قبل از بررسی گلکسی SYM NH250 نیرو موتور که در اصل SYM NH T 300 نام دارد یکی از محصولات کمپانی اس وای ام (SYM) است که تایوانی است و یک شرکتی میانرده در تولید موتورسیکلت در دنیا شناخته میشود. این شرکت دو سری محصول به اسم NH T و NH X به بازار معرفی کرده است و درواقع مدل ان اچ تی، همان Galaxy NH و مدل ان اچ ایکس نیز همان Galaxy NA موجود در بازار ایران و نیرو موتور میباشد.
از آنجایی که گلکسی NH249 نیرو موتور در کلاس ادونچر قرار میگیرد رقبایی جدی مثل بنلی TRK، کی تی ام ادونچر، KPT 200 و KPT 200 Pro ایراندوچرخ در ایران دارد.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
جدا از بحث مشخصات فنی که اصلی ترین تفاوت بین نسخه ۱۸۰ و ۲۵۰ سی سی است و همانطور که در عنوان اشاره کردیم گلکسی SYM NH 249 برادر قویتر NH180 هست و از نظر ظاهری نسخه حجیمتر تفاوتهایی در بخش طراحی اگزوز، گارد محافظ و … میتوانیم ببینیم که در طراحی این دو موتور در جزء رنگ، در کلیات کاملا شبیه به هم هستند.
طراحی و استایل گلکسی NH250
به عنوان یک موتورسیکلت ادونچر میانرده طراحی و استایل گلکسی NH250 قابل قبول بوده و حس مدرنی به راکب و بیننده خود القا میکند.
طراحی زیبا توسط تیم طراحی SYM با تنوع رنگهای متنوع در کنار صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی و چراغهای تمام LED از جمله ویژگیهایی ظاهری این موتور بحساب میآید که NH249 عرضه شده نیرو موتور را به یک گزینه جذاب برای خرید در این بازار تبدیل کرده است. این موتور سیکلت با توجه به استایل خوشساخت و جذاب خودش، میتواند به عنوان یک موتور ادونچر جزء گزینههای خرید در ایران باشد.
صفحه کیلومتر دقیقا همان نسخهی مورد استفاده در NH180 بوده که یک صفحه تماماً دیجیتالی است که چراغهای هشدار در قسمت پایین آن جانمایی شده است و تنها فرق آن اضافه شدن وضعیت ترمز ABS آن بوده که در بخش مشخصات فنی گلکسی SYM NH250 به معایب آن در کلاس ادونچر و دلایل خاموش کردن آن در جادههای آفرودی بیشتر میپردازیم.
مشخصات فنی گلکسی NH249 نیرو موتور
با مراجعه به وبسایت نیرو موتور فقر اطلاعاتی از صفحه این محصول احساس میکنید و شرکت مونتاژ کننده فقط به گذاشتن یک عکس متفاوت نسبت به نسخه 180 آن اکتفا کرده و قیمت آنرا در زمان نگارش این مقاله (آذر ماه 1402) 177,100,000 میلیون تومان و برای نسخه 180 سیسی 152,700,000 تومان اعلام کرده است.
انجین گلکسی NH250
با نگاهی به وبسایت SYM متوجه خواهید شد که شرکت مادر کلا مدل ان اچ کلا را در سه نسخه ۱۲۵، ۱۸۰ و ۲۷۸ تولید و به فروش میرساند و با توجه به وضعیت روابط تجاری کشورمان با دنیا منطقی نبوده که این کمپانی فقط برای عرضه در ایران یک انجین 250 سیسی تولید و روی این موتور نصب کند و از آنجایی که، قبلاً بعضی از وارد کنندههای ایرانی توانستند که موتورهای با انجین ۳۰۰ سیسی پلاک بکنند، میتوان حدس بزنیم که ان اچ 249 نیرو موتو همان انجین ۲۷۸ را داشته باشد و مجوز پلاک ۲۵۰ سیسی گرفته باشد! (مانند بنلی دو سیلندر 300 مدل سالهای ۹۶-۹۵، یاماها R3، نینجا ۳۰۰ و …) در کل به این موضوع اشاره میکنیم که انجین لاکی T3 با گلکسی NH249 نیرو موتور یکی است.
