هوندا سوپرشارژر برقی با 3 سیلندر

کمپانی هوندا به تازگی از یک پیشرانه ۳ سیلندر رونمایی کرد. علاوه بر آن، پلتفرم کاملا جدیدی که به فریم لوله‌ای با قطعات قرمزرنگ مجهز شده، رونمایی شد. این پیشرانه عرض کمی دارد و از دوشاخ موتور کمی پهن‌تر است. انحنای اگزوز، فیلتر هوا در سمت چپ و سوپاپ‌ها به خوبی طراحی شده‌اند و عملکرد عالی دارند.

پیستون‌های پیشرانه با زاویه ۷۵ درجه در کنار هم قرار گرفته‌اند و پیشرانه با سیستم آب خنک سرد می‌شود. هوندا برای اولین بار است که در این نوع از پیشرانه از کمپرسور برقی استفاده کرد. این سیستم به افزایش گشتاور در دورهای پایین و میانی کمک می‌کند. جالب است بدانید که توربوشارژرها از فشار گاز اگزوز برای عملکرد خود استفاده می‌کنند و سوپرشارژرها نیز به شفت خروجی پیشرانه متصل هستند.

این سیستم باعث شده که سوپرشارژر برقی هوندا از سرعت پیشرانه جدا باشد و این پیشرانه قادر است هوای بیشتری را در هر زمانی احتراق کند. تنظیمات متنوعی برای مصرف سوخت و عملکرد موتور در نظر گرفته شده است. هنوز اطلاعات زیادی از راندمان این سیستم منتشر نشده است ولی علاقمندان مشتاقند بدانند که این نوع سیستم در مقایسه با سیستم سنتی چه عملکردی دارد و چگونه کار می‌کند!

سیستم هوندا به قدرت بیشتر و باتری بزرگتر نیاز دارد. نکته بد ماجرا اینجاست که این سوپرشارژرهای برقی راندمان کمتری نسبت به پیشرانه‌های معمولی دارد. هوندا عقیده دارد که این پیشرانه برای موتورسیکلت‌های با حجم بالا توسعه یافته و در محصولاتی مانند موتورسیکلت‌های خیابانی، نمونه‌های تورینگ و مسابقه‌ای بکار می‌رود.

مهندسان باور دارند که اگر بتوانند با تنظیمات دقیق‌تر این سیستم را طراحی کنند، امکان نصب کمپرسور و پیشرانه روی موتورسیکلت‌های ادونچر نیز وجود دارد. خوب است بدانید که تمام این طرح در حد یک نمونه مفهومی باقی مانده و با اینکه لاستیک ۲۰۰/۵۵ روی آن نصب شده ولی نمی‌توان از آن روی مدلی مانند فایر بلید استفاده کرد.

مهندسان برای ساخت این پیشرانه از طراحی مشابه پیشرانه ۳ سیلندر تکی دوزمانه NS400R 2T که سال‌ها قبل طراحی شد، الهام گرفته‌اند. اگر این موتور بتواند به خط تولید برسد، بدون شک تنها موتورسیکلت مجهز به این سیستم خواهد بود.  این پیشرانه ۳ سیلندر به چالشی جدید در زمینه پیشرانه‌های درون‌سوز تبدیل شده است. هدف هوندا این است که لذت سواری بر روی یک پلتفرم جدید را برای مشتریان به ارمغان بیاورد.

امیدواریم توسعه پیشرانه ۳ سیلندر تا تولید انبوه ادامه پیدا کند و شاهد ورود چشمگیر و پرقدرت آن به بازار باشیم. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

موتور هوندا
نظرات (0)
افزدون نظر