تولید کنندگان اسکوتر ایتالیایی عاشق طراحی و ساخت و ساز در سبک اسکوتر کلاسیک شهری یا رترو (Retro) هستند. ازین رو ایتال موتو اسکوتر نویا 150 و نویا E برقی با این سبک و سیاق طراحی و روانه بازار کرده است.
فرصتی دست داد تا تیم تحریریه پلاس موتو از نزدیک این مدل اسکوتر محبوب خاص را در سومین نمایشگاه موتورسیکلت و دوچرخه از نزدیک بررسی نماید. همینک این موتور توسط شرکت تولیدی و صنعتی توسن محرکه شرق، که نمایندگی برند ایتال موتو از ایتالیا را دارد، مونتاژ و تولید میشود.
تاریخچه برند ایتال موتو
ایتال موتو در سال 1952 و شهر بولونیا که زادگاه برندهای معتبر خودرو و موتوسیکلت امروز دنیا است کار خود را شروع کرد.
ظاهر محصولات این شرکت الهام گرفته از طرحهای دهه 50 و 60 میلادی است که با سبک مدرن امروزی ترکیب جذابی را خلق کردهاند.
آنها در سالهای 1957 تا 1963 در تولید قطعات و شرکت در مسابقات با بخش موتورسیکلت مازراتی همکاری داشته و توانستند تاریخ روشنی برای کمپانی خود در گذشته رقم بزنند.
امروزه ایتال موتو برای برخی از قطعات مورد استفاده در موتور سیکلتهای خود مانند انجین، باتری و ترمز در کنار تجربه خوداز برندهای معتبر با کیفیت بالای بین المللی استفاده میکند.
موتور سیکلت ITALMOTO NEVIA 150 و ITALMOTO NEVIA E
اسکوتر کلاسیک نویا در دو نسخه بنزینی و الکتریکی (برقی) تولید میشود.
فارق از طراحی یکسان و تفاوت در طراحی رینگ موتور سیکلت نویا ایتال موتو، بعنوان نقاط مشترک این دو مدل میتوانیم طراحی خاص ایتالیایی، کمک هیدرولیکی، رینگ 12 اینچ آنها برشمرد.
بارزترین مشخصه نویا این است که در زمان معرفی جزء پنج اسکوتر محبوب بازار اروپا بحساب میآید.
در طراحی NEVIA به ویژه در عقب آن تفاوت با سایر اسکوترهای ایتالیایی مشاهده خواهید کرد که زیبایی خاصی به این وسیله نقلیه داده است.
با وجود اینکه زبان طراحی بکار رفته در اسکوترهای شبیه وسپا مشترک است ولی شما با کمی دقت میتوانید این اختلافها را در بخشهای کوچکی در این اسکوتر مشاهده کنید.
البته امروزه برخی از قطعات این موتورسیکلت در چین با کیفیت مناسب تولید میگردد.
ابعاد NEVIA برابر 193 سانتیمتر برای طول و 70 سانتیمتر در عرض ارتفاع آن 81 سانتیمتر است.
ایتال موتو نویا 150 بنزینی
رنگ بندی متنوع و زیبایی خاص این محصول با ویژگی های فنی عالی آن را به عنوان یک انتخاب مناسب تبدیل کرده است.
سیستم انژکتور DELPHI و مصرف بنزین کم آن (2.5 لیتر در 100 کیلومتر) و استاندارد آلایندگی EURO 4 یکی از مقرون به صرفه ترین اسکوترهای بازار ایران بحساب میآید.
انجین نویا 150 با حجم دقیق 149.7ccمیتواند 9 اسب بخار تولید و با کمک گیربکس اتوماتیک CVT میتواند برای ترددهای شهری و ترافیک مناسب باشد.
این قدرت انجین برای این ابعاد و وزن کمی ضعیف است و جز معایب بزرگ آن در حالت دو ترک بحساب میآید.
پیشرانه ITALMOTO NEVIA 150 از نوع هوا خنک است.
باک سوخت نویا 150 حجمی برابر با 6.5 لیتر دارد و با هر باک پر آن میتوانید تقریبا 350 کیلومتر رانندگی کنید.
سیستم تعلیق نیوا 150 در جلو از نوع تلسکوپی و در عقب از نوع هیدرولیک است و با ترمز ترکیبی با حساسیت بالا (CBS) این موتور در هر دو چرخ آن که از نوع دیسکی کربنی هستند توقف ایمن با آن خواهید داشت.
فضای بزرگ زیر زین به حجم 20 لیتر برای نگهداری کلاه و سایر وسایل از ویژگیهای این موتورسیکلت است.
وزن خالص نویا 150 برابر با 112 کیلوگرم است و تایرهای جلو و عقب موتور 12 اینچ هستند.
امکانات نویا 150 بنزینی
- استارت دکمهای
- سرعت سنج آنالوگ و دیجیتال
- باتری 12 ولت
- جک بغل و جک وسط
- صندوق زیر زین
- ساعت
ایتال موتو نویا E الکتریکی یا برقی
ITALMOTO NEVIA E از یک موتور الکتریکی 1500 وات BOSCH قدرت میگیرد.
بااین موتور میتوانید بدون ایجاد آلودگی هوا و صوتی براحتی در شهر بگردید و دوستار محیط زیست باشید.
موتور نویا E الکتریکی از دو باتری سامسونگ 60 ولت و 26 آمپر ساعت با موتور الکتریکی 1500 وات بوش خود میتواند به حداکثر سرعت 55 کیلومتر در ساعت برسد.
همانند مدل بنزینی در مدل برقی سیستم تعلیق آن در جلو از نوع تلسکوپی و در عقب از نوع هیدرولیک بوده و با ترمزهای ترکیبی با حساسیت بالا (CBS) در هر چرخ از نوع دیسکی توقف ایمنی دارید.
مدت زمان شارژ کامل برابر 6 الی 8 ساعت است و با هر بار شارژ میتوانید 140 کیلومتر رانندگی کنید.
وزن خالص در نویا E برابر با 102 کیلوگرم بوده و سایز تایرهای جلو و عقب آن همانند مدل بنزینی 12 اینچ است.
امکانات مدل برقی
- نمایشگر LCD دیجیتال
- باتری لیتیومی سامسونگ 60 ولت و 26 آمپر
- پیمایش با هر بار شارژ 140 کیلومتر
سوالات متداول
این موتور سیکلت در دو مدل بنزینی بنام نویا 150 و برقی بنام نویا E تولید میشود که کیفیت ساخت بالایی دارد.
خیر، تنها وجه مشترک این موتورسیکلت با وسپا کشور سازنده آن ایتالیا است و سبک طراحی آن شبیه اسکوتر کلاسیک شهری یا رترو (Retro) مورد استفاده در وسپا است.
این اسکوتر به اشتباه وسپا نویا ایتال موتو در بازار نامیده میشود.
سلام
موتورسیکلت هم شبیه خودرو ،اینقدر گران کردن،که خانواده ایرانی با این درآمد ،قادر بخرید ،ان نیستند!!
ما فقط با دیدن این عکس ها حسرت به دل می شویم!!!
دست شما درد نکنه
دنبال خریدن این موتور بودم ،خیلی ممنون ازین مقاله ی مقایسه ای و مفید شما ،خیلی کار خوبی انجام دادید شاد باشید 🙏