بررسی یک اثر هنری بنام فیدل کلاسیک

گروه تولیدی دینو موتور مدتی است که در عرصه ساخت موتورسیکلت‌ فعالیت می‌کند؛ موتور فیدل کلاسیک نیز یکی از محصولات طرح وسپا در کلاس اسکوتر است که پس از ورود به بازار کشورمان، با استقبال بی‌نظیری روبرو شد. خوب است بدانید که در اصل طراحی آن به کمپانی SYM بازمی‌گردد.

مجوز مونتاژ این محصول به کمپانی دینو موتور اعطا شده است. پس اگر به دنبال یک محصول کلاسیک یا یک اثر هنری هستید، فیدل کلاسیک یکی از انتخاب‌های خوب در این رده به شمار می‌رود. بیایید در ادامه به سراغ بررسی مشخصات این محصول برویم و میزان ارزش خریدش را در پلاس موتو نیز بررسی کنیم.

موتور فیدل کلاسیک

در روزهایی به سر می‌بریم که بیشتر افراد به سوی خریداری اسکوترها آمده‌اند. فیدل کلاسیک نیز نسبت به سایر مدل‌ها در رده مدل‌های مسابقه‌ای و… امنیت بالاتری دارد و خیال سوارکار را در هنگام بروز تصادفی راحت می‌کند.

این مطلب را نیز بخوانید: اسکوتر S5 کویر موتور یک طرح وسپا بسیار معمولی

فیدل کلاسیک در کشورهایی همچون آلمان و هلند با نام Allo فروخته می‌شود و بسیار محبوب است. به جرئت می‌توان گفت که فیدل کلاسیک می‌تواند به زودی مدل پرچمدار دینو موتور باشد. شاید با نگاهی به تصاویر این موتور به یاد محصولات وسپا بیفتید! البته تعجبی هم ندارد، چرا که کمپانی برای ساخت آن از عناصر کرومی بسیاری استفاده کرد تا یادآور محصولات قدیمی وسپا که در چند دهه قبل به بازار آمدند، باشد و احساس نوستالژی را یادآوری کند!

طراحی این اثر کلاسیک و هنری

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این مدل طراحی منحصربفرد آن است. اگر نگاهی به آمار فروش موتورسیکلت‌ها در بازار کنونی بیاندازید، متوجه خواهید شد که بیشترین مدل‌های فروخته شده، اسکوترها هستند. این نوع از موتور امنیت بالایی را به ارمغان می‌آورد و در فصل سرد از پاهای سوارکار محافظت می‌کند.

با نگاهی به محصول متوجه ظاهر زیبای آن خواهید شد. لوازم باکیفیتی در ساخت بدنه به کار رفته‌اند و در کل از خرید آن پشیمان نمی‌شوید! فرمان شباهت بسیاری به کروزهای آمریکایی دارد. قطعات کرومی در جای جای موتور به چشم می‌خورند. این موتور استاد تضادهاست! چرا که با یک نگاه متوجه عناصر مدرن اما کلاسیک، ساده اما پیچیده آن خواهید شد.

عناصر کرومی در اکثر بخش‌های موتور به چشم می‌خورند، از گلگیر جلو، چراغ جلو، کیلومترشمار آنالوگ بسیار ساده، آینه‌ها، ترک‌بند کرومی گرفته تا چراغ‌های عقب و راهنما همگی بر جذابیت این محصول افزوده‌اند. قاب اگزوز نیز به صورت کرومی ساخته شده و رینگ بسیار جذابی دارد.

تمام این موارد باعث شده‌اند تا میزان فروش آن در آمریکا بخصوص آمریکای جنوبی افزایش یابد! روی بدنه شماره 78 به صورت انگلیسی طراحی شده است. این شماره توسط گروه بازرگانی دینو موتور تعبیه شده و جذابیت فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. احتمالا احساس کنید که با خریداری فیدل کلاسیک گام در دنیای سینمای وسترن گذاشته‌اید و احساسی نوستالژی را تجربه خواهید کرد!

زین نرم، سواری عالی، فرمان و هندلینگ بسیار خوب از جمله مواردی هستند که موجب می‌شوند ساعت‌ها با این اسکوتر سواری کنید و خسته نشوید! فرمان مشابه کروز است که باعث می‌شود در سواری طولانی مدت احساس خستگی نکنید. آینه‌های بزرگ از جمله دیگر موارد مثبت این موتور هستند.

 هر رنگ‌بندی این موتور با زینی تقریبا مشابه همان رنگ عرضه می‌شود. این کار باعث شده تا سازگاری با مدل‌ها افزایش یابد و هماهنگی بیشتری با هر رنگ وجود داشته باشد‌.

انجین و مشخصات فنی فیدل کلاسیک

در بخش فنی به یک انجین 170 سی‌سی تک سیلندر 4 زمانه هوا خنک می‌رسیم. قدرت تولید شده به میزان 12 اسب بخار توسط این پیشرانه به وسیله یک گیربکس اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

ظرفیت باک سوخت 5 لیتری است، نکته مهم‌تر دست یافتن به استاندارد یورو 4 است که باعث می‌شود فیدل کلاسیک از رقبا بالاتر باشد. سر سیلندر سرامیکی فیدل کلاسیک نشانگر کیفیت بالای این موتور است.