ان اچ 250 از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپ با آرایش سوپاپها به صورت DOHC بهره میبرد. کنترل دما این انجین بر عهده یک رادیاتور آب خنک است. حجم دقیق آن در وبسایت SYM معادل ۲۷۸.۳ سیسی اعلام شده و میتواند قدرتی معادل ۲۴ اسب بخار در دور موتور ۷۵۰۰ با گشتاور ۲۲.۵ نیوتون متر در دور موتور ۶۰۰۰ به چرخ عقل منتقل کند. سیستم سوخت رسانی ان اچ 249 از نوع انژکتور برقی بوده و مصرف سوخت آن حدوداً به ازای هر صد کیلومتر ۳.۵ لیتر برآورد میشود که با توجه به باک بنزین 11 لیتری آن شعاع حرکتی آن در شرایط جادهای 314 کیلومتر میباشد.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ این موتور حدوداً، ۹ ثانیه بوده و ماکسیمم سرعتش نیر حدوداً ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت میباشد.
باک بنزین
یکی از بزرگترین معایب این موتورسیکلت در بحث مشخصات فنی ظرفیت کم باک بنزین آن است که فقط 11 لیتر میباشد. از آنجاییکه 11 لیتر برای یک موتورسیکلتی که قرار است مسافتهای طولانی آفرودی و جادههای بین شهری با کلی وسایل و مسافر ترک تردد کند اذیت کننده خواهد بود و راکب همیشه باید دغدغه کمبود بنزین را در طول مسیر داشته باشد. اصولا یکی از شاخصههای مهم و کلیدی موتورهای آف رودی ظرفیت بالای باک آنهاست که گلکسی NH249 در آن نمره پایینی میگیرد.
بررسی گیربکس، سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق
SYM NH250 نیرو موتور از یک گیربکس 6 سرعته و زنجیر برای انتقال قدرت به چرخ عقب بهره میبرد که به خوبی در مسیرهای آف رودی و جاده میتوانید در زمان شتابگیری آنرا احساس کنید که با توجه به ضریب دنده ها در این موتور آنرا به یک موتور سرعتی تبدیل کرده ولی قدرتی نیست و این موضوع شاید بخاطر اشتراک قطعات و لوازم این مدل با مدل NA آن باشد و در مقابل ایراد دیگر آن خشکی گیربکس در زمان تعویض دندهها است که ممکن است کمی آزاردهنده باشد. البته همین ضریب دنده ها در مسیرهای آفرودی و سرپایینی باعث بالارفتن سرعت حرکت شما شده و کنترل کمتری روی دنده 1 خواهید داشت.
ان اچ 250 در قسمت جلو از یک جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی بهره میبرد و قسمت عقب هم یک تک کمک مونوشوک دارد. این موتور در مجموع کمک فنرها و سیستم تعلیق حرفهای نداشته و کوبشهای موتور شما را در مسیرهای طولانی و آفرودی خسته میکند.و این ضعف رقیب اصلی این موتور یعنی بنلی trk اصلا نداشته و ثبات و استحکام کاملاً متفاوتی با آن در زمان رانندگی احساس میکنید.
رینگ و لاستیک و عملگرد سیستم ترمز
اندازه سایز لاستیک جلو ۱۰۰/۹۰/۱۹ و در چرخ عقب ۱۳۰/۸۰/۱۷ با رینگ پرهای است. یکی از مزایای ان اچ 250 لاستیکهای CST چینی آن که عملکرد بهتری نسبت به نوع ایرانی دارد میباشد. در ضمن مزیت استفاده از رینگهای wire spoke یا همان پرهای این بوده که دوام چرخ در مقابل کوبش و ناهمواریهای مسیر بیشتر شود و بهتر بتواند ضربات رو دفع بکند.
مزیت دیگر NH250 نیرو موتور نسبت به مدل 180 سیسی آن داشتن سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS روی هر دو چرخ آن است. دیسک جلو با قطر 288 میلیمتر دارای یک کالیپر دو پیستونه بوده و اندازه دیسک عقب آن نیز 222 میلیمتر و یک کالیپر تک پیستونه است.
