
به گزارش پلاسموتو و طبق خبر منتشرشده در خبرگزاری مهر، از شنبه 24 آبانماه فرآیند اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده در کشور آغاز شده است. این طرح با هدف جایگزینی موتورهای قدیمی، کاهش آلودگی هوا و صرفهجویی در مصرف سوخت طراحی شده است. در ادامه جزئیات این طرح و تأثیر آن بر موتورسواران و بازار موتورسیکلت را با هم مرور میکنیم.
خلاصه خبر:
- به گفته محمدصادق حاتمی، مدیر ستاد نوسازی ناوگان، در کشور حدود ۱۱.۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد.
- موتورسیکلتهای «انژکتوری» با بیش از شش سال کارکرد و موتورسیکلتهای برقی با بیش از ۱۵ سال سن، «فرسوده» محسوب میشوند.
- برآوردها نشان میدهد که این موتورسیکلتها سالانه حدود ۳ میلیارد لیتر بنزین مصرف میکنند و از نظر آلودگی معادل ۲.۶ میلیون خودروی سواری/وانت آلایندگی دارند.
- در قالب تفاهمنامه با ۱۳ نهاد، قرار است تا پایان سال جاری حدود ۵ هزار موتورسیکلت برقی و ۶۵ هزار موتورسیکلت بنزینی جایگزین شوند.
- برای تسهیل جایگزینی، تسهیلات در نظر گرفته شده است: برای موتورسیکلت بنزینی «۱۲۰ میلیون تومان بدون سود» با بازپرداخت ۳۶ ماهه و یارانه اسقاط در حدود ۸.۷۵ میلیون تومان؛ برای جایگزینی با موتور برقی نیز «۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات + ۲۶.۷ میلیون تومان یارانه انرژی.»
- طرح به صورت «کلید به کلید» اجرا میشود — یعنی وقتی موتور فرسوده تحویل داده شود، موتور جدید تحویل داده میشود تا مالک بدون وسیله نماند.
- روند ثبتنام در سامانه «nnhk.ir» انجام میگیرد و فقط از این طریق باید اقدام شود تا از سوء استفاده سایتهای جعلی جلوگیری شود.
- اولویت با موتورسیکلتهای فرسوده کلانشهرها (مثل تهران، اصفهان، شیراز) است، چرا که در این شهرها ترافیک و آلودگی بالاتری وجود دارد.
نتیجه اجرای طرح اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده
اجرای طرح اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده، صرفاً یک اقدام اداری یا زیستمحیطی نیست؛ بلکه میتواند ساختار بازار موتورسیکلت، رفتار کاربران و حتی روند انتخاب مدلهای جدید را تحت تأثیر قرار دهد. از نگاه پلاسموتو، این طرح نهتنها به کاهش آلودگی هوا و نوسازی ناوگان کمک میکند، بلکه پرسشها و فرصتهای تازهای برای موتورسواران و فعالان این حوزه ایجاد میکند؛ از هزینهها و تسهیلات گرفته تا کیفیت مدلهای جایگزین و نحوه اجرای طرح باید بدستی انجام شود.
تأثیر بر موتورسواران
هدف اصلی این طرح برای افررادی است که موتور فرسوده دارند، تا با تسهیلات بانکی و یارانه اسقاط میتواند انگیزهای قوی برای خرید موتورهای جدید (حتی برقی) باشد.
نقش زیستمحیطی
اصولا این طرح با هدف کاهش آلایندگی ناشی از عدم استفاده از موتورسیکلتهای فرسوده که معادل میلیونها خودروی سواری است تاثیر قابل توجهی بر کیفیت هوای شهرها داشته باشد.
چالشها و ریسکها
اجرای طرح «کلید به کلید» نیاز به هماهنگی دقیق بین مراکز اسقاط، تولیدکنندگان موتورسیکلت و نهادهای مالی دارد؛ هرگونه تأخیر میتواند انگیزه متقاضیان را کاهش دهد. اگر تعداد زیادی از موتورسواران در سامانه ثبتنام نکنند، اهداف عددی (۵ هزار موتورسیکلت برقی، ۶۵ هزار بنزینی) ممکن است محقق نشود.
لازم است پلاسموتو به کاربران هشدار دهد که فقط از سامانه رسمی «nnhk.ir» برای ثبتنام استفاده کنند تا در دام افراد سودجو و سایتهای جعلی نیفتند.




