در دنیای موتورسیکلتهای اسپرت، دقت، قدرت و هیجان دست به دست هم میدهند تا بهترین تجربه را در رقابتها و فعالیتهای ورزشی به ارمغان بیاورند. این محصولات معمولا به تکنولوژیهای پیشرفته و فناوریهای نوآورانهای مجهز شدهاند تا بتوانند بهترین تجربه را فراهم کنند.
ما در این مطلب به سراغ ۱۰ تا از بهترین موتورسیکلتها در رده ورزشی رفتیم و قصد داریم مشخصات، ویژگیهای فنی و دیگر بخشهای آنها را باهم بررسی کنیم. پس اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، حتما تا انتها همراه ما باشید.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
بخشهای این بررسی:
این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ موتورسیکلت ادونچر برتر دنیا مخصوص گردش و ماجراجویی
معرفی ۱۰ تا از بهترین موتورسیکلتهای اسپرت
این ۱۰ موتورسیکلت عملکرد بسیار خوبی دارند و کارشناسان زیادی آنها را در رقابتها تحسین کردهاند. ما ده تا از بهترین آنها را بر اساس عملکرد، حداکثر سرعت و قدرت گردآوری کردهایم. داستان هر کدام از این موتورها به تنهایی جذاب است و میتوان درسهای زیادی از آنها گرفت. موتورسیکلتهای پایین در رقابتها به خوبی درخشیدهاند و به موفقیت خوبی دست یافتند. در هر صورت، بیایید داستان هر یک را باهم بخوانیم و مشخصات آنها را بررسی کنیم.
10- دوکاتی 916 مدل 1994
قدرت: 114 اسب بخار
ماسیمو تامبورینی طراح دوکاتی 916 است، او در سال 1994 آن را ساخت و موفق شد به خوبی در طراحی موتورسیکلتهای اسپرت بدرخشد.
هماکنون نیز میبینیم که محصولات این کمپانی عملکرد خوبی دارند و علاوه بر زیباییشناسی در بخش قدرت نیز در صدر قرار میگیرند. در قلب این محصول، یک پیشرانه نه چندان معمولی L-twin 916 سی سی قرار دارد که علاوه بر گشتاور، قدرت بالایی را نیز ارائه میکند.
طراحی جالب بدنه و اگزوز زیر صندلی از جمله مواردی هستند که برای یک موتورسیکلت در دهه ۹۰ بسیار حائز اهمیت است. خوب است بدانید که دوکاتی 916 نماد طراحی منحصر بهفرد و پیروزی در مسابقات است. این محصول میتواند با هوندا RC51، سوزوکی TL1000R و یاماها YZF-R7 رقابت کند.
مشخصات پیشرانه دوکاتی 916 مدل 1994
پیشرانه | 916 سی سی دو سیلندر دو زمانه DOHC |
قدرت | 114 اسب بخار در 9000 دور در دقیقه |
گشتاور | 66.3 پوند فوت در 7000 دور در دقیقه |
گیربکس | ۶ سرعته |
انتقال قدرت | محرک زنجیرهای |
شتاب 0-60 مایل در ساعت | 3 ثانیه |
09- یاماها YZF-R1 1998
قدرت: 150 اسب بخار
یاماها YZF-R1 برای اولین بار در سال 1998 به خیابانها آمد. در آن زمان، این موتورسیکلت به عنوان نمادی ماندگار در عرصه محصولات اسپرت شناخته میشد که در طول سالهای مختلف از نظر فنی رشد کرد و فناوریهای زیادی به آن اضافه شد.
امروزه یاماها YZF-R1 توسعهیافته با طراحی پیشرفته و فناوریهای یکپارچه تحولی در صنعت موتورسیکلت ایجاد کرد و هماکنون با قیمتی کمتر از 19000 دلار به فروش میرسد.
