موتورسیکلت استاندارد یا شهری Naked Bike همانگونه که از نامش مشخص است، برای استفاده معمولی و تردد در سطح شهر طراحی و ساخته شده است. این موتور سیکلتها مصرف کمی دارند و اغلب ویژگی خاص و منحصر به فردی نسبت به رقبا ندارند.
ساخت و استفاده از این نوع موتورسیکلت ها از دهه 70 میلادی رواج پیدا کرد و در اوایل دهه 80 در اروپا به اوج خود رسید.
امروزه ترافیک و آلودگی هوا، بزرگترین چالشهای شهروندان کلان شهرها هستند.
از طرفی افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در کنار شلوغی و ازدحام جمعیت مترو و اتوبوس باعث شده تا بسیاری از شهروندان به دنبال راههای دیگری برای فرار از ترافیکهای سنگین و آلودی هوا باشند.
در چنین شرایطی خرید موتور سیکلتهای درون شهری میتواند بهترین گزینه باشد.
موتورسیکلتهای شهری از نظر قیمت معمولاً در کلاس اقتصادی دسته بندی میشوند تا عموم مردم بتوانند آنها را خریداری کنند و اغلب قیمت موتورهای استاندارد معمولا از سایر گروهها کمتر است.
دسته بندی بندی موتور
موتور سیکلت ها نیز درست مانند خودروها که در کلاسهای متفاوتی طبقهبندی میشوند، دارای انواع مختلف کلاس ها و دستهبندی هستند که هر کلاس موتورسیکلت استاندارد ویژگی خاص خود را داشته و برای انواع سلیقهها و افراد مختلف، میتوانند مناسب باشند.
طبقه بندی موتورسیکلت ها معمولا بر اساس نوع کاربرد آنها بوده و همچنین موتورسیکلتها با هر کاربردی نیز براساس حجم موتور آنها کلاس بندی میشوند.
مهمترین ویژگیهای موتور درون شهری چیست؟
قبل از اینکه با بهترین موتورسیکلتهای درون شهری آشنا شویم، باید ویژگیهای یک موتور سیکلت مناسب برای جا به جایی در شهر را بشناسیم.
در طراحی یک موتور درون شهری باید موارد زیر رعایت شده باشد:
- کوچک بودن
- کم مصرف
- چابک
همچنین وجود امکانات و تکنولوژیهای به روز نیز مسئله دیگری است که در این نوع از موتورها امروزه در بازار رقابت اهمیت زیادی دارد و البته ظاهر زیبا و جذاب نیز از مهمترین ویژگیهای وتور استاندارد یا موتورسیکلت شهری Naked Bike – City Bike است.
این دسته معمولاً مجهز به شیشه جلو از طرف سازنده نیستند، از این رو نام موتورسیکلتهای برهنه (Naked bike) را به خود اختصاص دادهاند.
پدالهای پا در این نوع موتور زیر موتورسوار قرار دارند و فرمان به اندازهای بلند هستند که سوارکار بتواند بصورت صاف روی زین بنشیند.
بررسی ظاهری موتورسیکلت شهری
موتورهای شهری بهترین وسیله برای استفاده به عنوان وسیله نقلیه برای رفت و آمد به محل کار است.
مدلی ساده و پایه برای استفاده در شهرها بوده و مشخصه آنها کاربری راحت، کارایی خوب و آرگونومی مناسب است و دیگر مانند موتور سیکلتهای مسابقه ای داشتن بدنه آیرودینامیکی و سبک و همچنین قرار گرفتن راکب به صورت خمیده به طرف جلو ملاک نمیباشد.
یکی از موفقترین مدلهای در این کلاس که در کشور ما محبوبیت بسیاری دارد مدل هوندا CG125 یا CDI125 میباشد.
موتورسیکلتهای استاندارد به دلیل انعطافپذیری، هزینههای پایینتر، خروجی موتور متوسط و وضعیت نشستن صاف، به ویژه برای موتورسواران مبتدی مناسب هستند.
تفاوت بین Naked Bike – City Bike
موتورهای کلاس نیکد نیز تقریباً مانند همین استانداردها هستند منتها با این تفاوت که دوست دارند استایل به نسبت مدرنتری را داشته باشند و حتی ممکن است به خاطر ظاهر هرچه تهاجمیترشان، دارای سبک طراحی صندلی بهگونهای جذابتر نسبت به موتورهای استاندارد باشند.
موتورهایی همچون دوکاتی مونستر، یاماها ام تی، ام وی آگوستا بروتال و خانواده دراگستر (Dragster) از مدلهای معروف Naked Bike هستند.
حجم انجین رایج موتورسیکلت استاندارد
امروزه اغلب شرکتهای تولید کننده موتورسیکلتهای استاندارد بیشتر سعی در ارائه تکنولوژی روز به مشتریان خود هستند و مسئله قدرت و شتاب و کیفیت ساخت قطعات توسط پیشروهای این صنعت حل گردیده و تقریبا به صورت یک استاندارد در آمده است.
موتورهای درون شهری تولیدی در دنیای امروز دارای حداقل ۱۲۵cc و حداکثر ۲۲۰cc حجم موتور میباشند و معمولا دارای حداقل قدرت ۱۲ و حداکثر ۱۸ اسب بخار هستند.
وضعیت ساخت موتور استاندارد در کشور
متاسفانه به دلیل وجود تحریمها در کشور و عدم وجود شرکتهای دانش بنیان در زمینه طراحی و ساخت موتورسیکلت در ایران مردم مجبور به استفاده از موتورهای طراحی و ساخته شده کشور چین هستند که تمامی مدلهای رایج توسط شرکتهای ایرانی مونتاژ میگردند.
متاسفانه به دلیل وابسته بودن تولیدات این شرکتها به نرخ ارز و هزینه تمام شده هر یک از تولیدات و برای حفظ درآمد خود و کسب سهمی از بازار با کاهش کیفیت در محصولات و یا حذف امکانات و یا تکنولوژی اقدام به مونتاژ این وسیله نقلیه پرکاربرد شهری میکنند.
با توجه به اینکه موتور استاندارد شهری یکی از پرفروشترین مدل بازار ایران میباشد توقع حمایت بیشتری از سوی سازمانهای مربوطه در راستای خدمات و پشتیبانی از مصرفکنندان را داریم.