اخیرا پلیس تهران بزرگ اعلام کرد که موتورسیکلتها سهم بالایی در آلودگی تهران را به خود اختصاص میدهند و با توجه به اینکه اکنون ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد میکند، تعجبی ندارد که آلودگی زیادی را نیز به همراه داشته باشند. از این تعداد، تنها حدود ۸۲۳ هزار دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، سید محمد مهدی میرزایی قمی، در ادامه افزود اکنون وارد نیمه دوم سال شدهایم و آلایندگی کنونی تهران نیز مربوط به ذرات معلق است. از آنجایی که بسیاری از مالکان موتورسیکلت برای معاینه فنی به مراکز معاینه مراجعه نکردهاند، باید برای حل این مشکل، راهحلی اندیشیده شود.
او در ادامه اشاره کرد در حال حاضر در منطقه ۱۲ تهران بزرگ مرکز معاینه فنی موتورسیکلت تاسیس شده و پیش از این نیز سفارش سه خط سیار معاینه فنی موتورسیکلت انجام شده بود. پس از هماهنگیهای لازم، محل استقرار این دستگاهها و زمان اجرای این طرح به طور دقیق اعلام خواهد شد.
مطالب پایین را نیز مطالعه کنید:
- راهنمای جامع خرید و انتخاب کلاه کاسکت موتور سیکلت
- هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت!
این طرح برای اولین بار در ایران اجرایی میشود و تا دو ماه دیگر به صورت طرح تشویقی و رایگان ادامه خواهد یافت. البته فعلا در منطقه ۱۲ تهران اجرایی شده چون حجم بالای تردد موتورسیکلتها در شهر تهران در این منطقه رخ میدهد. در ۶ مرکز معاینه فنی شهر تهران، ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت وجود دارد و آزمونهای معاینه فنی موتورسیکلت مربوط به آلایندگی و تستهای ایمنی انجام میشود. آمار مراجعه به این مراکز بسیار پایین بوده و آلودگی هوا نیز افزایش یافته است.
او در انتها بیان کرد که از وقتی که تغییراتی در قوانین آلایندگی به وجود آمد، ۶ سال میگذرد. البته استاندارد آلایندگی موتورسیکلتها از ابتدای امسال به یورو ۵ ارتقا یافت. برای این که سرعت انجام معاینههای فنی موتورسیکلتها افزایش یابد، او اشاره کرد که بهتر است دوربینهای پلاکخوان، موتورسیکلتهایی که بدون معاینه فنی در خیابانها تردد میکنند را شناسایی کرده و جریمه کنند. انتظار میرود که با این کار آمار معاینه فنی افزایش یابد و آلایندگی نیز کمتر شود.
از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، حدودا ۷۰۶ هزار دستگاه خودرو در نوبت اول برای معاینه فنی به مراکز معاینه مراجعه کردند و در نوبت دوم نیز این آمار به ۹۰۶ هزار دستگاه افزایش یافت. در حالی که بین ۳ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در شهر تهران مشمول معاینه فنی هستند پس حدودا یک سوم مشمولین به مراکز مراجعه کردند. سایر مالکان باید تا پایان سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
البته ۲۹ درصد از ۷۰۶ هزار دستگاه گفته شده نتوانستند در نوبت اول نسبت به اخذ مجوز معاینه فنی اقدام کنند اما در نوبت دوم ۹۵ درصد از مراجعین با موفقیت به اخذ معاینه فنی اقدام کردند. میرزایی قمی اشاره کرد که بر اساس قانون هوای پاک، سن معاینه فنی خودروهای نوشماره ۴ سال است، پس مالکان باید از سال پنجم نسبت به معاینه فنی این خودروها اقدام کنند. حدودا ۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو غیرمشمول در سال ۱۴۰۲ به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.
جالب است بدانید که تمام کشورها، سن معافیت از معاینه فنی خودروها را به ۲ تا ۳ سال کاهش داده و به جای آن، سن گارانتی و خدمات پس از فروش را بیشتر کردند. اما این روند در ایران کاملا متفاوت است، چرا که گارانتی و خدمات پس از فروش تا ۲ سال پس از خریداری وسیله و معاینه فنی تا ۴ سال بعد انجام خواهد شد.
این قوانین برای اتوبوسهای شرکت واحد که مالکیت آن با شهرداری تهران است، نیز صدق میکند و مالکان آنها باید به مراکز معاینه فنی سنگین مراجعه میکنند. خودروهای دولتی هم بر اساس قانون هوای پاک، تا یک سال از معاینه فنی معاف هستند و سپس باید برای اخذ برگه معاینه فنی به این مراکز مراجعه کنند.