مهندسان یاماها در طی این سالها سعی کردند تا از انجین قدرتمندی رونمایی کنند تا علاوه بر قدرت، دقت بالایی نیز داشته باشد. انجین به کار رفته در این محصول از نوع چهار خطی است که با خنک کننده مایع سرد میشود. این ترکیب به پایداری بیشتر در سرعتهای بالا کمک میکند و میتواند موفقیت بزرگی در حیطه ورزشی به ارمغان بیاورد. این موتورسیکلت جایگاه خود را در مسابقات قهرمانی جهانی تثبیت کرده و عملکرد خوبی دارد. این محصول میتواند با سوزوکی GSX-R1000، هوندا CBR1000RR Fireblade و Kawasaki ZX-10R رقابت کند.
مشخصات پیشرانه یاماها YZF-R1 1998
پیشرانه | 998 سی سی چهار زمانه چهار سیلندر DOHC |
قدرت | 150 اسب بخار در 10000 دور در دقیقه |
گشتاور | 80 پوند فوت در 8500 دور در دقیقه |
گیربکس | ۶ سرعته |
انتقال قدرت | محرک زنجیرهای |
شتاب 0-60 مایل در ساعت | 2.96 ثانیه |
08- سوزوکی GSX-R1100 1986
قدرت: 156 اسب بخار
همیشه در طی این سالها، عملکرد بالای سری GSX سوزوکی زبانزد خاص و عام بوده است و GSX-R1100 در دهههای 1980 و 1990به عنوان برترین موتورسیکلت این سری شناخته میشد. یکی از واضحترین دلایل این امر، وزن کم و وجود فناوریهای مدرن در آن است که میتواند هیجان بالاتر و سرعت زیادی را برای راکب به ارمغان بیاورد.
این محصول توانست تاثیر بسزایی در بازار موتورسیکلت بگذارد و حتی در محبوبیت مدلهای جدیدتر خود در سری GSX-R نقش داشته است. این سری توجه سوارکاران را به خود جذب کرده و میتوان گفت که برای رقابت با موتورسیکلتهایی همچون Kawasaki Ninja ZX-10، هوندا CBR1000F Hurricane و یاماها FJ1200 ساخته شده است.
مشخصات پیشرانه سوزوکی GSX-R1100 1986
پیشرانه | 1074 سی سی چهار خطی با خنک کننده مایع |
قدرت | 156 اسب بخار در 10000 دور در دقیقه |
گشتاور | 84.8 پوند فوت در 9000 دور در دقیقه |
گیربکس | 5 سرعته |
انتقال قدرت | محرک زنجیرهای |
شتاب 0-60 مایل در ساعت | 2.8 ثانیه |
07- هوندا CBR1000RR Fireblade مدل 2004
قدرت: 172 اسب بخار
مدل هوندا CBR1000RR Fireblade با ترکیبی از قدرت، هندلینگ و فناوری پیشرفته برای اولین بار در سال 2004 معرفی شد. انجین آن از نوع چهار خطی است که در طول سالها توسعه دیده و قدرتمندتر شده است. کارشناسان عقیده دارند که قدرت بالای این محصول به دلیل شاسی و سیستم تعلیق پیشرفته آن است که موجب میشود در جاده و پیست با موتورسیکلتی همهفن حریف روبرو باشیم!
این مدل به ویژگیهایی همچون سیستم ترمز ضد قفل هوندا (C-ABS) و گشتاور قابل تنظیم (HSTC) مجهز شده و میتواند با یاماها YZF-R1، سوزوکی GSX-R1000 و همچنین Kawasaki ZX-10R رقابت کند.
مشخصات پیشرانه هوندا CBR1000RR Fireblade مدل 2004
پیشرانه | 999 سی سی چهار خطی با خنک کننده مایع |
قدرت | 172 اسب بخار در 11250 دور در دقیقه |
گشتاور | 85 پوند فوت در 10000 دور در دقیقه |
گیربکس | 6 سرعته |
انتقال قدرت | محرک زنجیرهای |
شتاب 0-60 مایل در ساعت | 2.9 ثانیه |
06- سوزوکی Hayabusa 1999
قدرت: 175 اسب بخار
سوزوکی Hayabusa 1999 برای اولین بار در سال 1999 معرفی شد و توانست به یکی از شناخته شدهترین مدلها تبدیل شود. مهندسان سوزوکی پس از گذشت هر سال بخشهای مختلف آن را اصلاح میکردند تا سرعت و قابلیتهای آن را گسترش دهند. بنابراین در حال حاضر با محصولی برتر در سرعت و فناوریهای پیشرفته طرف هستیم.
