موتورسیکلت اسکوتر Scooter برقی و بنزینی موتوری است که براحتی با آنها به امورات خود بپردازید و از سواری راحت با موتور لذت ببرید.
این کلاس از موتورها بدون کلاچ هستند و در برخی مدلهای آن دنده حذف شده است و موتورسوار فقط با گاز و ترمز سرکار دارد و امروزه در دو تیپ بنزینی و برقی تولید میشوند.
بصورت خلاصه اگر در پلاس موتور بخواهیم این مدل را تعریف کنیم اسکوتر بصورت تخصصی برای افرادی که دنبال سواری راحتی با موتورشان هستند و تنها انتظارشان از موتور جابهجایی برای امورات شهری و خانوادگی طراحی و ساخته شده است.
تاریخچه اسکوتر
تقریبا میتوان گغت اسکوترها از سال 1914 به وجود آمده و در بین جنگهای جهانی در اروپا و آمریکا توسعه پیدا کردند.
پس از جنگ جهانی دوم محبوبیت آنها در بین مردم دنیا بیشتر شد.
هدف این مدلها مقرون به صرفه کردن رفت و آمدهای شهری بوده و اغلب انجین آنها 50cc تا 150cc ظرفیت داشت.
البته با توجه به نیاز بازار امروزه، حجم آنها در بعضی از مدلها بیشتر شد است.
امروزه در کشورهای اروپایی حاشیه دریای مدیترانه خصوصا ایتالیا اسکوترها بین خانمها و جوانان محبوبیت زیادی دارد.
اسکوتر Scooter مناسب استفاده در چه مکانهایی است
این دسته از موتورها برای استفاده در جادههای صاف و آسفالت شهری طراحی و تولید میگردند.
به همین دلیل انجین آنها معمولا نزدیک چرخ عقب و بر روی اهرمهای سیستم تعلیق قرار دارد و در هنگام حرکت موتور بر روی دست اندازها و موانع با چرخ آن بالا و پائین میرود.
برای راحتی سواری در ترافیک شهرها سیستم انتقال قدرت اتوماتیک و کاهش مصرف سوخت حجم انجینشان معمولا زیر 200 سیسی و وجود کفی یا سکو زیر پاهای راکب از مشخصات اسکوترها است.
تعریف فنی اسکوتر
تا اینجا متوجه شدهایم که اسکوترها نوعی موتورسیکلت هستند ولی با موتورهای معمولی تفاوت دارند.
همچنین از بارزترین مشخصه این موتورها چرخهای کوچک با قطر کمتر از 14 اینچ و بدنه اسپرت و فانتزی است و همانطور که قبلا گفتیم باید سهولت رانندگی در آنها رعایت شده باشد.
غالبا سیستم ترمز جلو در Scooterها دیسکی و عقب از نوع کاسهای بوده که هر دو با اهرم دستی کنترل میشوند اما در محبوبترین موتورسیکلت اسکوتر و برند وسپا اینطور نیست.
در زیر زین یا همان صندلی موتور اسکوتر و یا فضای بالایی چرخ جلو محلی برای قرار گیری کلاه یا لوازم در نظر گرفته شده.
تفاوت اصلی اسکوترها با موتورسیکلتهای معمولی این است که انجین آنها معمولا به سیستم تعلیق عقب متصل بوده و نسبت به موتورسیکلتهای معمولی، قدرت و سرعت کمتری دارند.
این سرعت و قدرت کمتر را نمیتوان یک نقطه ضعف برای اسکوتر دانست، چون برای کسی که موتور را فقط برای رفت و آمدهای درون شهری لازم دارد، نه تنها هیچ محدودیتی ایجاد نمیشود، بلکه استفاده از آن هم کاملا راحت و بدون دردسر است.
طراحی و ظاهر اسکوترها
این خانواده از موتورسیکلتها معمولاً دارای فریمی برای محافظت از پای موتورسوار هستند و بدنهای آنها بگونهای طراحی شده است که تمام یا بیشتر اجزای داخلی موتور را پنهان میکند.
به طور سنتی، چرخهای اسکوتر کوچکتر از چرخهای موتورسیکلت های معمولی هستند و از فولاد فشرده یا آلیاژ آلومینیوم ساخته میشوند و به راحتی روی موتور سوار میشوند.
چرخهای جلو و عقب اسکوترها معمولا یکسان هستند و شما میتوانید بین چرخ جلو و عقب آنها را تعویض کنید و در برخی از مدلها اسکوترها قابلیت حمل لاستیک زاپاس را هم دارند.
اسکوتر پاکشتی
اصطلاح موتور پاکشتی بخاطر این در ایران بوجود آمده که اسکوترهای 50cc دسته دوم کوچک اغلب قاچاق پای لنج و قایقها بصورت استوک و دست دوم به ایران از جنوب کشور وارد میشوند.
موتور اسکوتر پاكشتی دارای ظاهری تقريبا يكسان با دیگر مدلهای این خانواده بوده و فقط سایز آنها کوچکتر بوده و انجین آنها در دو نوع دو زمانه و چهار زمانه با کاربراتور یا انژکتور ساخته میشود.
چون این موتورها بصورت قاچاق وارد کشور میشوند قاچاقچیان میگویند که رانندگی با آنها نیاز به گواهینامه و پلاک ندارند ولی طبق قانون سواری با موتور پاکشتی نیاز به پلاک و گواهینامه دارد.
طبق قانون هر وسیله نقلیهای که دارای موتور (انجین) برقی یا بنزینی باشد نیاز به پلاک و گواهینامه دارد.
اسکوتر چه مزایایی و معایبی دارند؟
استهلاک پایین این موتورها شما را به درد سر نمیاندازد.
یکی از مهمترین مزایای اسکوتر نسبت به موتورهای معمولی، این است که رانندگی با آنها ساده تر است.
دلیل این امر آن است که آنها اتوماتیکند است و هنگام رانندگی نیازی به تعویض دنده، ندارند.
مزایای اسکوترها
- حجم و اندازهی کم موتور
- عدم نیاز به قدرت زیاد برای رانندگی
- قدرت کافی
- مناسب برای سفرهای درون شهری
- سر و صدای کم
معایب موتور اسکوتر
- قطعات بدنهای (از جمله فلاپ ها و چراغ ها و … ) گران و در برخی از مدلها کمیاب
- حجم کم انجین در مدلهای پاکشتی و احتمال خرابی انجین
طرفدار nvx هستیم