قدرت و شتاب بالا موجب می‌شوند تا در همان ابتدای سواری احساس کنید که کنترل کردن موتور کار دشواری است، پس سعی کنید قبل از سواری از فردی که در این حرفه تجربه دارید، کمک بگیرید و پس از یادگیری کامل کنترل موتور را در دست خواهید گرفت.

جدول مشخصات فنی فیدل کلاسیک

انجین170 سی‌سی استارتی هوا خنک تک سیلندر چهار زمانه
قدرت12 اسب بخار
گشتاور10 نیوتون متر
سیستم انتقال قدرتتسمه
گیربکسCVT
حجم باک بنزین5 لیتر
حداکثر سرعت87 کیلومتر بر ساعت
کلاساسکوتر
رنگ‌بندیآبی، زرد، قهوه‌ای، مشکی
وزن موتور116 کیلوگرم
شرکت سازندهکمپانی SYM
شرکت مونتاژ کنندهگروه تولیدی دینا موتور

دیسک جلوی 190 میلی‌متری و دیسک عقب 220 میلی‌متری هستند و عملکرد موتور را بهبود می‌بخشند.

امکانات

فیدل کلاسیک به دی‌لایت‌ها، رینگ اسپرت، بادگیر تلقی جلو مجهز شده، همچنین شما می‌توانید وسایل اضافه خود را در بخش قفسه وسایل قرار دهید. این مدل در آمریکا با سیستم ABS و ترمز ترکیبی CBS به فروش می‌رسد این در حالی است که مدل موجود در کشور ما هنوز به این سیستم مجهز نشده است.

فیدل کلاسیک در ایالت متحده در دو تریم که شامل نسخه کلاسیک و نسخه هاوانا هستند، به بازار می‌آید‌. ورژن اول فرق زیادی با فیدل کلاسیک موجود در کشورمان ندارد، اگرچه در نسخه هاوانا می‌بینیم که چراغ درون یک کاور قرار گرفته است و جذابیت فراوانی دارد.

تجربه سواری فیدل کلاسیک

در همان ابتدای سواری ممکن است لرزش شدیدی را احساس کنید. اما پس از گذشت مدتی، این لرزش از بین می‌رود. کمک‌های جلو تلسکوپی و کمک فنر تکی در عقب بهبودی در عملکرد موتور ایجاد کرده‌اند. یکی از نقاط ضعف در هنگام استفاده از این موتور، ارتفاع پایین آن است و به شدت میزان ضربه به موتور (برای مثال در هنگام ورود به چاله‌ای) را احساس خواهید کرد.

از نقطه قوت فیدل کلاسیک می‌توانیم به حجم موتور بالا و قدرت خوبش اشاره کنیم. در پایین به صورت خلاصه نقاط قوت و ضعف این موتورسیکلت را ارائه کرده‌ایم:

نقاط قوت فیدل کلاسیک:

  • انجین و قدرت بالا
  • آینه‌های بزرگ
  • شتاب بالا
  • استاندارد آلایندگی یورو 4
  • زین نرم و سواری راحت
  • هندلینگ خوب
  • دکوراتیو کرومی
  • سر سیلندر کلاسیک

نقاط ضعف فیدل کلاسیک:

  • ارتفاع پایین
  • صندوق وسایل کوچک
  • کیلومترشمار آنالوگ بسیار ساده
  • شتاب بالا (نامناسب برای مبتدی‌ها)

قیمت و ارزش خرید

یکی از نکات بسیار جالب قیمت جهانی این محصول است؛ فیدل کلاسیک در آمریکا با قیمتی برابر با 2900 دلار به فروش می‌رسد.

اگر به تازگی موتورسواری را آغاز کرده‌اید و علاقمند به سواری با اسکوتر هستید، فیدل کلاسیک یکی از بهترین انتخاب‌ها در این رده به شمار می‌رود. چرا که سواری راحتی دارد و به آسانی می‌توانید با آن به موتورسواری بپردازید، بدون آنکه با مشکل خاصی روبرو شوید.  

البته نکته مهم این موتور، قدرت و شتاب بالای آن است! حتما قبل از سواری، از فردی کمک بگیرید تا کم‌کم بتوانید آن را کنترل کنید، علاوه بر آن یادتان باشد که از کلاه ایمنی استفاده کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی بهترین موتورسیکلت‌‌های زیر ۱۵۰ سی‌سی در بازار ایران

کمپانی SYM همیشه به سلیقه همه افراد توجه کرده است و با بکارگیری جدیدترین فناوری‌ها، طراحی‌های شیک و انجین‌های قدرتمند انقلاب بزرگی در بازار موتورسیکلت‌ها به وجود آورد. این شرکت به نوستالژی اهمیت فراوانی می‌دهد، پس در خط تولید خود چندین محصول با طراحی قدیمی دارد که فیدل کلاسیک نیز یکی از این موارد به شمار می‌رود.

در نهایت، اگر تجربه سواری با این مدل را داشته‌اید، لطفا نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

دینو موتورموتور SYM
نظرات (0)
افزدون نظر