کارشناسان سوزوکی برای نامگذاری سوزوکی Hayabusa 1999 از نام سریعترین پرنده جهان، Peregrine Falcon الهام گرفتند تا بتوانند مرزهای عملکرد و سرعت را جابهجا کنند. این محصول قادر است با مدلهای Kawasaki Ninja ZX-14R، یاماها YZF-R1 و بیامو S1000RR رقابت کند.
مشخصات پیشرانه سوزوکی Hayabusa 1999
پیشرانه | 1340 سی سی چهار سیلندر با خنک کننده مایع |
قدرت | 175 اسب بخار در 9800 دور در دقیقه |
گشتاور | 102 پوند فوت در 7000 دور در دقیقه |
گیربکس | 6 سرعته |
انتقال قدرت | محرک زنجیرهای |
شتاب 0-60 مایل در ساعت | 2.75 ثانیه |
05- بی ام و S1000RR مدل 2023
قدرت: 205 اسب بخار
سال 2009 بود که بیامو با عرضه S1000RR وارد عرصه سوپربایک شد. این محصول از پیشرانه چهار خطی 999 سی سی استفاده میکرد تا قدرت و عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد. به طور کلی با محصولی توانمند، سریع با شتاب و عملکرد بالا روبرو بودیم که میتوانست پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.
این محصول حالا در سال 2023 توسعه یافته و با مجموعهای از ویژگیهای جدید همچون کنترل کشش دینامیکی (DTC) و دنده سریع روبرو هستیم. چراغهای جلو نامتقارن، طراحی منحصر بهفرد، عملکرد و کارایی بالا و مهارت مهندسی خوب از جمله عواملی هستند که این موتورسیکلت را به یکی از بهترینهای بیامو در طی این سالها تبدیل میکنند. بیامو S1000RR 2023 برای رقابت با دوکاتی Panigale V4، آپریلیا RSV4 و Kawasaki Ninja H2R طراحی شده است.
مشخصات پیشرانه بی ام و S1000RR مدل 2023
پیشرانه | 1074 سی سی چهار خطی با خنک کننده مایع |
قدرت | 205 اسب بخار در 13750 دور در دقیقه |
گشتاور | 83 پوند فوت در 11000 دور در دقیقه |
گیربکس | 6 سرعته |
انتقال قدرت | محرک زنجیرهای |
شتاب 0-60 مایل در ساعت | 3.1 ثانیه |
04- دوکاتی Panigale V4 مدل 2018
قدرت: 214 اسب بخار
سال 2018 مرزهای سرعت و پیچیدگی جابهجا شد؛ چرا که در آن زمان، دوکاتی Panigale V4 وارد بازار شد و طراحی ایتالیایی آن توجه بسیاری از علاقمندان را به خود جلب کرد. فناوریهای پیشرفتهای در این موتورسیکلت حضور یافت و توانست تغییرات زیادی در دیدگاه افراد در مورد موتورسیکلتهای اسپرت به وجود آورد.
در این محصول از یک پیشرانه 1103 سی سی چهار سیلندر استفاده شده تا عملکرد آن را افزایش دهد. دوکاتی برای ساخت آن از MotoGP دوکاتی الهام گرفت تا یک شاهکار توسعهیافته در صنعت موتورسیکلت را وارد جادهها کند. این مدل با بیامو S1000RR، آپریلیا RSV4 و Kawasaki Ninja H2R رقابت میکند.
مشخصات پیشرانه دوکاتی Panigale V4 مدل 2018
پیشرانه | 1103 سی سی چهار زمانه چهار سیلندر |
قدرت | 214 اسب بخار در 13000 دور در دقیقه |
گشتاور | 91 پوند فوت در 10000 دور در دقیقه |
گیربکس | 6 سرعته |
انتقال قدرت | محرک زنجیرهای |
شتاب 0-60 مایل در ساعت | 3.3 ثانیه |
03- آپریلیا RSV4 مدل 2023
قدرت: 217 اسب بخار
مدل RSV4 آپریلیا برای اولین بار در سال 2009 معرفی شد. این محصول ایتالیایی با موتور 4 سیلندر 1099 سیسی و طراحی منحصر بهفرد خود قدرت و چابکی بسیاری دارد.
