کمک فنر تلسکوپی معکوس – آشنایی با سیستم تعلیق جلو موتورسیکلت

کمک فنر تلسکوپی معکوس یا USD مخفف UpSideDown یکی از نوع‌های سیستم تعلیق چرخ جلو موتور‌سیکلت است. سیستم تعلیق چرخ جلو موتور‌سیکلت نقش مهمی در راحتی سواری، جذب ضربات و تسلط راننده دارد که در دو نوع رایج کمک فنر تلسکوپی معکوس (Inverted) و کمک فنر تلسکوپی معمولی (Conventional) ساخته می‌شود که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب منوع معکوس را بررسی بپردازیم.

مهندسین این نوع سیستم  برای جذب شوک‌ها و فشاری که روی چرخ جلو وارد می‌شود طراحی و ساخته‌اند. در این نوع تعلیق، یک ستون قوس شکل یا یک ستون تلسکوپی در بالای چرخ جلو موتورسیکلت نصب می‌شود که به کادر پشتی متصل است.

سیستم تعلیق جلو شامل انواعی از جمله تعلیق تلسکوپی، تعلیق فشار هوا و تعلیق غیر تلسکوپی است.

دو شاخ جلو موتورسیکلت چیست؟

دو شاخ جلو موتورسیکلت همانند دیگر اصطلاحات فنی موتورسیکلت مثل ترمز ABS موتور و … در زبان انگلیسی به عنوان “fork” (چنگال) یا “front fork” شناخته می‌شود. وظیفه متصل کردن چرخ و اکسل جلو با شاسی موتورسیکلت را برعهده دارد. امروزه در موتورسیکلت‌ها نقش دو شاخ جلو علاوه بر اتصال، سیستم تعلیق (فنربندی) جلو موتورسیکلت را بر عهده دارد.

نقشی که سیستم تعلیق علاوه بر جذب ضربات دارد فراهم کردن راحتی سرنشینان موتورسیکلت است، همچنین یک نقش مهم تری نیز در چسباندن چرخ‌ها بصورت پیوسته به سطح زمین با کمک وزن موتور و راکب و تامین اصطکاک لازم برای چرخ‌های موتورسیکلت در شرایطی نظیر حرکت در پستی و بلندی، پیچ‌ها، شتاب گیری و ترمزگیری دارد.

کمک فنر تلسکوپی معکوس چیست؟

امروزه تولیدکنندگان بزرگ موتورسیکلت از نوع کمک‌های معکوس برای قسمت جلوی موتورسیکلت‌ها استفاده می‌کنند هستیم. در این یبن خیلی از علاقه‌مندان به موتورسواری این مدل سیستم تعلیق را اینونه نقد می‌کنند که فقط برای گرفتن پول بیشتر و برای زیبایی موتورسیکلت هاست اما بهتر است بصورت تخصصی آنرا بررسی کنیم.

ساختار کمک فنر تلسکوپی

این کمک فنر مدل خاصی از کمک فنرهای مدل روغنی است، در هنگام خروج روغن از پیستون، روغن از سوراخ های بزرگتری خارج می شود و در این هنگام مقاومت کمتر است ولی موقع بازشدن کمک فنر روغن باید از سوراخ های کوچکتری عبور کند، پس با مقاومت بیشتری مواجه هستیم. در این نوع کمک فنر، جمع شدن به آسانی انجام می شود تا ضربه در همان ابتدا خوب جذب می شود ولی هنگام بازشدن از خود مقاومت زیادی نشان می دهند تا نوسانات را از بین ببرد.

کمک فنر تلسکوپی معکوس

مهمترین حسن کمک فنر تلسکوپی معکوس نسبت به مدل معمولی این است که قطعات سنگین تر کمک معکوس در نقطه بالاتری نسبت به چرخ نصب می‌شوند و در نتیجه این تغییر در روش نصب احتمال حفظ تعادل برای راکب آسانتر می‌باشد.  

یکی دیگر از ویژگی‌های سیستم تعلیق معکوس کاهش ۱۰ درصدی وزن آن بدون احتساب فنر است. هر چقدر وزن تعلیق روی چرخ کمتر باشه عملکرد بهتر مش‌شود چون وزن اصلی روی کرپی بالا و فریم ثابت می‌شود و ضربات وارده را بهتر و راحتتر جذب می‌کند. این نکته را اینگونه بیان میکنیم که وزن چرخ جلو شامل مواردی مثل کلیپر ترمز، پوسته‌های پاشاخ و حلزونی کیلومتر شمار نسبت به وزن قطعات غیر تعلیقی موتوربه وزن باقیمانده موتور کمتر باشد سیستم تعلیق بهتر عمل می‌کند. در واقع با تقسیم وزن مناسب ضربات وارد شده به کمک به حداقل خودش خواهد رسید.

در کنار این مزایایی که اعلام شد ارتعاش کمتر موتور سیکلت با این سیستم می‌باشد.

مزیت دیگری که در مورد سیستم تعلیق معکوس موتورسیکلت‌ها غیر قابل انکار است که این سیستم باعث بازتر شدن فاصله بین کمک‌ها در قسمت پایین دوشاخ “fork” (چنگال) است، با این ترتیب در چرخ جلو می توانیم از دو دیسک برای ترمز استفاده کرد و یا از رینگ و تایر پهن تر نیز در قسمت جلوی موتورسیکلت استفاده کرد. 

  • مزایا:
    • کمترین جرم بخش متحرک: کمک فنر معکوس نیمه باریک‌تر و سبک‌تری به چرخ متصل دارد، که سرعت عکس‌العمل کمک فنر را بیشتر می‌کند.
    • مقاومت بیشتر: در مواقعی مانند ترمزگیری شدید، کمک فنر معکوس بهتر است، زیرا بخش مقاوم‌تر آن به چرخ متصل است.
    • تنظیم‌پذیری دمپینگ: کمک فنر معکوس از تنظیم‌پذیری بیشتری در دمپینگ (جذب انرژی) برخوردار است.
  • نقاط ضعف:
    • تعمیر سخت‌تر: پیچیدگی بیشتر قطعات داخلی کمک فنر معکوس باعث می‌شود تعمیر آن دشوارتر باشد.
    • نشتی روغن: به دلیل ساختار مختصر‌تر، نشتی روغن از کمک فنر معکوس سریع‌تر به ترمزها می‌رسد.
نظرات (0)
افزدون نظر