قدرتی مثال زدنی بود که این همان چیزی است یک موتور سیکلت در دسته بندی Enduro نیاز داشت.
4- سال 1978 یاماها XS-Eleven
در سال 1978 این شرکت اولین انجین چهار سیلندر خود را در موتور مدل XS Eleven معرفی کرد.
این موتورسیکلت در زمان خود یک هیولایی افسانهای بود که برای اولین بار از انجین 4 سیلندر بهره مند میشد و در حجم انبوه روانه بازارهای ژاپن شد.
Yamaha XS-Eleven فوق العاده قدرتمند بود اما شاسی آن نیاز به تقویت داشت.
بعدها موتورسیکلت XS Eleven به عنوان یک موتورسیکلت در کلاس توریستی شناخته شد. البته این محصول توانست در مسابقات استقامتی استرالیا به پیروزی دست یابد و رقبای اصلی خود هوندا و سوزوکی را تحقیر کند.
انجین این موتورسیکلت دارای 1000 سی سی بوده و به یکی از مدلهای پرفروش دهه 70 میلادی تبدیل شد.
این موتور سیکلت دارای تکنولوژی سیستم تزریق سوخت بود و در آن دور موتور نسبت به میزان گاز دهی به صورت خودکار تنظیم میشد و به این ترتیب بهبود کارایی XS-Eleven را افزایش میداد.
همچنین Yamaha XS-Eleven دارای سیستم ترمز ABS بود که دور موتور و سرعت راننده را تشخیص میداد تا در صورت نیاز ترمزها را برای کنترل بهتر و جلوگیری از حوادث تنظیم کند.
5- سال 1983 موتور Yamaha RD350LC YPVS
یاماها همچنان مدتها بعد از اینکه رقبایی مانند هنودا و سوزوکی به انجین 4 زمانه روی بیاورند، با سیستم انجین 2 زمانه به کار خود ادامه میداد.
در همین دوران یاماها در موتورسیکلت Yamaha RD350LC YPVS featured از تکنولوژی سوپاپهای قدرتی جدید خود استفاده کرد تا این مدل قدرت خود را به 59 اسب بخار افزایش دهد.
عملکرد این موتور سیکلت به معنای واقعی کلمه انفجاری بود هرچند ضعف این شرکت اینگونه بود که هنوز شاسیهای موتورهایش نسبت به انجین پیشرفت چندانی نداشتند اما به هرحال به اندازهای خوب بود که توانست در سراسر جهان در مسابقات مختلفی خط نشان جدی برای رقبای یاماها بکشد.
این موتور به دلیل قدرت بالا، کنترل قابل توجه و کاهش وزن نسبت به مدلهای قبلی، جزء محبوبترین موتورهای کلاسیک دوران خودش است و با یک جفت کاربراتور 32 میلیمتری بیشترین قدرت را با کمترین میزان مصرف سوخت ارائه میداد.
یاماها RD350LC YPVS دارای جعبه دنده 6 سرعته و سیستم تعلیق فوق العاده راحتی بود که باعث می شود راننده بتواند به راحتی در مسیرهای مختلف از جمله مسابقات، تورینگ و استفاده روزمره از آن استفاده کند.
علاوه بر این، این موتور دارای ترمزهای جلو و عقب دیسکی بود و در زمان تولید خود به عنوان یکی از موتورهای پیشرو در این زمینه شناخته میشد.
مطالعه: بخش دوم از 15 موتورسیکلت برتر تاریخ یاماها
یاماها یادش بخیر بهترین دوران جوانی با یاماها ۱۷۵ تریل یاماها ۲۰۰ جفت یاماها تریل ۴۰۰ کسی یادشه از بزرگان بپرسید مستهکم ترین موتور دوران در ایران یاماها خیلی یادش بخیر
سلطان عشق یاماها و بس