یک شرکت استارتاپ فرانسوی اخیرا از توسعه یک دوچرخه برقی به نام π-Pop (Pi-Pop) خبر داده که از یک ویژگی جدیدی استفاده میکند. این محصول میتواند به جای استفاده از باتری، از یک ابرخازن برای ذخیره انرژی بهره میببرد.
این ویژگی جدید به افراد کمک میکند تا با بدون باتری به راحتی حرکت کنند و نگران اتمام شارژ باتری خود نباشند. همیشه در تولید باتریها از منابع طبیعی مانند لیتیوم یا عناصر کمیاب در خاک استفاده میشود که بر روی محیط زیست اثرگذارند.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
جایگزین باتری در دوچرخه برقی π-Pop
با این حال، آدرین للیور کارآفرین شرکت فرانسوی STEE، راه حلی جذاب را برای علاقه مندان دوچرخه برقی ارائه کرده است؛ بنابراین این دوچرخه برای تغذیه از باتریهای لیتیومی استفاده نمیکند و به جای آن از ابرخازنها کمک میگیرد!
چگونگی کار ابرخازن بجای باتری در دوچرخه برقی Pi-Pop
این تکنولوژی پروسه شارژ آسانتری را برای دوچرخه به ارمغان میآورد. روش کار یک ابرخازن با ذخیره انرژی اینگونه است که دوچرخه با روش الکترواستاتیکی یا شارژ آهسته کار میکند. به عبارت دیگر، یک ابرخازن میتواند در صورت نیاز انرژی را خیلی سریع ذخیره و آزاد کند.
این در حالی است که یک باتری لیتیومی انرژی را به عنوان یک واکنش شیمیایی ذخیره کرده و مصرف میکند. حالا وقتی که دوچرخهسوار پدال میزند و یا ترمز میکند، انرژی ذخیره شده و سپس در مسیرهای سختتر مانند سربالایی از آن استفاده خواهد شد.
تاریخچه استفاده از ابرخازن تا دوچرخه برقی π-Pop
شاید فکر کنید که فناوری ابرخازن یک تکنولوژی جدید است، ولی باید گفت که اولین ابرخازن در پایان دهه 1970 ساخته شدند. خوب است بدانید که امروزه برای ارتقای عملکرد از ابرخازن در محصولاتی همچون پنلهای خورشیدی، دوربینهای دیجیتال، خودروهای هیبریدی یا الکتریکی و غیره استفاده میشود!
با توجه به قدمت ابرخازنها در صنعت اصلا جای تعحبی ندارد که ببینیم شرکت فرانسوی STEE این دوچرخه را با این فناوری به بازار عرضه میکند.
ترکیبات و تکنولوژی ابرخازن
ابرخازنها ترکیبی از کربن، پلیمر رسانا، فویلهای آلومینیومی و خمیر کاغذ هستند و از هیچ ماده کمیابی در ساخت و تولید این دوچرخه استفاده نمیشود. این محصول تنها 20 کیلوگرم وزن دارد.
مزیت دیگر ابرخازنها این است که هیچ نیازی نیست تا صبر کنید که دوچرخه شارژ شود؛ چرا که طول عمر ابرخازن بین 10 تا 15 سال برآورد میشود؛ این در حالی است که عمر باتریهای لیتیومی پنج یا شش سال است. این شرکت در حال حاضر تنها 100 دستگاه دوچرخه در ماه تولید میکند و قصد دارد تا سال 2024 تعداد آن را به 1000 دستگاه در ماه برساند.
اتحادیه اروپا تاکنون 1.2 میلیون دوچرخه برقی و 5.2 میلیون دوچرخه غیر برقی را به بازار وارد کرده است.
نظر شما درباره این دوچرخه چیست؟ شما میتوانید نظرات خود را در بخش کامنتها با ما در پلاس موتو به اشتراک بگذارید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در این حوزه با وب سایت ما همراه باشید.