کاوازاکی Z1R TC توربوشارژ اولین موتورسیکلت‌ توربوشارژ

از آنجایی که بازار موتورسیکلت در این روزها حسابی داغ شده است، دیگر اگر بشنویم که موتورسیکلتی با انجین توربوشارژ به بازار آمده است، تعجب نخواهیم کرد. البته در بازار کنونی چندین مدل سوپرشارژ به صورت انبوه تولید شده است. همچنین باید اشاره کنیم که سیستم سوخت‌رسانی و تکنولوژی احتراق در حال حاضر نسبت به گذشته ده‌ها برابر توسعه یافته و در بیشتر مدل‌های استاندارد با اندازه و عملکرد متفاوت به کار می‌رود.

ولی در اواخر دهه 1970 بود که اخباری مبنی بر تغییر موتورسیکلت‌ها منتشر شد. در آن زمان این سوال ایجاد شده بود که چرا یک موتور به قدرت و گشتاور بالاتری نیاز دارد؟ در این زمان بود که کاوازاکی دست به عمل دیوانه‌واری زد و کاملا برخلاف قوانین آن زمان، از اولین موتور توربوشارژ با نام Z1R-TC در سال 1978 رونمایی کرد!

اولین موتور توربوشارژ دنیا

همانطوری که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، کاوازاکی اولین شرکتی بود که از موتور توربوشارژ رونمایی کرد. این پروسه ادامه یافت و دیگر برندها مانند هوندا شروع به معرفی محصولات توربوشارژ کردند.

کاوازاکی Z1R-TC که در طی سال‌های 1978 تا 1979 تولید می‌شد. قبل از آن، این کمپانی مدل  Z1 را که به شاه معروف بود، به بازار عرضه کرد ولی در بخش عملکرد مدل‌هایی نظیر سوزوکی GS1000، هوندا CBX و یاماها XS1100 از آن پیشی گرفتند. این امر باعث شد کاوازاکی به فکر ساخت یک مدل پرقدرت‌‌ و سریع‌تر بیفتد، پس چه چیزی بهتر از یک انجین توربوشارژ؟ همین امر منجر به تولید Z1R-TC شد. اگرچه مدت زمان تولید آن کم بود، ولی کمپانی سازنده یعنی کاوازکی با این انجین گامی بزرگ برای تولید مدل‌های استاندارد آینده برداشته بود!

این پروژه توسط سرپرست سابق مارکتینگ کاوازاکی، Alan Masek، رهبری می‌شد و واحد توربوشارژ در مدل کاوازکی Z1R فعلی به کار رفت. در این سیستم، توربین و بدنه کمپرسور از هم جدا می‌شدند و در بخش مرکزی نیز روغن‌کاری بیشتری انجام می‌شد.

از آنجایی که سوزن‌های میل لنگ در Z1R-TC به هم جوش نخورده بودند، مشتریان باید در سرعت‌های بالا حسابی مراقب می‌بودند تا مشکلی به وجود نیاید. همچنین مشتریان باید برای جلوگیری از انفجار انجین از سوخت مخصوص میدان مسابقه استفاده می‌کردند. نکته جالب‌تر ماجرا اینجا بود که در آن زمان کمپانی هیچ گارانتی را در اختیار خریداران قرار نمی‌داد. پس اگر مشکلی به وجود می‌آمد، مسئولیت آن بر عهده خریدار بود.

این مطلب را نیز بخوانید: بررسی فنی کاوازاکی نینجا ZX-25R چهار سیلندر 1 میلیاردی کویرموتور

کاوازاکی Z1R TC انجینی قدرتمند و جلوتر از زمان خود

کاوازاکی Z1R-TC در سال 1978 با قیمتی برابر با 5000 دلار به فروش می‌رسید. اگرچه قیمت بسیار بالا بود ولی با سیستم توربوشارژ جدید، قدرت 130 اسب بخار و گشتاور 63 پوند فوت واقعا ارزشش را داشت! این موتور به انجین 1015 سی‌سی با خنک‌کننده هوا چهار سیلندر خطی ساخته شد و نسبت به نسل قبل خود ارتقای خوبی بنظر می‌رسید.