از آنجایی که ان اچ 250 یک موتور میانرده و معمولی ادونچر است، امکان خاموش کردن ترمز ABS آنرا شما ندارید و همین مقوله در مسیرهای آفرودی ممکن است برای شما دردسر ایجاد کند.
خرید گلکسی SYM NH250 نیرو موتور چقدر ارزشمند است؟
متاسفانه مشکل اصلی این موتور تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش شرکت مونتاژ کننده آن یعنی نیرو موتور است که هر چقدر هم شما از آن راضی باشید در صورت خرابی یا خدایی نکرده تصادف قطعا به مشکل تامین قطعه در هر نقطه از ایران مواجه خواهید شد که همین مقوله تردید برای خرید آن برای هر موتورسوار حرفهای ایجاد میکند.
جدول مشخصات فتی موتور NH 249
نام موتور | گلکسی NH250 نیرو موتور |
---|---|
ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع) | ۲۰۶*۹۰*۱۳۵ (سانتیمتر) |
ارتفاع زین | ۸۱.۲ سانتی متر |
نوع انجین | تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک |
حجم موتور | ۲۷۸.۳ سیسی |
حداکثر قدرت | ۲۴ اسب بخار در دور موتور ۷۵۰۰ |
حداکثر گشتاور | ۲۲.۵ نیوتون متر در دور موتور ۶۰۰۰ |
نسبت تراکم | – |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور برقی |
میزان مصرف سوخت (حدودی) | ۳.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
سیستم انتقال قدرت | زنجیر |
سیستم ترمز جلو | دیسک ۲۸۸ میلیمتری، ABS |
ترمز عقب | دیسک ۲۲۲ میلیمتری، ABS |
تعلیق جلو | جفت کمکفنر تلسکوپی معمولی |
سیستم تعلیق عقب | یک کمک فنر |
لاستیکها | جلو ۱۰۰/۹۰/۱۹ و عقب ۱۳۰/۸۰/۱۷ برند CST |
وزن خشک | ۱۵۴ کیلوگرم |
حجم باک | ۱۰ لیتر |
نهایت سرعت (حدودی) | ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت |
جدای از قیمت نسبتا بالای اون مخصوصا اگه جهانی مقایسه کنیم جهت تامین قطعه بجز موتورهای طرح که با اصل یکی هستند مثل ویو و کلیک یا هوندا ۱۲۵ سی دی ای اکثریت موتورها مشکل تامین قطعه دارند پس ایراد اختصاصی حساب نمیشه.به امید ورود بیشتر موتورهای استاندارد و برند به ایران.
موتور خوب و عالی هست هم 180 هم 250 گلکسی
ولی شما که نمیتونی تامین قطعات محصولات قبلی رو کنی چرا الکی تولید میکنی
سلام خدمت دوستان. ابتدای صفحه نوشته بودین بررسی موتور ولی ما هرچه دیدیم نقاط ضعف بود نه بررسی. در این بازار خراب گناه مصرف کننده چیه که باید این موتورای بدرد نخور رو بخره؟ چه بنلی چه ان اچ چه موتور ایران دوچرخ . فقط کی تی ام از این ها سر تره که بالای ۳۰۰ تومن باید پول بدی نزدیک دوبرابر . تازه اگه قطعات بگی همه میلنگن جز بنلی اونم هر قطعه لوازم رو خدا تومن حساب میکنه فقط خیالت راحته که هست. تا روزی که وارد کننده موتور بدرد نخور چینی وارد میکنه چند برابر قیمت جهانی میفروشه همین وضع ادامه داره.
چرا اینقدر کرون جزیره قشم شهره ما همین سی بی ۱۳۰۰ نهایت ۱۲۰یا۱۳۰قیمتش هست
مصطفی جان چطور بدرد سرعت نمیخوره موتور ۱۳۰۰ سی سی هست سرعت نداره چ حرفیه میزنی استاده موتور؟