سیستم ترمز ضد قفل در پیچ (Cornering ABS)  چیست؟

تولیدکنندگان موتورسیکلت سال‌هاست که به دنبال راهکارهایی برای افزایش ایمنی موتورها در شرایط مختلف هستند. امروزه سیستم ABS استاندارد تقریبا روی بیشتر موتورسیکلت‌های جهان وجود دارد، اما این موضوع مانع نوآوری و افزودن فناوری‌های پیشرفته‌تر به موتورسیکلت‌ها نشده است. البته این فناوری‌های جدید ارزان نیستند و معمولا در بخش گران‌تر بازار به‌عنوان تجهیزات استاندارد عرضه می‌شوند. بنابراین پرسش این است که اگر موتوری با Cornering ABS در فهرست گزینه‌های خرید شما وجود داشته باشد، آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

Cornering ABS چیست؟

پیش از آنکه سراغ توضیح Cornering ABS برویم، لازم است ابتدا مفهوم ABS استاندارد را مرور کنیم. ABS یا سیستم ترمز ضدقفل در واقع سیستمی ضد لغزش است که در زمان ترمز ناگهانی اجازه می‌دهد چرخ‌ها همچنان در حال چرخش باقی بمانند تا بیشترین چسبندگی با سطح جاده حفظ شود. به یاد داشته باشید که لاستیک در حال چرخش، چسبندگی بیشتری نسبت به لاستیک قفل‌شده دارد. به همین دلیل، داشتن یک جفت لاستیک باکیفیت می‌تواند تاثیر قابل ‌توجهی در کاهش مسافت ترمز داشته باشد.

سیستم ABS با قطع و وصل کردن لحظه‌ای نیروی ترمز بین دسته ترمز و کالیپر، اجازه می‌دهد تایر دوباره اصطکاک خود را به دست آورد. سرعت عملکرد این فرآیند بسته به نوع و برند سیستم متفاوت است؛ برخی ماژول‌ها با سرعت بالا عمل می‌کنند و برخی کندتر. اساس کار ABS استاندارد به چند حسگر محدود می‌شود که مهم‌ترین آن حسگر لغزش چرخ است.

اما زمانی که ABS استاندارد را با شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و دیگر حسگرها ترکیب کنیم، سیستمی به دست می‌آید که در تمام طول مسیر، شرایط را درک می‌کند. دلیل نام‌گذاری آن به‌عنوان Cornering ABS این است که این سیستم برخلاف ABS معمولی که بیشتر در خط مستقیم مؤثر است، در پیچ‌ها هم عملکرد ایمنی بالاتری دارد.

ترمزگیری شدید در میانه‌ی پیچ معمولا توصیه نمی‌شود، زیرا تعادل موتورسیکلت را به هم می‌زند و فشار بیش از حدی به لاستیک‌ها وارد می‌کند که می‌تواند منجر به سر خوردن شود. Cornering ABS به شکلی هوشمند، فشار ترمز را تنظیم می‌کند تا چرخ‌ها همچنان چسبندگی خود را حفظ کرده و خط حرکتی موتور در پیچ ثابت بماند. در حالی که ABS سنتی ممکن است فقط از زمین خوردن جلوگیری کند، اما احتمال دارد موتورسیکلت را به مسیر مستقیم بکشاند و از خط پیچ خارج کند.

آیا ارزش دارد؟

پاسخ این سوال بستگی به نوع موتورسیکلت و سبک رانندگی شما دارد. برای موتورسیکلت‌های پرسرعت، Cornering ABS یک ضرورت جدی است، زیرا هر چه سرعت بیشتر باشد، اهمیت ترمزگیری ایمن در ورود به پیچ هم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، برای موتورسیکلت‌های کم‌حجم، احتمالا چنین سیستمی اصلا عرضه نمی‌شود.

ما معتقدیم که تمام موتورسیکلت‌ها در یک محدوده‌ قیمتی مشخص باید به‌طور استاندارد به ABS مجهز باشند و نه به‌عنوان یک گزینه‌ی سفارشی. برای اسکوترهای پریمیوم مانند یاماها NMAX 155 یا هوندا ADV 150، وجود ABS ضروری است، اما Cornering ABS چندان الزام‌آور به نظر نمی‌رسد.

در مقابل، موتورسیکلت‌های سریع‌تری مانند KTM 790 Duke یا Ducati Monster 937 به‌طور استاندارد با Cornering ABS عرضه می‌شوند و دلیل آن هم روشن است؛ این موتورها در سرعت‌های بالا و هنگام ورود به پیچ، خطای کمتری لازم دارند. وقتی سرعت زیاد است، معمولا نیاز به ترمزگیری شدید قبل از پیچ بیشتر احساس می‌شود و احتمال دارد راننده کمی دیرتر ترمز کند و مجبور شود وسط پیچ سرعت کم کند.

جمع‌بندی

در مجموع، داشتن Cornering ABS برای موتورسیکلت ارزشمند است، اما بیشتر برای موتورهایی که در سطح عملکردی بالاتر قرار دارند. این سیستم می‌تواند از خطر در پیچ‌ها جلوگیری کند و در شرایط بحرانی، شانس بقا و کنترل موتورسیکلت را افزایش دهد. اگرچه برای تمام موتورسیکلت‌ها ضروری نیست، اما در مدل‌های پرقدرت و سریع، بدون شک یک مزیت ایمنی حیاتی محسوب می‌شود.

در نهایت، انتخاب موتورسیکلت با یا بدون Cornering ABS بستگی به نیاز، سبک موتور سواری و البته بودجه‌ شما دارد. این فناوری می‌تواند در شرایط خاص جان شما و موتور سیکلت‌تان را نجات دهد، اما الزام آن برای همه موتورها یکسان نیست. حالا نوبت شماست؛ به نظر شما وجود Cornering ABS روی یک موتورسیکلت ضروری است یا تنها یک آپشن لوکس محسوب می‌شود؟ دیدگاه‌ها و تجربه‌های خود را در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان پلاس موتو به اشتراک بگذارید.

نظرات (0)
افزدون نظر