موتور سیکلت سی اف ۱۵۰ اِن کِی یا CF 150 NK از برند چینی CFMOTO همانند هر وسیله نقلیهی موتوری دارای یکسری مزایا و مشکلات است و از آنجایی که موتور CF150 اولین تجربه سی اف موتور در تولید موتورسیکلت با حجم انجین پایین است با مرور زمان و معرفی نسلهای بعدی سیر تکامل را طی خواهد کرد و به رقیبی قدرتمندتر برای رقبای خود تبدیل خواهد شد.
ذکر این نکته مهم که همینک هم چیزی از رقبایش در سبک نیکد کم ندارد خالی از لطف نیست. رقیب اصلی این موتور در بازار ایران بنلی 150 و اناس 150 و آپاچی 150 است.
پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاسموتو
پیشینه برند سی اف موتو
سی اف موتو در سال 1989 تاسیس و امروزه به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت و موتورهای چهارچرخ در دنیا است البته این شرکت تولید و طراحی تجهیزاتی مثل پیشرانه و دیگر قطعات موتوری هم در کنار دیگر فعالیتهای خود دارد و آنها را در اختیار دیگر شرکت ها قرار میدهد. مهمترین شرکای تجاری CFMOTO کمپانی KTM و شرکت طراحی kiska بوده و به راحتی میتوانید شباهت و رد طراحی کیسکا در محصولات این دو موتورساز دید. نمایندگی انحصاری فروش محصولات سی اف موتور در ایران شرکت جهانرو است.
طراحی و ظاهر سی اف 150 NK
موتور سیکلت سی اف ۱۵۰ اِن کِی یا CF 150 NK گویی از برادر خود یعنی KTM Duck عناصری را به ارث برده گویی که در بخشهایی مثل گلگیر عقب و جلو کاملا شبیه و فرم کلی آن نیز کاملا به هم شباهت دارند.
صفحه کیلومتر روی فرمان این موتور به صورت ترکیبی از نوع دیجیتال و عقربهای بوده بطوری که سرعت لحظهای موتور و نشاندهنده شماره دنده بصورت دیجیتالی و دور موتور آن بصورت آنالوگ و عقربهای نمایش داده میشود که حس اسپرت بودن به راننده آن القا میکند. یکی دیگر از نقاط قوت و زیباییهای این موتور سیکلت رنگامیزی زیبای آن و رینگ آن است.
طراحی خوب موتور و زین آن باعث شده است تا هم ارگونومی راننده و سرنشین روی آن در حد خوبی باشد و هم کنترل و مانوردهی با این موتور بالا رود.
بصورت کلی کیفیت مونتاژ و ساخت قطعات سی اف ۱۵۰ اِن کِی قابل قبول بوده است ولی در برخی از قسمتها جوشکاری نامناسب ممکن است آزار دهنده باشد.
و به لطف بهره گیری از یک طراح خوب و همکاری با شرکت بزرگ KTM، از هر زاویه ای که به این موتور نکاه کنید، میتوان زیبایی را در آن دید. اگزوز و باک، فلاپهای بغل و تناسب بین قطعات، به خوبی در این موتورسیکلت دیده میشود و باعث شده است تا در نهایت یک طرح پخته و کامل از آب درآید.
مشخصات فنی موتور CF150
سی اف موتو 150با انجینی به حجم 149.5 سیسی مجهز شده است. این انجیم تک سیلندر و تک میل سوپاپ بوده و با کمک رادیاتور و آب خنک میشود که همین مقوله راننگی در منطقهی آب و هوایی برای آن ممکن ساخته و این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است و حداکثر قدرت آن معادل 12.3 اسببخار و بالاترین گشتاوری برابر 11.5 نیوتن متر است. میزان مصرف سوخت این پیشرانه حدود 2.4 تا 3 لیتر در 100 کیلومتر است که با توجه به تکنولوژی ساخت و سیستم انژکتوری آن جزء مزایای این موتور بحساب میآید.
یکی از معایب موتور سیکلت CF150 وزن بالای 142 کیلوگرمی آن بدون محاسبه وزن راکب نسبت به حجم انجین بوده که همین نقص با گیربکس 6 سرعته در زمانی که در دنده 6 هستید و با دنده معکوس نیاز به شتابگیری مجدد دارید بصورت علنی تفاوت بین این دو دنده را احساس نخواهید کرد.
دیگر نکتهای که ممکن است خریداران این موتور را برای تهیه آن مردود کند نبود سیستم ترمز ضد قفل ABS باشد اما به لطف وجود ترمز جلو 4 پیستونی دیسکی و عقب دیسکی 2 پیستونی، توانایی خوبی در توقف کردن دارد.
اگر شما به دنبال همین شاسی و بدنه با سرعت و شتاب بالاتر و سبک طراحی آن هستید، سی اف 250 بهترین انتخاب خواهد بود و اگر میخواهید رانندگی اکونومی داشته باشید سی اف 150 بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
هندلینگ و قابلیت مانور خوب به همراه انجین نرم و کم صدا، بهره گیری از دو عدد کاتالیزور اگزوز جهت کنترل و کاهش آلایندگی هوا از دیگر مزایا فنی موتورسیکلت cf 150 است.
از دیگر معایب میتوان به پیچیدگی در تعمیر گیربکس آن در منار نبود قطعات یدکی آن در کل کشور نیز اشاره کرد.
جدل مشخصات فنی CF150 NK
نام موتور سیکلت | CFMOTO 150 NK |
---|---|
شرکت عرضه کننده | جهانرو |
کلاس موتور سیکلت | نیکد |
مدل ساخت | از 2015 میلادی |
حجم پیشرانه / سیکل احتراق | 149.5 سی سی / چهار زمانه |
سیستم تزریق سوخت | انژکتوری |
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ | تک سیلندر / 2 سوپاپ |
بیشترین قدرت @ دور موتور | 12.3 اسب بخار @ 8250 rpm |
بیشترین گشتاور @ دور موتور | 11.5 نیوتن متر @ 6500 rpm |
ضریب تراکم | 10.5 به 1 |
بیشترین سرعت (پیشفرض کارخانه) | 98 کیلومتر بر ساعت |
حداکثر سرعت (ریمپ ECU) | 110 کیلومتر بر ساعت |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
نوع خنک کاری پیشرانه | رادیاتور – آب خنک |
نوع استارت | الکتریکی برقی – هندل |
وزن کامل با سیالات (کیلوگرم) | 142 |
نوع گیربکس | دستی 6 سرعته دنده ای |
نوع کلاچ | روغنی چند صفحه ای |
سیستم انتقال قدرت | زنجیری |
حجم باک سوخت | 10 لیتر |
مصرف سوخت ( L/100km) | حدود 2.4 لیتر |
ترمز جلو / عقب | تک دیسک / تک دیسک (بدون ABS ) |
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر) | 2020 / 770 / 1070 |
جنس رینگ | آلمینیوم |
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ | 1360 میلیمتر |
ارتفاع زین از زمین (میلیمتر) | 795 |
ارتفاع کف موتور از زمین (میلیمتر) | 150 |
سیستم تعلیق جلو / عقب | تلکسوپی جفت معکوس/تلسکوپی تکی |
نوع جک | بقل |