طراحی کلی موتور نیز تغییر کرد و فرینگ مجهز به چراغ‌های جلو به همراه چرخ‌های قدرتمند ترکیب شد. در بخش درونی انجین، سیستم تعلیق و ساختار فریم هیچ تغییری به وجود نیامد، تنها تفاوت مهم اضافه شدن 10 پوند به وزن موتور بود، اگرچه کیت توربو به کار رفته واقعا سودمند بود و می‌توانست 40 اسب بخار قدرت بیشتر تولید کرده و میزان آن را به 130 اسب بخار افزایش دهد. پس موتور حتی قدرتمندتر هم شده بود!

مشخصات فنی کاوازاکی Z1R TC

انجین1015 سی‌سی با خنک‌کننده هوا، توربوشارژ، چهار سیلندر خطی
قدرت130 اسب بخار
گشتاور63 پوند فوت
ظرفیت باک12.87 لیتر
گیربکسپنج سرعته

از آنجایی که کاوازاکی Z1R-TC یک قدم بزرگ در تولید و معرفی مدل‌های توربوشارژ در انجین‌های موتورسیکلت‌ها شناخته می‌شود، ولی باز هم عیب‌هایی داشته است. پس تعجبی ندارد که تنها 500 عدد از این دستگاه در آن زمان تولید شد و برای فروش در دسترس آمریکایی‌ها قرار گرفت. از همان زمان که این مدل معرفی شد، به عنوان یک محصول قدرتمند شناخته می‌شد و بیشتر برای علاقمندان به هیجان و گشت و گذار کاربرد داشت.

سوپاپ‌ و فنر کلاچ ارتقا یافته بودند و سوزن میل لنگ نیز به خوبی به هم جوش خورده بودند تا از هر گونه اتفاق ناخوشایندی در هنگام سواری جلوگیری شود. این موتور می‌توانست به سرعت 193 کیلومتر بر ساعت برسد ولی برای چنین سرعتی، در بخش هندلینگ و ترمز خوب عمل نکرده بود.

کمپانی سعی می‌کرد که با گذشت زمان تغییرات اساسی همچون ترمز دیسکی دوتایی، هندلینگ و اطمینان را در این مدل به وجود آورد و از تاخیر در توربو و قدرت کلی بکاهد.

ویژگی‌های کلیدی کاوازاکی Z1R-TC 1979

  • انجین توربوشارژ
  • فرینگ مجهز به چراغ‌ جلو
  • گلگیر عقب دم اردکی
  • کاربراتور بندیکس
  • ترمزهای دیسکی دوتایی

دیگر موتورهای توربوشارژ در بازار

اگرچه کاوازکی Z1R-TC قبل از اینکه متوقف شود، عمر بسیار محدودی داشت، ولی ایده اضافه کردن انجین توربوشارژ را به دنیای موتورسیکلت‌ها آورد. تنها مد و فشن نبود که در سال 1980 بیش از پیش قوت گرفته بود، بلکه کانسپت‌های بسیاری نیز از موتورسیکلت‌ها با این سیستم انجین و احتراق منتشر شده بود.

این مطلب را نیز بخوانید: آشنایی با انجین قدرتمند کاوازاکی نینجا H2

یکی از این مدل‌ها که در سال 1982 بسیار به شهرت رسیده بود، یاماها XJ650T نام داشت. این محصول با انجین استاندارد چهار سیلندر خطی XJ650 ساخته شده بود و می‌توانست 90 اسب بخار قدرت تولید کند. این مدل نیز مانند کاوازکی عمر بلندی نداشت و تولید آن در سال 1984 متوقف شد. این سرنوشت بسیاری از موتورهای توربوشارژ دهه 80 بود که از جمله آنها می‌توانیم به 1983 هوندا CX650 توربو, سوزوکی XN85 1983 و کاوازاکی GPZ750 توربو 1984 اشاره کنیم.

طولی نکشید که کاوازاکی باز هم به بازی برگشت و در سال 2015 از مدل‌های H2 و H2 R رونمایی کرد. مدل H2 با موتور سوپرشارژ و عملکرد استثنایی خود به راحتی از رقبا پیشی می‌گرفت. البته وزن بسیار بالایی نیز داشت و سخت می‌شد که با رقیبان خود در میدان رقابت کند، ولی دیدیم که بر خلاف این اتفاق رخ داد و کاوازاکی باز هم در اینجا موفق بود! لطفا نظر خود را درباره اولین موتورسیکلت‌ مجهز به انجین توربوشارژ و دیگر محصولات مهم که در این مقاله به آنها پرداختیم، در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

موتور کاوازاکی
نظرات (0)
افزدون نظر