بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده بودند، مشخص شد موتورسیکلتها تا ۲۱/۳ درصد در انتشار آلایندههای گازی و ۱۰/۱ درصد در انتشار ذرات معلق هوا نقش داشتهاند. سیدمحمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در این خصوص اعلام کرد که باید برای این مشکل راهحلی پیدا کنیم؛ از معاینه فنی رایگان گرفته تا استقرار خطوط سیار معاینهفنی موتورسیکلت همگی تاثیرگذار خواهند بود.
جالب است بدانید که بر اساس قانون هوای پاک، خودروهای دولتی یک سال معافیت از معاینه فنی دارند و پس از آن باید به مراکز مربوطه مراجعه کنند. این طرح که به معاینه فنی سیار موتورسیکلت معروف است، برای نخستین بار در کشور اجرایی شده و قرار است دو ماه به صورت تشویقی و به صورت رایگان در منطقه ۱۲ تهران بزرگ اجرایی شود. اکنون معاینه فنی سیار تنها در تهران انجام میشود و دیگر شهرهای ایران به چنین چیزی مجهز نشدهاند.
مطالب پایین را نیز بخوانید:
براساس مصوبهای که توسط هیأت وزیران درباره اصلاح آییننامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک صورت گرفت، تصمیم بر این شد که استاندارد آلایندگی موتورسیکلتها از ابتدای امسال به یورو ۵ ارتقا یابد. در این تستها، سعی بر این است که روی موضوعات مربوط به آلایندگی و تستهای ایمنی تمرکز شود و محصولاتی پاکتر به بازار عرضه شود.
در انتها خوب است به این نکته نیز توجه کنید که اتوبوسهای شرکت واحد شهرداری تهران برای معاینه فنی باید به مراکز معاینه فنی سنگین مراجعه کرده و نسبت به اخذ برگه معاینه فنی اقدام کنند. در صورتی که موتورسواری نسبت به اخذ برگه معاینه فنی اقدام نکند، دوربینهای پلاکخوان نسبت به جریمه موتورسیکلت اقدام کرده و جریمه آن افزایش مییابد. پس بهتر است که توجه کافی به معاینه فنی موتورسیکلتها شود. در صورت وجود هر سوالی، میتوانید آنها را در بخش کامنتها از کارشناسان ما بپرسید.