علاوه بر آن، وزن این مدل بسیار پایین است که موجب میشود در هنگام رانندگی احساس هندلینگ بهتری را منتقل کند. در شاسی از ترکیبی از آلومینیوم و منیزیم استفاده شده تا در جاده و پیستها عملکرد بهتری داشته باشد.
این محصول به طور کلی میتواند رقیبانی مانند دوکاتی Panigale V4، بیامو S1000RR و یاماها YZF-R1 را به چالش بکشاند.
مشخصات پیشرانه آپریلیا RSV4 2023
پیشرانه | 1099 سی سی چهار سیلندر با سردکننده مایع |
قدرت | 217 اسب بخار در 13000 دور در دقیقه |
گشتاور | 92 پوند فوت در 10500 دور در دقیقه |
گیربکس | 6 سرعته |
انتقال قدرت | محرک زنجیرهای |
شتاب 0-60 مایل در ساعت | 3.1 ثانیه |
02- لایتنینگ LS-218 مدل 2023
قدرت: 244 اسب بخار
موتورسیکلت لایتنینگ LS-218 2023 یک محصول برقی است که به عنوان سریعترین موتورسیکلت برقی در سال 2023 شناخته شده و بسته باتری 15 کیلووات ساعتی با برد 188 مایل دارد.
به کارگیری خنککننده مایع IPM در پیشرانه موجب شده تا این محصول را در Le Mans و Pikes Peak ببینیم. حداکثر سرعت آن 212 مایل در ساعت است و میتواند در کمتر از دو ثانیه به شتاب 0 تا 60 مایل در ساعت برسد. لایتنینگ LS-218 2023 با محصولاتی همچون Energica Ego، زیرو SR/F و Harley-Davidson LiveWire رقابت خواهد کرد.
مشخصات پیشرانه لایتنینگ LS-218 مدل 2023
پیشرانه و باتری | موتور الکتریکی 180 کیلووات 10500 دور در دقیقه / خنک کننده مایع 380 ولت با باتری 15 کیلووات ساعت |
قدرت | 244 اسب بخار در 10500 دور در دقیقه |
گشتاور | 168 پوند فوت |
شتاب 0-60 مایل در ساعت | <2 ثانیه |
01- کاوازاکی نینجا H2R – مدل 2023
قدرت: 310 اسب بخار
سال 2015 بود که کاوازاکی از مدل Ninja H2R رونمایی کرد. این مدل توانست مرزهای سرعت و طراحی را جابهجا کند و تمام مهارتهای کاوازاکی را در تولید یک موتورسیکلت با عملکرد بالا و توسعه یافته در فناوری نمایان کند.
در قلب این محصول از یک انجین چهار خطی سوپرشارژ 998 سی سی استفاده شده که میتواند در بخش سرعت و قدرت رقبایی مانند دوکاتی Panigale V4، بیامو S1000RR، و یاماها YZF-R1را به چالش بکشاند. فیرینگ مجهز به بال نیز در افزایش سرعت آن تاثیر دارد.
مشخصات پیشرانه کاوازاکی نینجا H2R
پیشرانه | 998 سی سی چهار خطی با سردکننده سوپرشارژ |
قدرت | 310 اسب بخار در 14000 دور در دقیقه |
گشتاور | 122 پوند فوت در 12500 دور در دقیقه |
گیربکس | 6 سرعته |
انتقال قدرت | محرک زنجیرهای |
شتاب 0-60 مایل در ساعت | 3 ثانیه |
تمام موتورسیکلتهای بالا در عرصه اسپرت و ورزشی کاربرد دارند و میتوانند با سرعت، قدرت، دقت و طراحی خاص خود شما را شگفتزده کنند. حالا شما به ما بگویید که کدام یک از این مدلهای اسپرت میتوانند به نحو بهتری نیاز یک فرد را در حین سواری در پیست یا جاده پاسخ گویند؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.
تمام موتور سیکلت های مورد علاقه من در این لیست است
سهم ما از این موتورا فقط دیدنشونه
به امید روزی که همه جوونا به آرزوشون برسن