راه اندازی آزمایشی خط ویژه موتور سیکلت در تهران

در تهران برای اولین بار یک خط ویژه مخصوص برای تردد موتورسواران راه‌اندازی شد. قرار است این خط ویژه موتور سیکلت به صورت آزمایشی، به کاهش ترافیک و تصادفات در شهر کمک کند. از مهمترین مزایای این طرح برای موتورسواران تردد سریع در ساعات پیک شلوغی و ترافیک است.

طبیعتا اجرای چنین طرحی مزایا و معایب خودش را دارد که بعضی از موتورسواران اجرای این طرح را مثبت ولی برخی نگران عواقب نامطلوب آن هستند.

محل خط ویژه موتور سیکلت

این خط در محور شمال به جنوب بزرگراه شهید حقانی شهر تهران و در ساعات اوج ترافیک قابل استفاده است.

ارگانهای مربوطه مقرر کرده اند که در صورت مثبت بودن نتایج آن در سایر خیابان‌های شهر تهران هم خط ویژه موتور سیکلت اجرایی شود.

این خط ویژه در خیابان با رنگ زرد روشن متمایز شده است و در آن علائم راهنمایی و رانندگی نیز موجود است.

شهرداری تهران، پلیس راهور، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و سازمان حفاظت محیط زیست پایتخت متولیان اصلی این طرح هستند.

هدف از طرح خط ویژه موتور کاهش ترافیک، حفظ منابع انرژی، کاهش آلودگی هوا و کاهش حوادث رانندگی است.

براساس آمار رسمی، تعداد موتورسواران در تهران بالغ بر ۲ میلیون نفر است که حدود ۱۰ درصد از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند. همچنین، حدود ۳۰ درصد از حوادث رانندگی در تهران با حضور موتورسواران رخ می‌دهد.

نمونه خط ویژه تردد موتورسیکلت در خارج از کشور

بازخوردها از اجرای خط ویژه موتور

با بررسی نظر موتورسواران در بخشس کامنتهای سایت‌های خبری به این نتیجه رسیدیم که این طرح دارای موافقان و مخالفان سر سختی است.

در زیر به بخشی از آنها اشاره می‌کنیم.

موافقان

این طرح با استقبال مناسبی از موتورسواران مواجه شده که باعث تردد راحت‌تر آن‌ها در مسیرهای شلوغ می‌گردد.

آن‌ها گفته‌اند که با وجود خط ویژه، دیگر نگران تصادف با خودروهای در شهر نیستند و همچنین به سایر قوانین راهنمایی و رانندگی هم پایبند هستند.

مخالفان

ولی بعضی دیگر از موتورسواران نظر منفی درباره این طرح دارند و گفته‌اند که اجرای خط ویژه موتور سیکلت کافی نیست و باید تعداد موتورسواران را کاهش داد.

آن‌ها گفته‌اند که موتورسواران همچنان در بین خطوط خودروها حرکت می‌کنند و از سرعت بالا و عبور از چراغ قرمز استفاده می‌کنند.

آن‌ها همچنین نگران این هستند که خط ویژه موتورسواران باعث شلوغی بیشتر در جاده‌ها شود و فضای کافی برای عبور و مرور خودروها را نداشته باشد یا این خط گلوگاهی برای توقف آنها و جریمه توسط پلیس شود.

نتیجه‌گیری خط ویژه موتور

از آنجا که این طرح که به صورت آزمایشی اجرا شده و قرار است در صورت موفقیت به سایر خیابانهای تهران گسترش یابد باید برای ارزیابی دقیق‌تر این طرح منتظر ماند تا نظرات کارشناسان و آمار رسمی بابت میزان موفقیت آن باشیم.

امیدواریم اجرای این طرح خط ویژه موتور سیکلت باعث کاهش ترافیک و تصادفات در شهر طراحی شود.

نظرات (0)
افزدون نظر